AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.254

Skillnad bärarm fram alu/stål E34

Hej.
Jag undrar om det är någon skillnad i bärarmarna fram (de som går framåt/rakt in på bilen från styrplattan) om man jämför alu och stål?
Jag köpte nya av en leverantör i stål (bärarm då, inte leverantör), och dessa passar inte på min bil (525iaT -94) - bussningen är 2mm för bred, så jag får inte in den i hållaren. Leverantören säger att jag köpt fel bärarmar eftersom jag ska ha alu på min bil, därför passar de inte.
Vad jag förstår så ska väl hela bärarmen vara utbytbar mellan stål och alu, och bussningen vara samma?

--
Markus
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är ingen skillnad mellan stål och aluminium (förutom materialet).

Här kan du se en skiss på bärarmarna.
Länk

Det är alltså endast bärarm #2 som finns som både stål och aluminium.

Som du kan se så är det exakt samma bussning #3 som används till både stål- och alubärarmar.
Ingen skillnad. Jag bytte själv från alu till stål eftersom priskillnaden på originaldelen var nära tusenlappen.
Tack, jag var också införstådd med att de var utbytbara mot varandra, och även leverantören, eftersom det står på hemsidan att bärarmen ska passa alla E34.
Men det är ändå nåt som är skumt. Reservdelen 31121124622 (bussningen) dyker inte upp som reservdel när jag väljer min bil på realoem. Nummer 3 i länken som bmw-slangen skickade står alltså inte upptagen överhuvudtaget, och när jag kollar korsreferens på bussnignen så passar den till alla Limousin, men inte till någon touring förutom M5. Kan ju vara ett fel också.
Jag har dock löst mitt akuta problem genom att köpa en i stål från en annan leverantör (som passar), och jag ska skicka tillbaka de som inte passade, men själva huvudproblemet är ju intressant. Bussningen var 54mm bred på den som inte passade, jämfört mot 52mm som den gamla var.

--
Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.