|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 520I Touring -03 som med största sannolikhet har en skramlande kamkedja. Är det något man byter eller åtgärdar man felet på annat sätt?? Vad kan man räkna med för priser för sådant eller går det att göra på egenhand?? tack på förhand | |
|
Ett ytterst ovanligt fel på dom maskinerna om jag inte hört fel. Hur långt har bilen gått? Kollat vattenpumpen? Den kan ge ett ganska så skramligt ljud ifrån sig när den är på väg att ge upp. Skulle det vara kedjan så vågar jag inte ge mig på en gissning vad det skulle kosta. Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
Den har gått 16500mil Rasslandet ökar ifall man varvar, fast det gör ju även pumpen. Får undersöka lite mer ifall det kan vara den. Kan man på något smidigt sätt kolla ifall det är vattenpumpen?? Den kan man iaf. byta själv :) |
|
|
Ta tag i fläktbladen och rucka lite upp o ner och känn om där finns något glapp, är pumpen frisk skall det inte finnas något glapp, utan kännas stumt! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
Den finns inte kvar tyvärr, ifall du menar det inre fläkten. Den tog jag bort för 2år sedan när lagrena i den hade givit upp Kan man känna glapp med polygrip medans motorn är avstängd tro?? |
|
|
Kan vara kamkedjesträckaren som behöver bytas. Det sitter faktiskt två stycken av dem i motorn, den som är till "stora" kedjan sitter lättåtkomlig men den som är till vanos-kedjan måste du plocka av ventilkåpan för att komma åt. Rasslar den alltid, dvs. både varm och kall? Kommer ljudet från toppen av motorn eller längre ner? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du skall känna efter glapp hos vattenpumpen bör du avlasta den från remmen först! Är pumpen inte bytt tidigare är det dags att göra det i förebyggande syfte ändå vid det miltalet, då slipper du få ett pumphaveri som en blixt från en klar himmel med risk för att köra motorn torr och få en skev topp....jag har varit med om pumphaveri på min E46:a och det kom helt plötsligt, som tur var hände det bara någon km från garageuppfarten när frugan körde - hon upptäckte det först när jag skrek att hon skulle stänga av motorn eftersom det bolmade ånga från motorrummet och lät som en stenkross...tur i oturen var att inget annat än remmen och pumpen behövde bytas! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den rasslar hela tiden men lite mer vid kall. Det låter som det kommer från högersida och en bit ner bredvid toppen. |
|
| Jag har precis haft vattenpumps haveri. Ett kalas som slutade på lite drygt 12k. Jag trodde först att det var något med kamkedja. Men visade sig vara skuren vattenpump. | |
|
En dum fråga kanske men hur står det till med oljan. Dåligt med olja kan generera kamkedje rassel. Fast tror att vattenpumpen är en misstänkt bov i detta. Annars är en kamkedjespännare inte så dyr. Tror inte kedjan ärslut redan vid de milen om inte något missöde har inträffar. Sträckan kan där emot gå sönder som en glödlampa. |
|
|
pixel09; S**an vad dyrt när jag fick det på en M60 gick det på en tusenlapp och lika mycket kostar en ny till din Länk monterade den själv så inga extra kostnader till en verkstad. Kollade mekonomen Sverige de tar 875kr för en vattenpump till M54 Schmiedmannspiratpump kostar mindre än hälften hur kan det ha kostat 12tkr det är ockerdyrt??? Stephan |
|
| Stephan735i: han skrev att hans rasade pump drog med sig en reperation på 12,000kr. Inte att byte av pump kostade 12k | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.