|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en 320iA Touring 2006 års modell (E91) med automatlåda. Bilen har rullat 14.000 mil. Servad enligt bok på BMW-verkstad. Sedan en tid tillbaka har följande observerats vid kallstart: - Direkt när man startar motorn (fortfarande P-läget) så hörs ett ljud som kan beskrivas som gnisslande eller skärande. Typ som en gammal fläktrem. - Har öppnat huven och lyssnat efter ventiltick, men just tickandet känns inte värre än vanligt. - När man lägger i D eller R (obs inget gas pådrag!) så hörs rejäla vibrationer när transmissionen börjar driva och bilen rullar sakteliga. - Det upplevs som att vibrationerna försvinner vid gas pådrag. - Kör man en liten sträcka (en kilometer kanske) så är vibrationerna borta, motorn verkar inte behöva vara uppe i rejäl arbetstemperatur för att de ska försvinna i alla fall. I förra veckan efter att ha kört bilen i närmare sex mil och därmed fått en rejält varmkörd motor, lämnades bilen stående ute i drygt tre timmar i 5-6 plusgrader och sedan startades motorn utan att uppleva dessa vibrationer överhuvudtaget. Jag hade bilen inne på en oberoende verkstad (ej BMW-verkstad då jag bor på en mindre ort). Han kunde utläsa en felkod som rörde sig om problem med ventillyftare. Obs att denna felkod inte meddelas via instrumentpanelen, den går endast att avläsa med avsett instrument. Han skulle kolla med en kompis på en BMW-verkstad om det var något han kunde avhjälpa, men han har inte hört av sig. Någon som tror sig ha en aning vad som är fel? Visst felkoden rörande ventillyftare säger ju att det skulle kunna vara boven i dramat, men jag har läst en del på nätet och jag känner mig osäker. Någon som har en aning om vad som borde göras här? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.