|
|
|
|---|---|
|
Idag rullar jag på 18" Bridgestone Potenza RE050A RFT. Det som BMW själva monterade på bilen vid leverans alltså. Är det någon annan som har provat dessa däcken och några andra RFT däck och kan ge rekommendationen ifall man ska stanna kvar eller byta "däckstall"? Punkteringsfritt är ett krav. Det ska väl sägas att jag och sambon är nöjda med däcken vi har nu, men om det nu finns "bättre" så skadar det ju inte att byta upp sig! Vi kör ej trackdays eller liknande utan det är vardagskörning i mer eller mindre lagliga hastigheter :) | |
|
I och med den ovanliga däckdimensionen 215/40-18 på framdäcken är utbudet begränsat. Du har att välja mellan Bridgestone Potenza RE050A, Dunlop SP Sport 01 och Pirelli P ZERO. Utav de tre alternativen har Bridgestone och Dunlop fabriksmonterats på BMW bilar. I detta fallet är Bridgestone enligt mig mycket bättre än Dunlop. |
|
| Okej, då känns det ju i alla fall inte helt off att ligga kvar på Bridgestones i alla fall. Är det någon som testat Pirellis diton och har några 5 cents? | |
|
Jag har kört ganska många mil på Bridgestone men bytte nyss till Michelin icke RFT. Skillnaden i grepp på vått underlag är väldigt stor så det får man nog anse vara Bridgestones största svaghet. Kan vara bra att veta. Sen är ju RFT mer spårkänsliga också. Men jag hade en kollega som körde Michelin RFT för många år sedan och de var ännu mer spårkänsliga än Bridgestone (men det kan ju ha ändrats genom åren också). /DJ |
|
| Ja jag vill minnas att jag såg att pirellis däck var snäppet bättre på att bromsa på blött underlag än Bridgestones om man vågar lita på dom nya miljömärkningarna nu. Men sedan läste jag något om att Pirellis däck slits snabbare än Bridgestones. Det är dock så svårt att lita på reviews ifrån privatpersoner på nätet. | |
|
Jag har aldrig testat Pirelli men har också läst att de slits väldigt fort. Om ekonomin är en viktig del så hade jag inte satsat på Pirelli, men annars är de nog rätt bra. /DJ |
|
|
Det är inga problem att köra med 225 fram och 255 bak, då ökar utbudet markant. Tycker verkligen att du ska överväga att skippa RFT-däcken och köpa till ett M-mobility kit, fyller ju i princip samma funktion, dvs du kan köra vidare till närmaste däckverkstad. |
|
|
Jag kör med Pirelli däcken på min bil och är supernöjd, visst slits dom men de har nog mer med körstil att göra... Tycker dom har bra grepp och inte speciellt spårkänsliga, jag ska ha nya bakdäck till våren och fortsätter då med pirelli |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.