|
|
|
|---|---|
|
Hej Forumet. Satt och tittade på Wheeler Dealers för ett tag sen och såg Edd fylla en gammal Triumph TR6 med en vattenfri kylarvätska. En snabb googling gav resultatet att det är en svensk 'uppfinning' som heter EC1. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av denna produkt eftersom jag funderar på att byta till den istället för vatten + glykol. Företrädesvis egna erfarenheter men tillförlitliga andrahandsuppgifter duger också. | |
|
Var finns tekniska data som funktion av temperatur på den? Vatten är en av de bästa vätskorna för värmeöverföring, förutom fryspunkt o korrosion samt erosionsskydd vilket finns i glykolen (som försämrar kylförmågan). Vilken egenskap vill du förbättra? |
|
|
De huvudsakliga tankarna är: 1. Den är vattenfri; 2. Den skadar inte motorn som vatten kan göra om/när något skulle gå snett; 3. Den kan inte koka; 4. Den ska aldrig behöva bytas; 5. Jag behöver aldrig mer undra över om blandningen vatten/glykol är rätt. Sen finns det ytterligare en massa anledningar till att jag funderar på det men jag tycker redan att jag låter som en reklamannons så det räcker. Googla namnet för mer information. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.