|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag lekte med AutoCom idag och råkade återställa service på bakbromsarna. Innan jag återställde var det 3400 mil kvar. Nu står det istället -2500 mil. Jag får de här meddelanden: "Rear berake pads. Change overdue! Please arrange an appointment with BMW Service urgently!" och "Brake pads worn. Have them replaced by the nearest BMW Service." Vet någon vad det kan vara för fel? Måste jag byta slitagevarnare nu eller går det att fixa på annat sätt? | |
|
Jag tror att du måste koppla ur och koppla i givaren igen för att kunna nollställa. Har läst på vissa forum att du måste byta den, även om den inte löst ut, men det kan inte stämma, för det finns ingen elektronik i givaren. |
|
| Ok, jag ska testa att kopppla ur givaren. Tack. | |
|
Jag kanske är ute på djupt vatten nu... Men är det inte bara så att datorn räknar ner så fort det blir minsta slitaget på varnaren, när du då gick in i datorn för att nollställa så får bilen frispel? |
|
| Har försökt att koppla bort givaren och återställa men det gick inte. Har beställ ny givarenu så får jag se hur det går med den. | |
|
Har råkat för samma sak! Bakbromsarna bytes för ca 2 månade sedan! Märkte då här om dagen att dessa inte var nollställda. så jag återställde dessa och nu varnar den för bakbromsarna och lyser samtidigt i cluster en röd lampa! Köpa ny givare? Går det byta denna utan att plocka isärr oket/klossarna? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Om man har en gammal utsliten sensor liggandes är det enkelt; - knipsa av sladden och kortslut de två ledarna - koppla ur befintliga sensorsladden (bara uppe i hjulhuset), - anslut den kortslutna sladden (uppe i hjulhuset) - hoppa in i bilen och nollställ, - sätt tillbaks den befintliga. |
|
|
bluswede: fungerar detta verkligen? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Kort svar: Ja. Långt svar: Sensorn på e60 är en 2-stegs sensor. Det mest sannolika är att din befintliga sensor har slitits ner så pass mycket på två månader att det första steget/ledaren är av och sensorn ger nu ca 470 ohms motstånd. Då går det inte att nollställa utan man får "röd upphissad bil"-varningen. Om man då kortsluter så simulerar man temporärt en ny sensor (dvs att bägge stegen/ledarna är hela) och nollställning fungerar. I princip går det att kortsluta direkt på stiften inne i kontakten uppe hjulhuset (om man inte har en gammal sensor liggandes) men kontakten är ganska speciell så det är lite enklare med en gammal sensorsladd som man kan plugga in. Att den första ledaren slitits ner betyder inte att beläggen är särskilt slitna - den sitter tidigt på sensorn och är till för att hitta körprofil + estimera bromsbeläggens kvalitet och därmed någorlunda kunna kalkylera/uppskatta livslängd. Det är det andra steget som triggar "dax att byta belägg"-varningen. De flesta bmw-modeller har bara 1-stegs sensor och slipper detta 2-stegstrams. ps. Lite kuriosa. Anta att beläggen fram är slitna men bak är ok. Så du byter frambelägg + ny sensor. När du sen nollställer fram har bmw en bug som gör att man får "röd upphissad bil"-varningen även om man bara försöker nollställa fram (om första ledaren bak är av). Att det är en bug är min personliga uppfattning och kommer förstås förnekas av bmw (som säljer många extra bakbelägg + baksensorer pga av detta). |
|
| blueswede: Menar du att man ska klippa av sladden efter sensorn så att man har kontakten kvar och sen sätta ihop den med motsvarande kontakt i hjulhuset och kortsluter dom två kablar som man klippte av innan? | |
|
Ja, knipsa bara av den slitna sensorn från sladden, skala sen fram lite av de två ledarna och kortslut dessa. Kontakten ska ju vara kvar för att ansluta uppe i hjulhuset. |
|
| blueswede: när man kopplar in och ur sensorena så ska man ha tändningen avstängd. Tomas | |
| Blueswede har helt rätt! Tog tid innan jag kom på det men det stämmer. Kolla denna länken: Länk | |
|
ok nu har jag kopplat in ny sensor och den varnar fortfarande efter nollställning! kopplade ur den nya och klippte av den gamla efter kontakten och kortslött båda kablarna! Men fortfarande samma sak efter nollställning! Blueswede: Bugen du skriver om kan det bli tvärtom också? Så att jag måste byta belägg fram också? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Skulle tro att det är samma sak tvärtom. Om du har ny sensor i bak kan du väl bara koppla in den gamsla byglade kabeln i fram och sen testa att nolla. |
|
|
eftersom jag plockade bort sensorn där bak så gick den sönder förstås. När jag satte in den nya och den fungerade inte så klippte jag av sladdarna på den jag tog sönder och kopplade in igen för att nolla men det förstås fungerade heller inte. MEN om jag tar den nya och bara kopplar in där bak och tar den skarvade och sätter där fram måste den bakersta som man bara kopplar in i beläggen eller räcker det att den hänger där för att se om det går nolla bromsarna? Och måste frambromsarna okså nollas i detta läget för att nolla bakbromsarna? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Om den bakre (nya) sensorn sitter monterad i belägget eller ej spelar ingen roll för nollningen, dvs "det räcker om den hänger där". När du kopplat in den byglade (kortslutna) sladden i fram ska du ju fortfarande bara nolla bakbromsen, det var ju den som hade glömts vid belägg-skiftet (enl vad du skrev tidigare). |
|
|
bra då testar vi detta i veckan. Hatar sådan här strul! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Så då tog jag den nya sladden och kopplade på igår och den den skarvade sladden och kopplade den fram. Nollstälde bromsarna där bak och samma resultat igen :-( Nu funderar jag på att köpa nya klossar fram och en ny sensor till dessa. Byter den i helgen och nollställer bromsarna fram och sedan nollställer bromsarna bak! Hoppas det hjälper. Trött på detta nu. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Imorgon ger jag mig på bilen igen! Men har fått en tankeställare. Sensorerna till bromsarna köpte jag på autoexperten som är tillverkade i danmark. Kan dessa ställa problem mot orginal? MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.