AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.764

När ska man sluta serva på bmw

Sida 1 av 3
ni
520
niklas100
520d 2008
Hej ska lämna bilen på oljeservice och började fundera när ska man sluta serva bilen på märkesverkstad det ser ju alltid bra ut med fullstämplad servicebok men nånstans slutar det ju löna sig så hur resonerar ni andra när ska man gå över till att serva själv
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nu vet jag inte hur marknaden ser ut med E60 520d, men hade det varit en F10 utan servicebok hade den bliviit otroligt svårsåld med tanke på konkurrensen.

Jag skulle säga att det beror på när du ska sälja bilen, tänker du köra bilen till 15-20tmil så spelar stämplarna i boken mindre roll. Kommer du sälja den vid 10tmil så resonerar köparna på ett annat sätt. Det är min teori.

ni
520
niklas100
520d 2008
Ja lite så jag resonerar själv med har själv satt en gräns vid 5 år 12000 mil
Sen är det klart ska man behålla bilen i 5 år så är det ju ointressant brukar dock ha svårt att behålla en bil så länge
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Servade själv från 13000mil, vid rostgaranti ärende frågade de om serviceboken och om den var riktigt stämplad.Svarade att jag servar bilen själv och den rostar inte mer för det och inte mindre för att ni byter olja på bilen..Fick åtgärdat rostskadorna av Bmw iallafall.

mvh
ni
520
niklas100
520d 2008
Härligt att höra just rostskyddsgarantin tror jag inte de kan förhandla bort genom att kräva att all service ska vara gjord på BMW
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Personligen tycker jag att boken ska vara stämplad oavsett mil
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om ägaren verkar vettig så skulle jag nog inte höja på ögonbrynen om en bil med över 12000 mil och 8 år är utan stämplar om ägaren kan visa kvitto och den verkar i övrigt välskött.

Har ägaren ägt bilen från starten och slutat serva den efter tre år, BMW då, och visar en stor seriositet och bra dokumentation hade jag nog accepterat det också. Men visst, står det mellan två identiska bilar till samma pris, då går nog en verkstadservad före.

niklas100
520d 2008
Stanic
Måste fråga hur du resonerar har själv svårt att motivera bmw verkstadens överpriser då jag vet vad det hade kostat mig själv att göra det i garaget men du menar att du gör allt på BMW ?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag ska ju inte svara för Stanic, men jag gissar att han och andra resonerar att en stämplad servicebok är en bra garanti för att åtminstone servicarna är gjorda korrekt och riktigt. För vissa är papper och siffror det ända som avgör bilköp,
och det får man förstås respektera.

Frågan är om man har igen pengarna när bilen gått 15-20tmil, skulle inte tro det.

J-
534
J-A
325i T -08
Vore det inte för goodwill och rostskyddsgaranti skulle jag börjat serva själv direkt efter fria servicen. >1000 kr per tim är bra förtjänst jämfört med vanligt förvärvsarbete.......

Självklart spelar det roll hur länge du tänker köra bilen innan försäljning.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Som jag brukar säga, de råder stämpel-hysteri. Saknas det stämplar när bilen har några år på nacken blir det misstänksamt direkt.
Har själv aldrig ägt en bil som haft fri service kvar, eller som är mindre än 5 år gammal. Så har aldrig haft dom problemen.
Fast på samma gång måste ju gammal bil servas lika mycket som en ny.

Jag servar alltid själv. Tycker det är kul, anser mig ha den kunskapen, och vet alltid precis hur bilen mår.
Sparar alltid alla kvitton eller annan form av dokumentation, fyller alltid i serviceboken som dom gör på verkstad för ett seriöst intryck. Vid större arbeten knäpper jag alltid ett antal foton innan, under och efter arbetet.
Sen att jag sparat ett stort antal tusen lappar genom åren är bara en bonus.

ni
520
niklas100
520d 2008
Ja då är jag inte ensam i allafall skulle också servat själv om det inte vore för stämpelhysterien har kompisar som jobbar på märkesverkstad och jag lovar att jag gör ett bättre jobb själv då de flesta mekaniker premieras för hur snabbt de kan göra en service inte hur noggrant utförd den blir
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min förra bruksbil SAAB 9-5 hade gått 6000 mil,3 år gammal när jag köpte den och visste att jag skulle ha den länge som vanligt. När jag sålde den drygt 8 år senare (28 500mil) hade jag bara servat själv: ex: bytt olja var 1000 mil bromsvätska var annat år. + mycket mer.
Inga problem att sälja då man visat hur den skötts. Ett mycket bra ägande till minimala kostnader.

Mvh Jonas B.
ni
520
niklas100
520d 2008
Brynet önskar att jag kunde behålla en bil så länge men absolut vet man att man ska behålla bilen så skulle jag gjort likadant och det är klart på en 11 år gammal bil med 28500 mil på mätaren så är ju inte serviceboken speciellt viktig längre då det är mer allmän skicket som avgör priset
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Brynet, en 11 år gammal saab 9-5 får man ju ungefär 15000kr för idag. Du kunde nog sålt den lika lätt helt utan servicebok ;)
ni
520
niklas100
520d 2008
Men det är ju här poängen ligger det hade ju resonerats likadant med tex en e61 om 8 år så hade man klarat att behålla bilen så länge så kunde man ju gjort service själv efter att den fria servicen är slut men troligtvis byter jag bil nästa år och då tror jag man har en fördel med fullstämplad servicebok
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Annars kan man ju kompromissa lite. Att göra servicen själva när de bara ska bytas olja och filter och sen lämna in den när det ska bytas mer.
När man servar själv tycker jag det är viktigt att fylla i serviceboken, gör man inte det blir det ett jätteglapp mellan tillfällena.
Är dom små detaljerna som kan avgöra.

Fast vill man nu lämna in så behöver man ju inte åka till bmw varje gång.
Kan väl inte finns någon som skulle skippa ett köp pga att den inte är inlämnad på bmw varje gång?
ni
520
niklas100
520d 2008
Nej kanske inte skippa köpet men ev pruta mer än vad kostnaden för servicen hade kostat
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min E60 är jag jättenöjd med och planerar att ha den minst lika länge då
alla barn är utflugna (mindre mil) och att jag kör min frus tjänstebil när
jag jobbar natt. Byter fortfarande olja var 1000 mil ( har väldigt bra pris på detta) då
jag ser det som en billig investering. Känns som att det är den bästa bil jag ägt.
Superlätt att serva på alla sätt utom att de kunde gjort en servicelucka för dieselfiltret
så som det är gjort för oljepluggen i tråget.

Mvh Jonas B
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Menar bara att det behöver inte bara vara bmw stämplar i boken utan går bra med andra så länge det finns kvitto osv
Hellren med någon stämpel än ingen alls men gillitg så klart,
Har själv aldrig lämnat in en bil till bmw sjävla utan har alltid använt jarlsbilservice när det gäller oljeservicar osv slitage delar byter en annan verkstad
Hade jag letat efter begagnad bil hade jag hellre köpt en med stämplar från min lokala verkstad än en med stämplar från Förenade Bil i Malmö.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.