AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
49.492

BMW's otroligt långa oljeintervaller. Kan det vara bra?

Sida 9 av 11
Jamtime
50+medbmw: Att de gått den vägen i USA kan lika gärna vara för att tillmötesgå den kultur som byter mest olja i hela världen och lever i den tron. Behöver inte ha att göra med verkliga behov.

Bilbranschen är mån om eftermarknaden, så varför skulle de i onödan med stora risker, ta bort hälften av bilens möjliga servicetillfällen? Idag är det knappast en konkurrensfördel med långa intervaller. De flesta verkar starkt ifrågasätta detta. Det är inte en "fråga man vinner kunder på".
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
En sak som man får ta i beaktning är också att det är tre oljeservicar mellan byte av luftfilter och dieselfilter. Alltså upp till 9000mil med samma luftfilter? Det samlas massa skit som smågrus etc i luftburken. Så rengöring av burken då o då är att rekommendera. Sedan att byta luftfiltret tätare tycker iaf jag är rätt smart. Sedan vet jag ej hur fort ett dieselfilter blir dåligt.
em
906
em3
M3 cab -03
Är enig med delorian: det räcker att titta på medias presentationer/"test" och "betygsättning" av nya modeller! En rad i leken är servicekostnader de tre första åren!

Tro fan att tillverkarna är känsliga för den exponeringen! En förlängning de tre första åren, ger billiga poäng i minskad exponerad kostnad i testerna.

Det är nog tyvärr detta som styr, jag är säker på att tekniker i företagen inte är så nöjda med detta. Det funkar såklart, i dom flesta fall på nya bilar, men hur mycket naggar man på den totala livslängden???

Det är kanske den stora frågan, i ett land som vårt, där vi gärna håller fordonen långt över förväntad livslängd. Den som lever, får se.

"Förr" bytte man oftare, idag behövs det sannolikt inte var 500 eller 1000 mil, men har man dragit ut intervallen för mycket? Det är frågan!

em3
Verdi
Jamtime,
Hur var det med Audi 3,2 liters motor utan turbo då? ;)

delorian,
Så du vet bättre alltså? Ok.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Finns det någon statistik som säger att genomsnittslivslängden på bilmotorer har minskat sedan long-life intervall började införas för ca 15 år sedan?
Jag har en maggropskänsla att livslängden inte har påverkats nämnvärt.
em
906
em3
M3 cab -03
Och Kane, du kan ha helt rätt, skulle inte tro att det finns någon statistik ännu, men statistikperioden har ju knappt börjat!!!! Vi/jag pratar om långsiktiga konsekvenser, för svenskar, som är vana att pyssla om 20-40 åringar!

En vild gissning, dagens motorer kan gå lika länge, eller sannolikt längre, än gårdagens. Men, hur mycket längre, avgörs såklart av skötsel, hur de brukats, serviceintervall mm.

Dom långsiktiga konsekvenserna av minimalt underhåll, har nog inte slagit igenom än, så ingen vet nog något om resultatet ännu.

Men, om man spekulerar, finns risken att man sliter hårdare på materialet i yngre år, och att det visar sig i livslängd? Vem vet?

Vi ska nog också ta med att tillverkarna tenderar att optimera kostnader ( konstigt vore annars). I takt med förbättrad teknik, kan man krympa marginalerna i tillverkningen. Ingen tillverkare kommer att leva på att få beröm 20 år efter att en modell rullat ut ( undantag är vårt svenska märke, Volvo, kanske). Märk, LEVA på det, går inte, men samla lite image-bonus i efterhand, kanske.

em3
Jamtime
Verdi: Jag vet inget om 3,2:an. Mycket bekymmer? Säger inte det i så fall att det handlar om konstruktion och inte oljeintrrvall? Annars skulle ju problemet slå brett på alla motorer med långa serviceintervall, och så är det ju inte.

Precis Kane, mer sådan fakta tack.
Jamtime
Ja em3, jag får nog räkna mig till dom skiter i hur bilarna mår om 20-40 år. :)
Verdi
em3,
På vilket sätt skulle tillverkarna spara pengar på längre serviceperioder? De har mycket mer att förlora på badwill än vad de nu skulle tjäna på det.

Bryr sig folk om serviceintervallen när de köper ny bil? Tror jag inte. Inte i så stor omfattning iaf. Dessutom så förlorar service-ledet stora pengar på längre serviceintervall. Det är ju där pengarna ligger för verkstäderna/återförsäljarna.
Verdi, ja jag vet bätre nu annat var det när man var yngre å trodde man visste allt.
Det kostar så lite att byta olja vid 1500 mil istället för vid 3000 mil.
Verdi
delorian,
Bättre än konstruktörerna menade jag. Bättre än mig är nog lätt, fast jag är ändå ett par år äldre än dig. ;)
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Någon som kan svara på varför man gör detta:

Länk
em
906
em3
M3 cab -03
Verdi: du tror, jag tror; vi utser en domare, som kanske avgör "fighten". Mitt inlägg föreslog att tillverkarna förlänger servicen pga lägre service-kostnader, Verdi är emot....Jag ger dig rätt i att ÅF kanske förlorar, men "tror" inte att ÅF bestämmer!

En annan fråga från 50+medbmw:

Inte en susning! Någon i USA verkar ha hittat/relaterat till en rekommendation.

Frågan antyder helt klart att man funderar på intervall i US också ( överraskande)?

em3

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
em3: BMW HAR ändrat serviceintervallerna. Varför borde vara en relevant fråga.

Kamkedja, cylindrar, rost eller vad?
em
906
em3
M3 cab -03
Ja, definitivt, rör mig inte i nybils-svängen, som syns i profilrutan.

Vilka intervall är det nu, och vad gör man på resp. service, blir den automatiska frågan? När ändrades rutinen?

em3
Verdi konstruktörerna har säkert större kunskap och bättre vetande än vad jag har,
Dom kanske anser att man kan köra länge på olja eller aldrig byta den.
Men ändå uppstår det problem.

Jag chansar inte hellre ta kostnaden för olja + filter än att bara köra på och hoppas att dom har rätt.
Nu behöver jag inte oroa mig då jag kommer byta olja när bilen gått runt 7-800 mil.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Oil sludge var inget som var utbrett före 2000 tal
Jamtime
Oj, det undrar jag om det inte är ett mytbildande random uttalande av rang, helt utan belägg? Min erfarenhet är iaf den motsatta, mycket sludge och cox på 70, 80 och 90-talen. Det baserar jag på egna renoveringar av Saab B och H motorer, Opel 3,0, Volvo V6 samt min barndomskamrats erfarenheter från 25 års bilmekande och ägare av egen bilverkstad. Inte konstigt med de oljor som ofta användes då.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Oljorna är enormt mycket bättre idag än förr. Min Triumph från -65 köpte jag -88 och då var det dags för lagerbyte i motorn efter 8000 dokumenterade mil. Kamaxeln var också sliten. När jag plockade ner motorn var det tre cm svart gegga i botten av oljetråget. Det förklarade varför oljan blev svart omedelbart efter ett byte. Idag efter 26 år och ytterligare 8000 mil är oljan fortfarande ljusbrun och fin när jag byter och man märker inget slitage på motorn.

Jag har renoverat flera motorer i mina hobbyfordon/båtar med liknande iakttagelser. Dock har inget annat varit kvar så länge i min ägo att jag har kunnat dra slutsatser av det.

På 60/70-talet gick gick motorerna 12-15.000 mil innan renovering. Lager och slitage i cylindrar var problemen. Idag är det sällan motorer behöver renoveras över huvudtaget. Vi har bättre material, bättre toleranser och framförallt bättre oljor.

Men att kamkejehaverierna beror på oljan/oljebytesintervallet tror just inte på. Utan där är det sparsamhet/viktbesparingsr dragits ett snäpp för långt. Om däremot BMW hade haft problem med lager, cylinderslitage eller kamaxlar hade jag trott på oljan.

Man kan lära sig mycket genom att analysera de fel som uppstår och försöka hitta anledningen till haveriet. Kamkedjorna mattas ut, beror det på oljan? Förmodligen är konstruktionen en större anledning.

Men om jag körde med många kallstarter och korta körsträckor skulle jag byta olja mellan intervallen. Med långa snälla mil följer jag serviceindikatorn.

**BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljorna idag är mycket bättre än de var för 20 år sedan, MEN de har generellt också i vissa avseenden blivit sämre än de var för 10 år sedan.

Det jag då tänker på är att de flesta så kallade "helsyntetiska" oljorna numer är högraffinerade mineraloljor av basoljetyp III. De är inte direkt dåliga men de tål inte lika mycket värme utan att bilda avlagringar och de skjuvas ner snabbare då alla oljemolekyler inte är lika långa som de är i PAO- och Ester-oljor.

Det är många faktorer som har ändrats de senaste åren och det är nog svårt att säga exakt vad som ger vilka problem.

1. Motorerna har gått mot allt mer "slimmade" konstruktioner med lågfriktionskonstruktioner där lager och kamkedjor är förhållandevis klena (i förhållande till hur det var förr) samt kolvringar och kolvar som ger låg friktion.
= risk för mekaniska haverier i förtid, särskilt om man närmar sig gränsen för oljans kapacitet. Kolvringar som ger lite friktion ger mer blow-by ner i vevhuset och vidare ner i oljan, som då blir förorenad av smutspartiklar, sura förbränningsrester, vatten och bränslerester = bryter ner oljan i förtid.

2. Oljorna har blivit bättre men också sämre som jag skrev ovan - en viss övertro på oljornas livslängd, särskilt under svårare driftsförhållanden som vi har här i Sverige mht. klimatet.

3. Oljebytesintervallen har blivit allt längre - främst för att det är ett försäljningsargument vid nybilsförsäljning - låga servicekostnader = lättare att sälja bilar. I ärlighetens namn skiter nog biltillverkarna om motorerna totalrasar efter 15-20.000 mil, snarare är det nog något som de ser som positivt att bilarna skrotas ut efter tio år och kan ge plats för nybilsförsäljning.

4. Oljefiltersystemen är lika dåliga som de varit sedan typ 50-talet - ett enkelt pappfilter är helt klart den svagaste länken i smörjkedjan i bilar idag. Med ett bra filtersystem som filtrerar ner till ca 3 my och även värmer bort vatten och bränslerester, kan man nästan köra hur långt som helst med samma olja. Den typen av filtersystem kostar inte så mycket - kanske 3-5000 kr, dvs. vad två- tre oljeservicar kostar hos en märkesverkstad.

Jag byter alltid olja och oljefilter i "halvtid", dvs. efter ca 1300 mil och det är ingen jättekostnad om man köper olja från "rätt" leverantör - för 50-60 kr/litern får man riktigt bra äkta helsyntetisk olja.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.