AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.925

323 e36 bakaxel utväxling "hemmabygge"

he
1
hedlunde
BMW 323 E36
Allt började med att det skulle in en LSD i bakänden på BMWn (323 Touring e36). ;)

Jag fick tag i en LSD från en e34 som jag tänkte ta diffklumpen från och stoppa in i mitt hus.
Sagt är gjort jag rev isär allt och började kolla in grejerna.
Tanken var att behålla min utväxling men efter mycket vrida och vända så konstaterade jag att pinjong och kronhjul inte riktigt stämmde att flytta över? (Rätta mig om jag sett fel)
Så jag flyttade över allt från e34 axeln över till mitt e36 hus och allt fungerar som det ska.
Men nu har jag fått en utväxling på ~3.5 vilket jag inte är riktigt nöjd med för den varvar ju 3000 i 100km/h. Men den axar ju som ett skott för att vara en 323. ;)

Så min fråga är om det är någon som vet vad jag ska jaga tag i för ny utväxling som passar?
Måste den vara från en e34?
Måste den vara från en LSD?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/hedlunde
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag har precis samma fel. Verkar som att det är olika höjder på kronhjulet.

Jag håller på att montera i en diffbroms från en e34 525 (tror det är 3,43 i utväxling och 188 hus) i en e36 323 compact 188 hus diff(3,07 utv). Jag har flyttat över kronhjul från min öppna 323 diff till diffbromsen eftersom jag vill ha 3,07 i utväxling. Samt då sliper jag lossa pinjong på 323 diffen.

Problemet är att när jag försöker montera det vänstra locket (med 6 skruvar) så fattas det 6 mm för att kunna få in det helt. Vid höger lock har jag motsvarande 6 mm glapp mellan lager och lock. Kronhjulet på 323 diffen är 6 mm högre än det från e34an vilket innebär att jag inte får ihop det (mätt med skjutmått). Vet ni vad jag ska göra?

Leta efter ny utväxling? Från vilken model i så fall?
Kan man bearbeta 323 kronhjulet 6 mm? Vad är i så fall det exakta måttet som ska bearbetas?
Andra förslag?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.