|
|
|
|---|---|
|
Jag har standardhögtalare. Har beställt begagnade BMW Hi-Fi subbar till att ha under stolarna,men dörrhögtalarna behöver också en uppgradering. Har tittat på dessa: Länk som verkar ha bra infästningsmöjligheter. Någon som har några tips/erfarenheter? /Janne Surf Or Die!!! | |
| Alpine HiFi-paket och bashögtalarna från Harman/Kardon HiFi ska tydligen vara en väldigt bra kombination. Nackdelen med bashögtalarna från HiFi-paketet är att de har annan impedans (ohm-tal) än standard högtalarna. Bashögtalarna från Harman/Kardon HiFI-paketet har samma impedans (ohm-tal) som standard högtalarna. | |
|
Monterade idag HIFI-systemets dörrhögtalare samt diskanter, inget monsterljud men ett klart lyft! ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
OK Chris, standard har 4ohm och hifi har 2ohm om jag fattat rätt. Anledningen tycks vara att dörrhögtalarna fram är också 4ohm och parallellkopplade vilket ger 2ohm. På hifi finns ett separat slutsteg på 2ohm till basen. Förstärkaren ger 4x25w i 2ohm så högtalarna bak borde vara 2ohm? Fan vad veligt... Frågan är vad blir resistansen av parallellkoppling av 4ohm och 2ohm -högtalare? Blir det 3ohm? /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
Parallellkoppling: R(Z) = 2*4/2+4 = 1,33Ohm mvh/ Anders |
|
|
Hittade formeln...resistansen med 2 och 4 ohm parallell blir 1,33ohm, shit. Får fixa ett Alpine uppgraderingspaket... /J Surf Or Die!!! |
|
| surfjanne: Förstärkaren som ingår i Alpine HiFi förväntar sig att bashögtalarna har en impedans på 4 ohm, som standard högtalarna har. Bashögtalarna från Harman/Kardon HiFI-paket har också en impedans på 4 ohm, vilket gör att de är ett bättre alternativ. | |
|
Jepp! Insåg detta och avbeställde hifi-basarna... Jag tror jag endast skall ersätta högtalarna i dörrarna med andra 4" 4ohm 2-vägselement. Någon som gjort det och vet vad som passar? Original har ju 3-skruvsfäste och de flesta 4" jag sett har 4 skruvfästen,men det kanske bara är att göra nya hål? Dessa Länk verkar ju dock ha en del alternativa skruvhål. /J Surf Or Die!!! |
|
| Om du köper Alpine HiFi-paket ingår det både mellanregister och diskant högtalare för framdörrarna, som enligt många spelar i samma klass som de som ingår i Harman/Kardon HiFi. Du behöver således inte köpa till några högtalare utan allt ingår. | |
|
Jag har Alpine-kitet + 677/HK/L7-basarna. Blev kanon! Bortsett från möjligheten till EQ (och den i mina ögon onödiga surroundeffekten) så låter det närmaste identiskt med Hifi 677 aka Logic7 OEM-monterat i E9X. Fast att använda Hifi676-basarna borde inte innebära några större problem; alpinesteget är i class D och driver basarna med 2 separata kanaler, det är rätt få, om ens någon class D stärkare som inte klarar att lastas ner i 2ohm. har f ö ett par 676-basar liggandes tänkta till ett annat projekt som inte blev av ;) (lite partiskt..) standardelementen under stolarna är bara att glömma, skillnaden är betydligt större mellan standard->676 än 676->677. |
|
|
Uppdatering. Har nu bytt samtliga högtalare! Ljudbyggaren.se har Gladen CO100 BMW till dem som inte har HiFi i original. Dessa högtalare har koaxial-element så man slipper krånglet med att montera diskanterna i backspegel-hörnet. (Det finns även dedikerade 2-vägs lösningar samt kit med basar m.m.) Under stolarna har jag monterat Gladen ONE 200 BMW -basar 8". Allt låter betydligt bättre, och om man vill ha bättre tryck så finns fina Mosconi 4 eller 6-kanals steg med hög/lågpass så högtalarna får arbeta optimalt. Personligen klarar jag mig fint utan då jag sällan spelar särskilt högt. /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
Puh! Blev "orolig" när jag läste dom första inläggen....köpa "bättre" orginalhögtalare. (original ska bytas ut till varje pris ju) MEN så kom updaten och kan bara säga att du gjorde det rätta! :) (även om jag vet att förutom högre, så blir ljudet klart mycket bättre med ett steg av det du nämnde) Pierre Seastreams Garage i Stockholm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.