|
|
|
|---|---|
|
Efter att jag bytte det mittre styrstaget på min 750 -98 så vill inte styrningen gå tillbaks till mittläget om jag släpper ratten efter en sväng (korsning). Jag har inte hunnit göra någon hjulinställning ännu men tycker att jag fick till det rätt bra vid bytet. Mätte bara med tumstock och räknade varv på styrlederna ;-). Hoppas det var lika många varv på den gamla? Den nya är köpt på Motornord. Kan det vara så illa att hjulen pekar inåt eller utåt så mycket att det blir så här konstigt när man släpper ratten? Ratten står rakt vid körning rakt fram. En annan sak jag märkte vid bytet är att när jag drog i bromsskivan för att svänga så hördes tydligt en elmotor snurra. (Kan detta vara servotronic tro?) Men när jag var klar och höll på att montera hjulen så kunde jag inte höra denna motor längre när jag vred på hjulet. Märkte även att hjälpstyrarmen var väldigt trög. Försökte smörja den men ingen skillnad. Verkade som att den bara gled i en gummibussning, hur ska den funka? (Gnisslade mycket också). När jag sedan provkörde så verkar styrningen trögare och kostig. Jag har bytt samma stag på en -95 tidigare och då fick jag inga problem (den hade ingen servotronic dock). Frågade sambon vad hon tyckte om styrningen efter en provtur: Den känns läskig men funkar!!! / Tony | |
|
Hmmm, tok en flukt framifrån och ser då att hjulen pekar innåt (toe in). Måste ju vara så att gängorna inte varit lika långa på den nya delen, så nu blev nog allting pannkaka. Men det förklarar inte alla konstigheter ändå. Nåja, en hjulinställning behövs helt klart. / Tony |
|
|
Jag bytte mittre styrstaget på en E34 för länge sedan. Styrningen slutade gå tillbaka till mittläget när jag släppte ratten efter korsningar etc. Det gick till sig efter några hundra mil. Var en eller flera nya leder som gick trögt innan de slitit in sig. Räknade varven när jag monterade styrstagen men det stämde inte helt så toe-in blev lite fel och bilen tappade spårstabiliteten från innan bytet. Det nya staget hade lite annan längd jämfört med det gamla. //Göran |
|
|
Gjorde en hjulinställning idag och nog blev det bättre. ;-) Nästan nytt rekord i toe-in.... Men det blev inte helt bra, kanske det sliter till sig som Göran säger. Det är nog inget fel trots allt, får väl köra ett tag och se. Skulle dock vara intressant att veta om hjälpstyrarmen ska vara så trög som min är, trodde den gick på kullager liksom? / Tony -- Jag tar alltid den långa vägen hem -- |
|
| Angående hjälpstyrarmen är det nog så att det allmänt är lämpligt att byta bussningen samtidigt som mittre styrstag. Kostar ju under hundralappen om man har tillgång till en press, annars får man räkna med någon krona på pressningen. Nu hjälper den synpunkten kanske inte så mycket nu, men ändå... | |
|
När jag bytte det mesta i framvagnen, lade jag hela parallellstaget, om jag får kalla det så, på bänken och mätte - så gott det gick - alla inställbara avstånd och förde sedan över dem till det nya. Den efterföljande framvagnsinställningen hade i princip kunnat bespara mig. Antagligen en stor del tur, men ändå. Vad gäller hjälpstyrarmens bussning, håller jag med föregående talare. Men den går trögt, helt klart. Dock kanske inte lika trögt som det aktuella. Om jag minns rätt, med ganska mycket handkraft. /Lennart |
|
|
När jag tänkt efter ett tag till: hjälpstyrarmens gick nog bara lite trögt. Men inte lätt, åtminstone. /Lennart |
|
|
Jo jag hade tänkt byta en del andra prylar samtidigt, men när man började räkna ihop allt jag ville byta så sa plånboken stopp. Därför köpte jag bara det jag visste var dåligt. Likaså hade jag tänkt mäta som Lennart sa men kom på det när jag börjat montera det nya, klantigt förståss..... Hjälpstyrarmen klarade jag flytta för hand men det var trögt (ingen atlet prcis) ;-). Den kanske är normal då. / Tony -- Jag tar alltid den långa vägen hem -- |
|
|
Hej! Har precis bytt framvagn på min 730. Kan tipsa om clausautoparts, dom har en framvagnssats inehållande båda länkarmarna, stabilisatorstaget och yttre styrleden för 1995kr till e38, mittre styrstag(parallelstaget) kostar 835kr och bussningen till hjälpstyrarmen kostar 49kr. Dom har många delar till alla BMW och några andra bilar. Kolla www.clausautoparts.se För framvagne brukar inte jag räkna varv utan jag har satt ihop två brädor som är cs 5meter långa med några mindre bitar som stag i mellan för att det inte ska kröka sig.. bara lägger dom längs fram o bakhjul och skruvar tills hjulet ligger kloss an på båda sidor om navet. Detta är ett gammalt beprövat sett som ger en inställning som fungerar bra och inte käkar upp framhjulen men självklart blir det bättre om man låter en verkstad som är kunnig och har riktig utrustning göra det. Notera dock att bakvagnen måste vara riktigt inställd för att det ska fungera. / Emanuel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.