AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
789

NÄR vaxa ny bil?

Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Som ägare av en ny bil, har jag förstått att lacken måste härdas en viss tid innan man skall ge sig på dyrgripen med vax! Stämmer detta? Och i så fall hur länge?
Tidigare bil jag ägde lämnades in på Mr Cap, som i o f s gjorde ett bra jobb, men efter att för länge sedan ha läst länken till vad-han-nu-heter-som-jag-inte-hittar-nu, så påstods det att om man vaxar bilen själv 4 ggr om året så skulle detta motsvara en Mr Cap/Ditec-behandling? Vad säger expertpanelen...?

*Best Man Wins*
Lasseman3
När jag hämtade ut min bil sa dom (BMW Skellefteå) att lacken på en ny BMW är redo för egenhändig vaxning alternativt lackskydd.

Jag förmodar att 745:an sköter vintertransporterna ;=)...om så är fallet kommer du rätt långt med att vaxa själv under sommarhalvåret.

Mvh /Lasse
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Gäller det även metallic-lack?

Jo, 745'an är vinterbilen (kul också om än lite sladdrig i bakändan!;) )

*Best Man Wins*
Lasseman3
Min är imolaröd mao ingen metallic. Jag känner inte till om det är några skillnader. Hör för säkerhets skull med återförsäljaren...det får liksom inte bli fel på en så fin bil :=)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag ses säkert som partisk(Ditecindoktrinerad?:D) men har provat det mesta och ditec funkar bäst för mig. Vaxa själv har jag inte tid eller lust att göra själv längre och i längden är ditec det hållbaraste alternativet. E38:an i provkörningsreportaget var ditecbehandlad sen ny och har nybilsdjup i lacken. En behandling var 18:e månad håller det. Att vaxa själv 4ggr per år i 6 år hade inte blivit av hos mig iaf.
Ditec hindrar även röda bilar från att oxideras och bli "vita":)
Innan bilen är hos ÅF för leverans bör det ha gått en månad sen lackering som är de rekommendationer jag hört från lackerare och rekondare. Bara att vaxa eller lackskyddsbehandla på.
Grattis till nya fina bilen:)
Mvh
Asken
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Måste instämma i Ditec-klubben. Det som möjligen talar för att vanlig vaxning skulle räcka för dig är att bilen inte ska gå på vintern. Men för en saltig och vinterskitig bil är Ditec en underbar hjälp att hålla glansen.

Asken: Avundsjuk,,,på leveranstiden. Jag trodde jag var ute i god tid för att få en X5:a till Mars om jag beställde nu. SUCK,,,får vänta till början på juli 2003..känns långt.
Får man vara nyfiken på vilken färg det blev?? För min del blev det 442 Grågrön Metallic
Tigerr
Har ett problem(?)!
Fick tbx Forden från rostlagning/lack idag. Dem som har lackat har gjort ett bra jobb med färg och metallic och så - Men det går en liten "rand" där den nya lacken möter den gamla - det är som om den ligger "utanpå" den andra lacken, tjockt som ett hårstrå eller två ungefär! Går det bort när man vaxar och så till sommaren?

Tigerr
Tigerr: De är inget du tar ner för hand kan jag lova.
Jag hade lämnat in bilen för det. o andra sidan är de en ford, så prova hyr/Låna en polermaskin och ta ner de själv, låt bara lacken härda helt först 3-4 veckor.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Tigerr
wendtan: "..en Ford.."
Jag gillar dej! :D

Tigerr
black beemer_1
jag är säker på att det måste väntas i 3mån me helt ny lack innan vaxning,kolla när bilen lämnat fabriken

18tum är ute idag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.