AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.532

Problem med HC-halt! värre med etanol!

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Besiktade min bmw 525i e34 från 93 härom dagen och fick anmärkning på HC halten som låg på 160,

Idag så Tankade jag i 10 liter etanol när jag hade 55liter bensin i tanken, körde bilen ordenigt varm innnan och åkte in till bilprovningen!

Då låg HC helt plötsligt på 385!

Så min fråga är vad som är kasst?

Bilen är nyservad med olja,stift och filter!

Tacksam för svar!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag gissar att den misständer på tomgång.
Lyssna vid avgasröret, misständer den går en massa oförbrännt ut i avgaserna=HC
Kan vara kass fördelarlock eller tändkablar som gör att den missar tändningar, eller vacumläck.
Men lyssna först om den missar.

/Mats J
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Hej och tack för svar!

Försökte lyssna idag men tyckter att den verkar gå bra, hörs det tydligt från avgasystemet?

plödra till ibland men det känns normalt!

En liten film Länk

Tacksam för fler svar!
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Det kan vara problem med avlagringar i slangarna till vevhusventilationen. Rengör dessa pos 3 och 5 i bmwfans.info/parts/catalog/E34/Sedan/Europe/525i-M50/LHD/M/1993/browse/engine/crankcase_ventilation/. Här finns en tråd om en E34 med liknande problem Länk.

//Göran
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack för svar! detta ska jag kolla imorgon, man lär ju se om det är mkt skit så det kan ha påverkat värderna?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Har inte hunnit kolla vevhusventelationen än men finns det ngn som kan beskriva hur jag rengör den?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Har nu kollat över vevhusventelationen Pos 3 och 5 såg bra ut! Men den lilla slangen som går innunder insuget var som dom beskrev i tidigare tråd väldigt gelé aktig men den gick lätt att blåsa genom!bytte den iaf till bensin slang som jag hade hemma:)

Var lite olje kladd i gasspjället om man kolla in även insuggummit!

Fler tips uppskattas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.