AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.258

Däckval z4 E85

Ha
24
Harold
Z4 3,0 -03
Hej!

Har läst lite trådar om icke rft däck men tänkte kolla vad folk rekommenderar för däck till z4. Har rft enbart fram nu (conti sc2) och bilen är sjuuuukt spårkänslig.. Så dessa åker av. Är rekommendationen Xl märkta icke rft trots den låga vikten på z4? Framgår oftast inte om folk har xl märkta däck på sina z4 när man läser i forumet.. Bak sitter det icke rft conti sc3 xl, inga problem där.

Med vänlig hälsning,

/Harold
16.589
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Finns ingen anledning till XL klassade däck på en så lätt bil. Jag bytte från RFT till icke-RFT och bilen blev ungefär dubbelt så trevlig att köra. Jag köpte ändå "billiga" däck (Falken fK452) och gick upp i dimension från 17" till 18". Trots det blev bilen mindre stötig och mindre spårkänslig än innan.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att bilen spårar är inte så konstigt eftersom du blandat RFT- och vanliga däck...något man aldrig skall göra!


Men den kommer troligen att bli betydligt bättre att köra med vanliga däck än om du väljer RFT.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
24
Harold
Z4 3,0 -03
Köpte bilen med dessa däck.. Därav blandningen. Men hade läst att xl rekommenderas för att kompensera för mjukare bussningar... Men är ute efter någon som provat på z4... Och enligt andreas_lofgren verkar det ju funka bra med vanliga icke förstärkta däcksidor på z4 an...
16.589
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
XL är HELT FEL för den bilen. Finns inga förstärkta bussningar att oroa sig för. E85 är en fjäderlätt roadster, XL-däck är för minibussar och lastbilar egentligen. Låt bara bli det. Du måste förstås ha rätt belastningsindex men det är långt ifrån XL däck. Kolla i ditt regbevis vilken belastningsklass du behöver.

-------
//Lövet
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
tycker mina icke RFT, av xl modell är betydligt svajigare än orginal RFT.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"XL" är bara en beteckning för att däcket har högre bärighet (LI) än vad som är normalt för den givna storleken - det som är intressant är vilket LI som däcket har.

Anledningen till att man började med XL-däck var att allt fler tyngre personbilar fick lågprofildäck som standardmontering - däckdimensioner som helt enkelt hade för lågt LI (fastställt enligt branschstandard) för lite tyngre bilar.

Många däcktillverkare har i vissa dimensioner helt gått över till "XL" utan att märka ut det på däcken mer än att LI är högre än "standard"....så många kör på "XL-däck" utan att veta om det!


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Köpte min Z4 i Tyskland och när jag körde hem den så trodde jag det var fel på bilen.
Den for över hela vägen, fick sitta och parera hela tiden.
Det satt RFT däck på och jag bytte genast när jag kom hem till Michelin Pilot Sport och bilen blev fantastisk att köra.


Hasse Z4
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.