|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Har mest varit inne på 3 serie diesel men det skiljer inga jättepengar mot en bensinare när man räknar på sista raden, jag räknar med att jag kör ca 200 mil i månaden. Stämmer förbrukningen exvis med sina 0,72 för en 325 bensinare automat? Är bensinarna billigare eller dyrare i underhåll? Kanske bättre satsa på en bensinare med mycket lågt miltal än en diesel som oftast gått längre.. Dessa två bilarna har jag tittat lite på, ganska stora skillnader exteriört men bägge har den typ av inredning, färger osv som jag vill ha.. Länk Länk |
|
Hur kom du fram till det? Skulle vilja påstå att det skiljer än och annan krona till dieselns fördel. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Jo visst skiljer det men ska det vara en rättvis jämförelse borde jag ju igentligen jämföra med en 325d, en sexa är ju en klart trevligare motor så där kan det kanske vara värt ett antal hundralappar i månaden på sopparäkningen. Gud så svårt detta är man får sån beslutsångest, mycket pengar som ska ut och man vill ju inte välja fel bil. 325 kombin i länken passar mig till 100% ska jag klaga på något så är det avsaknaden av navi men det är ju något jag aldrig använder mig av då jag har 1,3 mil till jobbet och reser aldrig med bilen. Ja det är väl bara prylintresset som säger sitt hehe. M-Sportpaketet är ju högre värderat än navigation skulle jag vilja påstå. Vad finns det för för/nackdelar mellan bensin/diesel? Skiljer det i underhållskostnader? |
|
Jag har haft både 325iAT samt 325i 6vxl som låne/hyrbil under ett par veckor. Båda årsmodell 2010 och hade minsta möjliga odubbade vinterhjul (16-tum) på. När jag kört dem i min cykel med 80% motorväg (120-140km/h) och 20% stadskörning låg dem på följande förbrukning: 325i manuell: 7,1L/100km 325iA Touring: 8,6L/100km Min dåvarande 320dT manuell med 17-tums vinterhjul låg på 5,8L/100km så det skiljer som sagt en del, men inte så mycket trots allt. En större skillnad i försäkring till bensinarens fördel kan knäcka stor del av bränslebesparingen. Visst är gångkulturen fantastiskt fin i 325i men i min körcykel väljer jag diesel alla dagar i veckan - i 120km/h märks ändå väldigt liten skillnad i gången. Men det är du som skall välja och äga bilen och jag tror du blir nöjd oavsett - även om det inte gör valet lättare :-) Så varför inte passa på och klipp till på en bensinare medan de fortfarande finns nyare lågmilare till salu? |
|
|
Det var stor skillnad manuell och automat Kristoffer. Kanske har du en tyngre gasfot än jag? Min skillnad mellan 325iT och 325iAT är nämligen helt åt andra hållet. Tyvärr har de intes samma däcksuppsättning då min nuvarande manuella har 18" och automataren 17" men faktiskt så är automataren 2cl snålare för mig! Till fagerstens fråga "drar den verkligen 0,72" är mitt svar "aldrig i livet". För mig handlar det om cirka 0,9 och då körs bilen ändå till 75% av min sambo som har en ganska lugn gasfot. När det gäller motorkaraktär skulle jag i alla lägen välja 325d. Mycket trevligare motor än 325i som jag tycker är en ganska klen historia och som inte alls har samma trevliga motorljud längre. Under 3000 rpm så väser det och knackas mest där framme. 320d är inget för mig dock. Förvisso en effektiv kraftkälla men med 0 känsla och ett gräsligt motorljud. ------- //Lövet |
|
|
Ja det stämmer att det var ganska stor skillnad mellan automat och manuell när jag hade möjlighet att jämföra, å andra sidan känns den äldre steptroniclådan inte lika sofistikerade som de nyare lådorna så att det är en skillnad är nog ganska rimligt. Jag kan dock tänka mig att man kanske kan lära sig att köra automaten snålare än vad jag gjorde - nu hade jag bara tillgång till den under två veckor och tankade den endast två gånger. |
|
|
Ser ut som en jättefin 325i du länkade till. Den hade jag valt. Räkna med att förbrukningen ligger på 0,9 om du kör lite blandat och lite kallstarter med normal högerfot. /DJ |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Kanon att få reda på sånt här :) Med så hög förbrukning på 325 bensin gör det ju stor skillnad. Utan att räkna på det här och nu skulle jag uppskatta att en även 325 diesel hade varit mer ekonomisk. 320 manuell utan tvekan mest ekonomisk sen om 350-400kr i månaden på bränslebesparing är värt att köra manuellt är ju en annan femma.. Någon som köpt Bmw Premiumselection bil? Känns seriöst att köpa av dem. De erbjuder 2 års fortsatt fri service, köper man en bil lätt begagnad kan man få med vagnskadegaranti vilket är en besparing på närmare 5000:- om året + två års fri service känns helrätt även om bilens inköpspris i fråga blir något högre :) |
|
Räkna med att även dieseln ligger över de angivna förbrukningssiffrorna. Men helt klart är det billigare att köra diesel vid din körsträcka. Själv kör jag dock ca 4000 mil om året i min bensinare ;-) Köpte min som Premium Selection i våras. Den var lite udda för att den var förhållandevis gammal (2007) men med väldigt låga mil (3400). Jag fick alltså ingen fri service men däremot ett års garanti och det fungerade fint när jag fick fel på en spridare för ett tag sedan. /DJ |
|
|
Kristoffer: Var bilarna du jämförde äldre än årsmodell 2008? I så fall förstår jag skillnaden. Efter 2008 är skillnaden i angiven förbrukning bara någon cl mellan automat och manuell medans innan dess är det typ 1.5dl. ------- //Lövet |
|
|
Dieseln har högre servicekostnader. 325i motorn är en pärla, går billigt och låg skatt (1400:-). Perfekt kombination mellan prestanda och ekonomi. Min ligger på 0.9 i stan och under 0.7 på landsväg. Jag betalar gärna någon krona mer per mil för att njuta av den. Men provkör själv och känn efter. |
|
|
Lövet: Nej båda bilarna var Sixt hyrbilar årsmodell 2010 så det var LCI modeller båda två. Dock hade den manuella rullat ca 2000mil och den med automat endast 800mil (om jag minns rätt) så den manuella var kanske aningen mer inkörd. De var båda två skodda med likadana Nokian R-odubbade däck. Jag var nog mest imponerad av den manuellas låga förbrukning, den fick dessutom smaka på en hel del höga varvtal... |
|
Verdi |
Mats N, jag hade lägre skatt än 1400:- på min manuella 320d. ;-) |
![]() 1.360 Bruksbil
Provkörde idag en 325ia 2006 med 10000 mil på mätaren. I helhet trevlig bil men kändes lite gammal jämfört med de jag letar efter. Men lika bra att testa sig fram lite så man vet vad som är rätt och inte :) En intressant bil jag hittat är en 520da M. Vad tror ni om denna ? Länk |
|
Det bästa är att provköra. Svårt att komma med något vettigt. För mig är x20d motorn ungefär lika spännande som att åka buss. Det är en effektiv kraftkälla men det ger absolut 0 utslag på nöjesmätaren och för mig är det en viktig parameter i bilköpet. ------- //Lövet |
|
|
Avsaknad av navi spelar ingen roll, ladda ned Navigon i telefonen, fast det ser onekligen snyggare ut med navi :) Nu börjar du spreta hej vilt, 3 och 5-serie känns som två väldigt olika vagnar. Vet du vad du letar efter? Den där 06:an du provkörde, på vilket sätt kändes den gammal? |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Jag ska ha en bil för mig själv inte alls med tanke på praktisk, snygg osv därför tittar jag på de modeller jag gillar. Framförallt 3 serien och 5 serie kombi. Även en coupe med rätt utrustning är tänkbart. Kombi är dock ett plus då jag ibland är hundvakt. Provkärde en 520da -07 163hk idag. Bilen känns pigg från noll och uppåt, pigg och relativt vridstark vid normalkörning, vid motorvägsfart och kickdown märks tydligt att den är "undermotoriserad" men i helhet tror jag ändå att den kan passa mig. Jag åker hellre en sjysst bil med sjyssta ägandekostnader än med en fet och snabb bil som jag inte har råd att köra mer än absolut nödvändigt hehe Men något som irriterade mig var att vid 50-70km/h låg automaten på så hög växel att det kändes fel, om jag la i sportläget på lådan gick bilen bättre och mjukare en växel lägre och således ett bekvämare varvtal på motorn. Är detta normalt att de ligger på så hög växel i den farten?? Och skiljer det sig på den nyare motorn/lådan? Min tanke är att hitta en nyare runt 2009 typ. 2006 325 jag provkörde kändes på något sätt gammal svårt att beskriva men LCI modellerna jag tittat på innan känns fräschare på något sätt.. Möjligen var bilen dåligt skött. Min Mors 120d M -07 känns klart bättre trotts högre miltal. |
| Nu handlade din tråd om 3-serien, och du sladdar in på 5-serien. Här på forumet är vi JÄVLIGT petiga med att inte gå OT. Jag har en pre LCI som gått 10 000, min kollega har en LCI som gått 4 000. Min känns lika fräsch och tajt så du provkörde nog bara ett kasst exemplar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.