AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
49.491

BMW's otroligt långa oljeintervaller. Kan det vara bra?

Sida 8 av 11
Johan , att lyssna på folk som arbetar med motorer och maskiner räcker det som belägg?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det jag stör mig mest på att vi här i Sverige säljer olja på 4 liters dunkar. Medans i tex i Tyskland alltid säljs i 5 liters dunkar.

Jag kan varmt rekommendera oljefyndet.se köpte mobil 1 ESP 5/30 5litersdunk för 499:- där.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Delorian, det beror lite på "vilken nivå" de jobbar på...att lyssna på olika mekaniker som jobbar i verkstäder kan ge väldigt konstig bild av hur saker och ting egentligen fungerar i verkligheten - det är mycket ovetenskaplig "common sense" hos många, där de tror att de vet hur saker fungerar (vilket inte alltid är samma sak som hur saker verkligen fungerar). Jag har hört måååånga mekare uttala sig tvärsäkert om olika saker, där jag VET att deras påståenden inte stämmer - inte minst när det gäller oljor. ;)

Pratar vi om personer som på ett systematiskt och vetenskapligt sätt har jämfört skillnaderna mellan att suga ur oljan och att tappa ur via pluggen, är det en annan femma...

Men som jag nämnde tidigare är det standardförfarande på de flesta bilverkstäder att suga ur oljan via oljestickans rör vid oljebyten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gaspo, samma olja köper du hos t ex. motoroel100.de för 32 Euro/femlitersdunk...blir t om billigare att köpa bara en femlitersdunk och betala frakten på 16 Euro (som gäller upp till 25 kg)...oljefyndet tar 59 kr i frakt.

Mvh
Johan B

Och va konstigt jag har hört och sett precis tvärtom, att man tappar ur den från oljepluggen.
Fortsätt med det som känns bäst för dig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, jag tror inte att det är så stor skillnad mellan att tappa ur och suga ur olja.
Båda sätten fungerar och båda sätten används på olika verkstäder.

Det viktiga är nog att oljan byts med tillräckligt täta mellanrum!

Mvh
Johan B

em
906
em3
M3 cab -03
Johan B, jag litar helt på dig, stämmer också med mina erfarenheter! Vi måste bli ganska djupt tekniska, för att förstå, här följer en light/light-version:

Ny olja, ny motor, är inte alls den optimala situationen, om någon trodde det!!! Då "slits" delarna i motorn in, olika spel/toleranser ställer in sig, och det blir en massa restprodukter, därför ett ganska tidigt oljebyte ( 100-200 mil?).

Efter denna start, inträder ett mer stabilt tillstånd, grejerna fortsätter att logga in till varandra, men nu med betydligt färre restprodukter.

Nu kan man ta större intervall, men det är inte särskilt rekommendabelt. Oljans kondition över mil är avhängig driftsförhållanden, i vårt land har vi rejält skiftande.

Vid byte, är det inte så avgörande om en 5-10 % gammal olja blir kvar, det förutsatt att filterfunktionen arbetar som den ska. Man kan nästan överföra propotionellt, t.ex ungefär 10 % gammal olja kvar, betyder att man inte bör köra mer än ungefär 90 % av milen som rekommenderas.

Om man inser att branschen försöker visa låga servicekostnader som ett försäljningsargument, har dom dragit ut så mycket som möjligt på alla intervall, utan för stor risk. Inser man det, kapar man kanske serviceintervall på fram för allt motoroljan, men även oljan i en automatlåda. Om dom rekommenderar 2500 mil för en motor, byter nog den som insett detta fakta vid 1000-1500 eller i år. Ungefär som förr, för ingen ska väl tro att det slits mindre i moderna bilar, eller??? Vid extrem drift, är det tätare intervall som gäller.

Stoppar där så länge, och inväntar reaktioner....

em3
em
906
em3
M3 cab -03
...nästa diskussion kan kanske bli mer djup, om några hänger med, det handlar om oljas "bärande" förmåga, som minskar med fler omvandlade molekyler från ursprunget, som är en naturlig process vid uppvärmning av olja......bara ren kemi!

em3
Jamtime
"Ungefär som förr".. Är dagens oljor bättre än förr? Jag bara frågar..
Jamtime
Kanske att slå in öppen dörr för er rävar, men jag tyckte det var lite spännande att invänta serviceindikatorns reaktion på ny olja. Dvs sensorn som ska mäta oljans kvalitet, kommer den att ha synpunkter?

Under 100 körda mil, mellan 1100 och 1200, sjönk antal mil till nästa service från 2000 till 1500. Det blev många korta sträckor med kallstarter på dessa hundra mil, medan tidigare 1100 mil kördes under 6 månader och sommarhalvår, så det utfallet från serviceindikatorn kändes ju sund.

Nu har jag vid 1200 på eget bevåg bytt olja och filter, halvvägs till fri service och min undran var om den nu fina oljan skulle skjuta fram tidpunkt för service. En vecka efter bytet idag, och det står fortfarande 1500 mil.

Slutsats?

1. Den gamla oljan var inte nämnvärt sämre än den nya.

Eller..

2. Den mätta Oljekvaliteten spelar mindre roll i algoritmen för oljebytestidpunkt.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kör 100 mil till med samma förutsättningar som mellan 1100-1200 om det ska gå att jämföra.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
sensorn som ska mäta oljans kvalitet, kommer den att ha synpunkter?

Sitter det en sådan sensor i F serien? För i E serien så har sensorn inget att göra med kvaliten på oljan. Utan den mäter enbart oljan vad jag vet.
Verdi
Jag är en pragmatisk kille som ställer mig två frågor.

Fråga 1. Är det problem med dagens motorer pga långa oljeintervaller?
Fråga 2. Tror ni inte tillverkarna har koll på vad de gör?

Kort sagt, varför engagerar ni er i en icke-fråga?
Jamtime
Gaspo: Det är väl det som BMW påstår och som påstås på många ställen i detta forum. Att sensorn mäter oljans elektriska ledningsförmåga. Men jag vet inte..

Verdi: Jag är lite inne på ditt spår Verdi och om detta har jag skrivit en del i denna tråd. Men jag vågar inte chansa. Många kunniga erfarna hävdar med emfas att det blir problem med de långa intervallerna. Speciellt på turbobilar.

Jag efterlyser mer vetenskapligt underbyggda argument, men det är inte lätt att hitta.
Jag har inte sett det i Sverige men utomlands finns det oljeservice på en del verkstäder, och den består i att man byter ut oljefiltret samt renar den gamla oljan i ett speciellt filter av ungefär samma typ som används när man återvinner smörjolja. Istället för att byta oljan så renas den bara och man fyller på lite nytt. Det vore kanske bra som mellanservice för de bilar med långa oljebytesintervaller?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jamtime:Du har säkert rätt men jag har aldrig märkt att jag har kunnat köra extremt mycket längre mellan oljebytena som står i servicemenyn. Eller så har man inte tänkt på det. Jag byter olja ganska ofta.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Varför har man i USA ändrat intervallerna till 1600 mil / 1 år. Kan någon svara på detta?
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Varför är det problem med kamkedjor.
Jamtime
Ja, många frågor finns det. däremot tror jag inte en sekund på oljan som orsak till kamkedjeproblemen. Det är rätt och slätt materialfel.

Min A6 2,4 har gått 30 000 mil med byte var 3000 mil, inga som helst problem, men då är ingen turbo inblandad heller..
Fråga 1. Är det problem med dagens motorer pga långa oljeintervaller?
Ja det tror jag tor inte att Olja och filter utvecklats så mycket att det helt plötsligt går att köra dubbla sträckan, utan är mer ett sätt att få ned servicekostnaden i kalkyler för kund.
Ett exempel, Lifstidsolja i växellådor och bakaxlar, finns det verkligen?
och varför har en del märken haft det och sedan ändrat tillbaka intervaller.
Varför ens ha lifstidsolja när kostnaden för byte i en växellåda eller bakaxel är försumbar om man jämför med att bilen kostar över 500k.

Fråga 2. Tror ni inte tillverkarna har koll på vad de gör?
Nej jag ror inte alltid det har det det är för mycket problem som uppstår på nya bilar.
Eller så vet de om problemen men lanserar sina produkter på marknaden ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.