|
|
|
|---|---|
|
Fundera på att sälja min 740ia till mina föräldrar och då kommer nästa garanterat en 5-serie rulla in på parkeringen. Jag brukar inte fundera så mycket på kostnaden när jag kör. Vill ju inte bli olycklig :-) bättre att bara njuta av det hela och lida den tiden det tar för att fulltanka. Har varit inne på att köpa min första diesel och det är ju bara ett märke som gäller då. Kör ju iaf 3500mil om året fast då är jag oftast lite tillbaka dragen för jag har haft en bil som tagit ca litern vid blandad körning. Hade jag haft en bränslesnål bil hade den säker kommit upp och snuddat på 5000mil. I dagsläget kör jag ungefär 6000mil om man slår ihop alla mina bilar och motorcykel Någon här som har räknat ut den ungefära kostnaden mellan dessa två motor altenativ. Bränslekostnad/skatt o fförsäkring och hut många mil man bör köra innan man faktiskt tjänar på köpa 530d E39 Hittar jag ett bra exemplar så behåller jag nog bilen iaf 3-4år Tack på förhand | |
|
Du kan räkna på hundra olika sätt och få olika svar av olika personer. De flesta menar dock att någonstans mellan 1500 och 2000 mil per år lönar sig diesel, vid jämförbara bilar. Du får nog räkna själv, på dina förutsättningar... Jag hävdar envetet att underhållskostnaderna på halvmoderna dieslar (CDI-motorer, som E39 530d där insprutning, turbo o dyl kan krångla) är betydligt högre än motsvarande bensinbil och att man nog landar på mer än 2000 mil per år för att det skall löna sig. Viktigt är att vårda insprutningen med bra diesel eller lämplig dieseltillsats. Vanlig svensk MK1 diesel smörjer så dåligt att grejorna slits ut i förtid, vilket är DYRT. Fick hala upp nästan 10 lök för att byta EN trasig spridare häromåret. Det finns sex... Tar tid att "köra in" sådana utgifter. Deiselbilarna är ofta dyrare att köpa och i sämre skick/gått längre än bensinbilarna. De som köpt diesel har ju gjort det för att grejorna ska gå mycket. Det kan göra kalkylen omöjlig för en bil som kan antas vara i det närmaste värdelös om fyra år. Med detta sagt, jag gillar min E39 530d (41k på mätaren idag) och kommer sannolikt köra den till 50 000 mil om den inte rasar. På bra diesel. |
|
|
Jo förstår det. Svårt att hitta en diesel under 25,000mil såvidare man inte vill betala en förmögenhet för den. Sen är det just om något med insprutningen pajar. Delarna är betydligt dyrare. Jaså vad för diesel kör du på? Var o kollade på en pedantsköt 32k mil E39 525d touring som jag hade kunnat få billigt men den hade ingen farthållare, vilket jag har som måste. Retar mig än idag att jag inte köpte den.. |
|
|
Personligen kör jag omväxlande på Preem ACP (diesel med tillsatser av bl.a. RME och tallolja) och RME (rapsmetylester, dvs rapsolja, heter Bio 100 på Preem). Andra bolag kan ha annat, har inte koll på det. Slår i dieseltillsats Redline 85 när jag tankar "ful-diesel", dvs ren MK1-diesel, för att bättra på smörjningen. Har tidigare använt tvåtaktsolja i SMÅ mängder, typ 50 ml i en tankning. RME:n kan vara aggressiv mot gummi så man bör inte köra med den "ren" om man inte vill ta den risken för slangar o packningar. Jag tankar tillsammans med diesel och ser glad ut. |
|
|
Hur länge har du kört på RME? Märkt någon skillnad eller eventuella problem? Skulle gärna köra på någon form av Biodiesel (helst av allt egen producerad) |
|
|
RME, till och från sista året. Svårt att hitta tankställen. ACP Diesel, sedan ca 2 år. Finns på alla PREEM-stationer. Med gamla förkammardieslar körde jag alltid med tvåtaktsolja i dieseln. Detta efter jag rasat en nästan ny dieselpump när miljödieseln, MK1, introducerades. Därefter har jag ALDRIG varit med om skurna pumpar m.m. i sådana dieslar. Var naiv och trodde moderna dieslar var bättre. Det är de INTE. Började tänka på sådant igen när en spridare pajade, som jag skrev ovan. Den sved... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.