|
|
|
|---|---|
|
Jag har helljusassistans på min bil, och undrar hur den fungerar? Den har "rätt" till 95% av fallen med att blända av och på. Nån som vet? | |
|
Antar en ljussensor som pekar framåt och vid visst inflöde av ljus så växlar den ner till halvljus. Därför kan den ibland ta fel på t ex en starkt reflekterande skylt och liknande. Hur man aktiverar det i sin vagn vet jag inte då mina inte har finessen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Gissar att den använder samma ljussensor som den avbländbara innerbackspegeln (sitter på spegelns baksida, riktning mot vindrutan) | |
| Tycker den bländar av irriterande tidigt, men iof bättre det än försent ; p | |
|
mackan 323ti: Det är inte samma ljussensor, innerbackspegeln ska ju inte blända av när man möter en bil utan när man har bilar med starkt ljus bakom sig. Däremot har du rätt i att helljusassistens sensor sitter på spegelns baksida. /Masten |
|
| Jag har helljusassistent. tycker den fungerar förvånansvärt bra faktiskt. Hade inte så stora förväntningar på den faktiskt men hittills bara positivt. | |
|
Jag är också positivt överraskad av denna finess. Det enda som irriterar mig är när den bländar av för nya skyltar som reflekterar mitt eget ljus. |
|
| Känns något sen att slå på helljuset efter möte. Annars är den kanon! | |
|
@Masten OK, den sitter alltså i innerbackspegeln, nära regnsensorn. mvh |
|
|
Jag har denna funktionen och den aktiva farthållaren på min e90. Väldigt skönt att bara slå igång allt och åka med när man vill det :) Säger som alla andra att jag är positivt överraskad att den fungerar så pass bra. Sen är det inte sensorns fel att nya skyltar reflekterar så mycket ljus tyvärr så att den blir lurad ibland. |
|
|
Jag instämmer med föregående! |
|
| Här är en bild på hur helljusassistentens ljussensor ser ut. Länk | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hur fungerar/beter sig denna typen av system i situationer som tex när man närmar sig en bil bakifrån, möter en lastbil över ett backkrön eller när man passerar korsningar? |
Ekin |
och detta hade Cadillac redan på 50 talet... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.