AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.218

Köpa bil privat - hur säkerställa att bilen är ok?

Är ute och letar efter en begagnad bil.
Ett alternativ är då så klart att köpa en bil av en privatperson.

Det jag är osäker på är hur man säkerställer att bilen är i bra skick. Kan inte så mycket om bilar...

Man kan väl testa den hos motormännen? Något mer eller annat man ska göra?
Är det någon som har några tips eller en checklista?

Tack på förhand!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om jag inte missminner mig har de lagt ned sina M-test.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Be säljaren lägga till Blockets begagnatförsäkring. Då har du åtminstone skydd i 6 månader mot sånt som inte är slitdelar.

Annars kan du åka till en verkstad som är auktoriserad för märket och höra om de kan ta in och testa bilen. Kostar nån tusenlapp eller två beroende på hur noggranna de ska vara.

-------
//Lövet
Ok tack för tipsen!

Blockets begagnatförsäkring är ju en bra sak, ska köra på det om det blir aktuellt.

Lövet: Tack för tipset med verkstaden, ska köra det också för att vara på säkra sidan!
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Dessa verkar ju ha fortsatt med M-test konceptet:

Länk

Ingen aning om det är nåt att ha, dock.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nu beror det ju lite på vad det är för bil man köper, hur intresset ser ut så att säga. Men jag har svårt o se att det alltid finns utrymme för att boka diverse tester etc. Säljaren lär ju inte vilja hålla på med dessa omständigheter och är ni fler som vill ha bilen så lär du hamna längst ner på listan.

Mitt mest jordnära tips är att ta med en kunnig vän, alt en väns kunniga vän om din bekantskapskrets är begränsad. Är man bara någorlunda insatt i bilar så märker man rätt lätt många vanliga fel på en bil. Det finns dessutom en massa checklistor på internet man kan ha med sig. Kolla historik kan du ju göra innan du ska kolla på bilen. Kolla besprotokoll kan du göra hemma, mer ingående servicehistorik och ev importfakta kan man oftast få hos en återförsäljare.
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
Skriv här vad det är för typ av bil så kan säker någon vara bussig och hjälpa till med kända fel.
Annars finns ju även bilprovnings kontroll som kollar av felkoder och hur bilens skick är utgått från miltal och ålder.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det gäller att den är mindre än 8 år samt gått mindre än 10.000 mil om man ska få vettiga villkor på Blockets försäkring.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Här är villkoren ända upp till 200.000km. Även om inte allt täcks vid högre miltal så är det fortfarande en hel del: Länk

-------
//Lövet
ni
520
niklas100
520d 2008
Verkar inte va några vidare villkor om den är importerad iallafall 20% extra på allt
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om alternativet är 0 garanti så är det väl onekligen ganska mycket bättre? Maskinskadan räcker ju bara till 100.000km på de flesta bolag.

-------
//Lövet
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Om det handlar om mycket pengar är det bra att ha koll på om det är
någon restskuld eller dyligt. Då kan man gå till banken och göra affären där.

Mvh Jonas B
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ett bra tips är också att kontakta tidigare ägare för att kolla om det finns några konstigheter med bilen.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Be att få låna bilen, boka tid hos närmaste BMWhandlare och köp tjänsten av mekaniker som ser BMWar hela dagarna. Jag gjorde detta vid köp av min touring och tror jag betalde 800 kr för en timems undersökning för 3 år sedan: de kopplade upp och läste felkoder och grundlig genomgång invändigt, utvändigt och ett skriftligt protokoll med några ytterligare punkter som jag kunde använda att pruta med mot säljaren. Jag fick vara med under hela undersökningen och fråga - är det inte mycket slitet här osv. Dessutom vet undersökande verkstad att jag köper service av dem och ibland delar för eget fix så de har ju intresse av att hitta så mycket som möjligt - precis vad jag vill. Jag vill ha en så bra bil som möjligt.

Mycket nöjd med denna tjänst.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Eftersom du bor i Stockholm rekommenderar jag Bil&Motorteknik framför BMWs egna verkstäder. Orsaken är helt enkelt att de generellt är kompetentare än BMWs egna verkstäder i Stockholm, speciellt när det gäller exemplar som har några år på nacken. Sedan är så klart Blockets begagnatförsäkring toppen också.

Länk

Men viktigt att komma överrens om innan hur grundlig test du vill ha samt pris etc.

Viss skillnad på en 10-15 minuters visuellt test jämfört med ett grundlig test på ca 1 timma. Självklart ska felkoder läsas av också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.