AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.768

När ska man sluta serva på bmw

Sida 2 av 3
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag har stora problem att lämna in bilen om jag inte får vara med och titta på! Vi drar ett exempel: Du har en m3 e46 och verkstadsmeken måste göra en provkörning, tror inte ni att de finns en överhängande stor risk att din pedantskötta m3:a blir rejält urvarvad av meken? Om de nu inte är en riktigt gammal veteranmek utan nån yngre med kepsen på sne? Har en bekant som berättade hur ösiga bilar han spöat ur ordentligt vid provkörningar och tror inte han är så ensam om såna saker!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nu ska ju ingen mek köra som ett svin med en kundbil, men om det är någon bil som tål att svinas med så är det väl en M3? ;)
ni
520
niklas100
520d 2008
Har nu haft bilen på oljeservice slutade på 2200 kr om någon undrar
Tyckte det var värt stämpeln i boken
Refererar till min e39a som jag köpte 2005, var då årsmodell 2000..
Bilen hade gått 11000 med en tidigare ägare och stämplad bok hos bmw...

Har gjort samtliga servicar själv, men jag såg bilen som ett "10-års projekt"...
Ska härda ut ett tag till och sedan unna mig en nästan ny 325a...
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Gjorde också en service för någon vecka sedan 1970kr och en stämpel i boken,
Om det är värt det?vete fan ser bara bra ut.
Jag har ringt alla tidigare ägare och verkstäder och har kopior på alla kvitton och service:ar från 0- mil i en pärm.
Stämplar på allt och vet om varenda pryl som är bytt. Bör göra det lättare att sälja den sedan.

Likadant en lista på alla milrapporteringar från servicebok, carfax, besiktning, verkstäder så man ser den röda tråden och att den inte är skruvad. Svensksåld med.

Sådan är jag, men jag vill kunna se den jag säljer till i ögonen efter också.

Inga biltema eller mekonomensaker, allt orginal i reservdelsväg.
Det enda jag är dålig på är att vaxa, tvätta och polera. Blir en borstlös tvätt varannan månad och mer grundlig tvätt när man har tid och plats på landet.

Så ja, jag tror det är bra att serva den hos bmw och stämpla upp till 20000 mil i allafall.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Servade min bil på Gbg:s bilservice i Partille i går,som enbart jobbar med BMW. O Oljeservice, byte av bromsklossar och givare runt om samt nya torkare, allt med originaldelar. Hela kalaset gick på 4275:-exkl. moms. För mig är det ingen idé att göra det själv.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Och jobbet gjordes med jag väntade, inkl kaffe.

BMW CS #5206
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Filter, sensorer BMW original 420kr
Olja Castrol Edge 8L 675kr
Bromsbelägg 8st Febi 800kr
Torkarblad Champion 350kr

2h arbete 0kr

Hade jag varit du hade motsvarande service kostat 2245kr, istället för 5343kr.
För mig hade det betytt 3100kr att göra det själv.

Jag menar inte att du är dum i huvet, jag ville bara göra en jämförelse.
ni
520
niklas100
520d 2008
Japmax tänker likadant även om det skulle ta 3 h så har jag svårt att få ihop 1000 kr/h på mitt vanliga kneg så allt utöver oljeservice gör jag själv ch enda anledningen att jag gör oljeservice är för stämplen/andrahandsvärdet
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Svar till trådskaparen:

Min uppfattning är att men servar hos auktoriserad BMW-handlare till ca 10.000 mil.

Mellan 10.000-20.000 mil är det ok att lämna den till annan mekare, helst så klart med BMW som specialté (ex. Jarls i HBG eller NFS i Malmö).

Över 20.000 mil så är det ok att serva själv. Man skriver då med fördel in detta direkt i sericeboken i stället för att ha en kartong med kvitton från tyska ebay köp...

Min uppfattning, som sagt.

Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Min E65 har nu rullat lite över 21500mil och jag bokade precis nästa service hos M-Bilar i Västerås. Kommer fortsätta serva den där så länge jag har den.
Helt otroligt att den är billigare i service än min gamla Audi A4 1,9TDi -98 (servad på Audi i V-ås till 48000mil). På Audin gick det nästan tre servicar (3300kr + 1600kr + 3300kr) på samma sträcka som E65:an gör en service (2900kr), ca 4500mil (E65:an vill bli servad vid ca 3800mil enl. bilen själv). :)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Japmax! Jag vet inte var du köper dina grejor, men det är ju inte samma bromsbelägg fram och bak. En originalsats fram kostar 1388:- och bak 752:- givare kostar 225:-/st och en torkarbladsats 424:- och så kör jag på Motulolja:

BMW CS #5206
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Är nog inne på 10000 mils gränsen, därefter kan man serva själv eller hos sin lokala mekare.

Micke
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Nog för att en M-bil tål att svinas med, men inte fan skulle jag vilja att en slyngel hade svinat med mina bilar!

Jag kommer lämna min till Porsche Center Malmö ,för ett bättre bemötande än där har jag aldrig fått hos någon annan.
Spelar ingen roll för mig att jag har gratis servicar hos BMW -handlaren för hos dom blir det inte!

Micke
Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Gör så mycket jag kan själv och med hjälp av vänner. Dels är det roligt att sköta om sin bil och dels så kan jag ta mig tid och göra det noggrannare än en bilverkstad.

Oljeservice t ex är ju så enkelt och sparar en massa pengar. Dessutom kan jag låta oljan droppa ur bilen i flera dagar. Sist fick jag i över 8 liter i (M5 E39). Kostnaden blir så låg att jag har råd att byta ofta och med en bra olja (Castrols nya TWS-motsvarighet).

Min bil har "bara" gått 13000 mil och det jag gjort själv är 3-4 oljeservicear, tändstiftsbyte, kupé och luftfilterbyte. Byte av kamaxelgivare. Verkligen inget avancerat.
Dokumenterar allt.

I vår blir det nya ventilkåpspackningar, oljeservice, nytt bränslefilter, kontroll av vanossolenoider, byte av sugstrålepump mellan besintankarna och säkert en del mer :D

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

christer,

Jag köper givetvis där det är bäst grejor för pengarna. Allt utom originalgrejorna är priser tagna från tyska reservdelsshopar inkl frakter. Orginaldelarna tog jag från Schmiedmann, alltså BMW-delar utan bilhandlarnas påslag.

Bromsbeläggen för 800kr inkluderar fram och bak. Förvisso inte original men Febi bilstein är ett högt respekterat märke i branschen.

Oljan tog jag Castrol för jag har för mig det är de BMW rekommenderar. Själv kör jag på en olja som heter BMW 5W30 LL-04 som jag betalade 60kr litern för :)

Tyska bildelskedjor är lite som tyska jättevaruhus tex Bauhaus och Media Markt, stora och billiga.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Originaldelar, tryggheten och allt blir serverat är givetvis värt pengar för många, du valde ett sätt som passade dig, fullt förståeligt! Jag tog ditt exempel och gjorde en kontrast inget annat, vill bara förtydliga det.
Nu har säkert frågan redan besvarats men jag tycker man bör ha bilen hos BMW under fri service tiden (dvs 3 år/8000mil). Sedan kan man välja hur man vill göra.
På mina äldre BMW jag hade innan lät jag faktiskt BMW ibland fixa en del oljebyten då det blev ganska prisvärt i slutändan. Gjorde trots min oduglighet som mekare en del själv men jag tyckte det tog för mycket tid och så slapp man åka runt och fixa material och GDS hall. Nu var detta ca 10 år sedan och priserna har stuckit iväg sedan dess...
Jag kör på "Bobmeisters" linje jag med. Så mycket som möjligt själv, lämnar bara iväg det jag MÅSTE. Bytte nyligen olja på ena bilen, skall gå i 5.7 liter om man får tro instruktionsboken. Jag lät det droppa ur länge o "tiltade" bilen så att det skulle ligga kvar minimalt med olja i tråget. Resultat: gick i lite över 6 liter enligt max-markeringen på stickan. Passade även på att byta luftfilter, o givetvis rengöra luftfilterboxen kliniskt. Insugsbälgen inspekterades efter sprickor o blev sedan rengjord. Kan inte tänka mig att någon verkstad skulle gjort allt detta ens hälften så noggrant/omsorgsfullt, o även tänka på att INTE luta sig över framskärmen o på så vis repa bilen...Sen är det ju kul o göra det själv, man kan ta det lugnt o fint, beakta varenda liten detalj (tex byta ut skruvar/muttrar som man inte anser var "bra nog"). Jag "dokumenterar" inget genom tex att fotografera eller liknande, men däremot sparar jag varenda litet kvitto på inköp, många rundor till BMW blir det när man byter ut "skruvar o brickor" för att få den rätta looken:). Den dagen då någon av bilarna skall avyttras, om den dagen kommer, så kommer den köparen köpa sig en patetiskt välskött bil där ALLT har gjorts enligt principen "All in - eller inte alls".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.