|
|
|
|---|---|
|
Tja, har en BMW 328i e46 -99 som behövs göra en oljeservice (för 800mil sedan) men köpte den nyligen så inte jag som kört långt utan att göra den :) Undrar om man kan göra den själv eller om hur mycket det kostar ungefär? Har liite ont om pengar just nu då jag är 19 år och betalar allt själv på den, t.o.m försäkring hehe. | |
|
Klart du kan göra oljeservice själv. Köp lämplig olja för motorn, oljefilter samt packning/bricka till bulten i oljetråget. Det går i 6.5 l olja i 328an men kolla detta för säkerhets skull. Pris hos BMW är väl runt 3000 inkl. olja och filter. Gör du det själv så kommer du undan med hälften eller mindre beroende på vilken olja och var du köper den. Många på forumet förespråkar att beställa olja från tyskland i laddningar om 20liter eller så. Kanske inte ett alternativ för dig med tight budget men bra att ha med dig. |
|
|
En vanlig 5w-40 syntetolja kostar ungefär 100 kr litern, filter drygt en hundralapp har jag för mig. Så byt du själv med gott samvete :) |
|
|
En E46 328 behöver inte ha så avancerad olja heller gärna BMW longlife (LL) -98, men bättre än så behövs inte. Biltemas vanliga 5W-40 bör duga helt ok, men köp filtret på BMW eller iaf. ett märkesfilter typ MANN, knecht eller dylikt. /Jonas |
|
|
Själv har jag gått över helt till att använda en sådan här pump:Länk Mycket smidigt och du kan stå på garageuppfarten och byta oljan själv - du suger upp oljan via oljestickans rör och faktum är att jag får ut mer olja via det hållet än om jag öppnar pluggen i tråget och låter oljan rinna ut själv. Du behöver även en 36mm vanlig sexkantshylsa för att lossa oljefilterlocket. Oljefilter kostar väl ca 120kr i Sverige (kvalitetsfilter och det skall du inte snåla på! - BMW-original, Mann, Knecht, Bosch etc.), men ca halva priset från t ex Mister-auto.se Skall du ändå beställa några andra reservdelar, lönar det sig snabbt - det är nästan så att det går jämt ut med fraktkostnaden om man bara beställer ett filter... Det finns många BMW-longlife 98-godkända oljor och ännu fler som "möter kraven" (är inte officiellt listade hos BMW men har rätt kvalitet), för ca 50kr/litern och uppåt. T ex. Länk För under 1000kr får du hem en 20-litersdunk äkta syntetisk märkesolja som är officellt LL-04-godkänd (t ex Aral 0W40), från t ex levoil.de, fram till din hemadress i Sverige. Däremot måste du ha tillgång till serviceintervallsåterställare (finns på t ex Tradera och ebay för en rimlig peng) eller ha tillgång till någon form av datoruppkoppling mot bilelektroniken för att återställa serviceintervall-räknaren i mätarhusets display. Annars kan du be en verkstad återställa intervallet - det brukar inte kosta mer än en femtiolapp till fikakassan eller så. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Karl-Hilding |
Eller så kör man till en auk BMW verkstad som tar en timdeb för att nollställa. Vet eftersom jag har betalat kalaset! I detta fall 1.400 kr. |
|
Mycket billigare att göra det själv, med biltema olja borde och 50kr till fikakassan borde det bli max 600-700kr. Att beställa 20l olja kan löna sig i längden men just nu, om pris är prio 1, kan det vara bättre att ta något i mindre volym än 20 l. På en 13-14 år gammal bil skulle inte jag tvekat på att använda biltemaolja om pris är prio 1. __________ Mvh Grelle |
|
| Tack så mycket för snabba och bra svar guys! | |
| Kan man inte nollställa oljeservicen via bilens menyer? Går att göra en hel del nollställningar på min E61 iaf. | |
|
Att använda sämre olja för att bilen är äldre känns skevt men billigare är det ju. Beror på vad man vill uppnå, en bil som håller länge eller billigast ägande under ett par år. En äldre motor är nog mer kinkig på oljan skulle jag vilja säga. Föredrar själv två byten per år med vettig (pris/performance) olja. Angående service reset så nollställer man enkelt 01-framåt med trippmätarknappen. 99-00 har den gamla 20 pins kontakten till ECUn och är lite besvärligare. För att nollställa dessa själv utan speciella system gör man på följande sätt vad jag vet: Länk |
|
| Jag är lite osäker kring årtalen för service återställning. Kan hända att det går med trippmätaren. Testa vetja: Länk | |
|
Vem har sagt något om en sämre olja? Rätt klassning har väl ingen ifrågasatt att det ska användas? __________ Mvh Grelle |
|
|
Kanske var snabbt tolkad text av mig men: "vanlig 5w-40 syntetolja" - till skillnad från något bättre?! "På en 13-14 år gammal bil skulle inte jag tvekat på att använda biltemaolja" - läser jag som att du tycker är billigare och sämre olja. Men kanske förhastat av mig. Vill fortfarande trycka på att en nyare motor inte kräver bättre olja än en gammal, snarare tvärt om. Vill inte starta någon debatt om biltemaoljans kvalitet, det är gammalt. Har själv använt deras olja för billigare bilar utan överladdning, exempelvis i en 328a faktiskt. Byt hellre olja ofta med ditt val av billigare men lämplig olja än sällan med det dyrare, skulle jag föreslå. Utöver detta kanske man inte behöver gå på bara BMWs LL (long life) klassning, speciellt om man byter olja lite oftare. API och ACEA klassning säger kanske egentligen mer. Det finns bra oljor som inte LL klassats av olika anledningar; dyrt för oljeproducenten att få klassningen och de kanske kan sälja dyrare oljor, med LL-klassning, för just BMW istället. |
|
|
Johmei: Jo, en modern bil kräver bättre olja än en gammal. Marginalerna och toleranserna har minskat radikalt. NOX-prytlar o dylikt ställer väldigt specifika krav. Men du har rätt i att byta ofta är viktigast. Dock med en hyfsad olja. Nåt som är tråkigt är att BMW tvångsmässigt pyttsar i LL-04 olja i alla bilar (ej M) nu för tiden... LL-04 är ju egentligen en speciallolja för moderna dieselbilar och N53 o dylika motorer. Äldre motorer (M52, M54, N52, N42 osv...) mår bättre (iaf. inte sämre) av en bra olja typ LL01. /Jonas |
|
|
Kan tillägga att jag byter olja varje höst på 318, då har den gått knappt 1000 mil. Känns bäst att byta på hösten med tanke på vevhusventilation osv... Den har fått Shell Helix Ultra 5W-40 LL01 senaste gångerna. 130in har jag inte ägt ens ett år, men planen är ny olja varje vår, efter ca. 500 mil. Men den används sparsamt på vintern och står i varmgarage. 130in fick Mobil1 NewLife 0W-40 LL01 i våras och jag köpte för 2 byten direkt då. /Jonas |
|
| Azkikr, bra tillägg. LL-04 rekommenderas på många bensinare inom EU men samma maskiner rekommenderas LL-01 och skall inte köras med LL-04 i exempelvis USA p.g.a. "sämre bensin" som kontaminerar oljan. | |
|
Det är väl så att N53-motorn har bara sålts i Europa då det endast är här vi har bensin med tillräckligt låg svavelhalt för att den motorn ska fungera. I min instruktionsbok till 130in (med N52) står det så här om olja: BMW LL01-godkänd olja rekommenderas, alternativt kan en LL04 olja användas. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.