|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en BMW 545i -04 som jag måste fylla på kylarvätska i. Har läst runt och alla skriver vad dom tror, alltså väldigt olika. Kan den som vet skriva vad det ska vara? ser ut som det är grön kylarvätska i nu, om det nu spelar någon roll. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Helt rätt, färgen säger ingenting med säkerhet. Kan ge bara indikationer och ledtrådar men i slutänden gissar du ändåså. Det jag vet är att alla BMW-bilar från och med modellår 2004 och nyare har BMW's nya långtidskylvätskan - detta baserar jag på service bulletin SI B17 01 07 Länk Detta kommer dock från BMW i Nordamerika, men bör vara samma i Europa. Den här långtidskylvätskan är av typen HOAT (Hybrid Organic Acid Acid Technology) och denna nya typen har framförallt ett rostskydd som håller längre - varför bytesintervallen kan göras mycket längre (fast livstid som BMW anger har jag dock en aning åsikt om). Man ska vara försiktig och helst undvika blanda kylarvätskor från de olika grupperna IAT (den vanliga traditionella kylarvätskan), OAT (en grupp av långstidskylarvätska) och HOAT (en annan grupp av långtidskylarvätska). Detta baserar jag på dels på olika rekommendationer från BMW men även rekommendationer från tillverkare av kylarvätska. Däremot så vet jag att man får blanda IAT och HOAT kylarvätskor - så länge båda finns med på listan från BMW över godkända kylarvätskor. Detta baserar jag på ett utdrag från TIS. Länk När det gäller godkända kylarvätska från BMW har jag bara en svensk lista från 2006 och en tysk lista från 2008. En kylarvätska som finns med på denna listan är det alltså helt riskfritt att hälla i sin BMW. Men tänk på att om du tex häller i en IAT som tex Castrol Anti-Freeze NF så är det ingen långtidskylarvätska och då gäller inte de serviceintervall (utan dessa bör bytas vartannat år). Godkända kylarvätskor - Svenska 2006 Länk Godkända kylarvätskor - Tyska 2008 Länk Är du minsta osäker, pinna in till BMW och köp! Det är inte särskilt inte mycket dyrare än tex Mekonomen. Sista jag köpte Castrol Anti-Freeze NF så låg BMW och Mekonomen ungefär på samma nivå. |
| Tack för svaret! Svårt att veta vilken som redan är i bara.. Tänkte så jag inte blandar fel. | |
Glömde nämna att Castrol har ju såklart bytt namn på Castrol Anti-Freeze NF (och många andra produkter) och det heter numera Castrol Radicool NF. Här är en komplett lista över alla namnändringar Länk En 1L flaska Castrol Radicool NF finns på tex Mekonomen och kostar 74 SEK. Lämplig grogg är 50% kylvarvätska och 50% rent vatten. Undvik att blanda med hårt vatten. Hårdheten på vatten kan man säga är ett mått på hur mycket mineraler som finns. Vet du inte hårdheten på ditt vatten kan du kontakta din kommun eller så köper du en dunk med batterivatten istället. Finns tex på Biltema, 4L för 40 SEK. |
Hur länge har du haft bilen? Vet du något om dess servicehistorik eller reparationer? Om den alltid varit servad hos auktoriserad BMW verkstad skall det iallafall vara den där HOAT-kylarvätskan jag beskrev ovan. |
|
Vilka av de där på listan är "livstids" då? Samt OAT, IAT HOAT |
|
Jo, det hade ju varit lite käckt om BMW kunnat klämma in den infon i listan också :-) Det finns dock några saker som förenklar det. * Vi kan utgå ifrån att det inte finns några OAT i denna lista (inte alltid helt säkert att blanda OAT och HOAT och eftersom BMW kör med HOAT så utgår jag således ifrån att det inte finns några OAT i listan). * Är det HOAT så är det en "livstidsglykol". * Är det IAT så är det en "icke-livstidsglykol". För att summera, det finns troligtvis bara IAT (icke-livstids) och HOAT (livstids) på denna listan. Tyvärr så vet jag bara ett fåtal med säkerhet om de är IAT eller HOAT. * Castrol Anti-Freeze NF (Radicool NF) är IAT * Fridex G48 == HOAT (då G48 är registrerat varumärke av BASF och G48 är HOAT) * GUSOFROST LV 505 == HOAT (jag tror jag kollade upp denna) * Glysantin G48-24 Engine Coolant == HOAT * Glysantin Protect Plus / G48 == HOAT * EVOX Extra G48 Antifreeze concentrate == HOAT Lite G48 info... Länk Däremot vet jag att tex Biltema LongLife G30 och Castrol Radicool SF är OAT och bör således inte blandas med existerande kylarvätska. Om du däremot dränerar hela systemet och fyller på med en OAT kylarvätska så fungerar det såklart alldeles utmärkt! Men tänk på att killen på verkstaden kanske inte vet om att du gort detta byte och fyller på med IAT/HOAT i tron om att det är sådant i kylaren. |
|
Aha! Vi använder G48 i prestandaprovriggen till jobbet men att våra kunder (tunga fordon) kallar den för "livslängdsglykol" har jag aldrig hört. Fyra år så byter jag på min bil iaf. Ska dock ta o mäta pH-värdet i bilen, är tydligen bra indikator på om glykolen fortfarande skyddar mot korrosion (buffertlösningen buffrar fortfarande). |
|
| Det rätta svaret är att man ska ha blå eller grön.. Ringde bmw och frågade idag. | |
|
...men problemet med att gå på färgen är att det t om finns propylenglykol som är blå! Så färgen säger tyvärr inget om vad det är för glykol som redan påtalats - glykolen kan vara gulaktig, grönaktig, blåaktig eller rödaktig, oavsett vilken typ det är! Är man osäker är det bäst att tömma systemet (den skall ju ändå bytas regelbundet) och sedan slå i den glykol man vill ha SAMT dokumentera vilken sort det är i både servicebok och gärna också en lapp i motorrummet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, men ska alltså INTE ha i propylenglykol? | |
Propylenglykol har ett par nackdelar mot den vanliga etylenglykolen, enda fördelen är att propylenglykol inte är giftig (etylenglykolen däremot är mycket giftig). Propylenglykol säljs ofta som "miljöglykol" men är inte särskilt vanlig numera. Etylenglykol är fortfarande huvudbeståndsdelen i OAT och HOAT kylarvätskorna. @klarre : Det är mycket bra du ringde BMW. Jag hade dock hoppats på att få ett mer uttömmande svar från BMW. Menar du att din auktoriserade BMW-verkstad sa "man ska en grön eller blå kylarvätska" när du frågade vilken kylarvätska du ska ha till din BMW?!?!?! Jag hade hoppats på ett svar mer i stilen "Jag mailar över senaste listan över godkända kylarvätskor. Men är du i akut behov av att toppa upp ditt kylsystem så köp en vanlig icke-livstids glykol som gärna har färgen grön eller blå". |
|
Alltså... Jag blir galen, skulle fylla upp systemet idag. Var ganska mörkt när jag hällde i, till slut är jag uppe vid locket?! stickjäveln har tydligen fastnat där ner i på något vis.... För det är ju en nivåsticka som ska flyta? Hur som helst, kan någon med E60 kolla ungefär hur mkt det ska vara i? alltså själva behållaren, ska den vara halvfull typ? har som sagt ingen nivåsticka... |
|
| Det är ju en vit plastbit som man ska kolla nivån mot. Inget som flyter. När vätskan täcker markeringen på den vita plastbiten är det fullt! | |
@klarre : Vad blev det för kylarvätska? |
|
Det är ett vitt flöte ja, friggolit typ. Och i den är det en sticka som ska flyta upp, det är där man ser max och minimum, se själv Länk Det blev standard glykolen som dom har på mekonomen. Inte ens bmw själva kunde säga exakt vilken man skulle ha, men det var tydligen "vanlig" glykol som gällde i dessa. |
|
Standard glykol? Har du artikelnummer? Jisses, har inte ens BMW själva koll på detta? Vilken auktoriserad vekstad pratade du med? |
| Det finns idag en longlife glykol som kan användas i alla bilar och blandas med alla andra sorters glycol , denna är ofärgad. | |
Prestone har en produkt i deras utbud som de marknadsför som kompatibel med alla kylarvätskor på marknaden, men vill minnas den var gul till färgen. @Hewi : Vilken produkt tänker du på? |
| Jag memorerade inte fabrikat/beteckning tyvärr men de flesta bilreservdels butiker har ngn typ/märke. De brukar kallas Multiglykol eller universal glykol. | |
@klarre : Vilken glykol från Mekonomen blev det? Något namn eller artikelnummer? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.