AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
49.482

BMW's otroligt långa oljeintervaller. Kan det vara bra?

Sida 7 av 11
Jamtime
Finns så såklart skäl till detta, kostnader men viktigast av allt, miljön. Tänk att med lite vetenskap, kunna halvera behovet av smörjande oljor i världens alla bilar, det är inte lite det.

Köper man en BMW idag, så gör man också ett medvetet miljöval. Har man inte begripit det, och önskar sig tillbaka till en svunnen fosilsörplande tid, så har man nog helt missat BMW:s budskap samt samt ställt sig vid sidan om en av deras viktigaste värdegrunder.

Men jag sa det själv, jag går emot mitt eget resonemang och "försäkrar" bilen genom att byta olja/filter tidigare. Min förhoppning är ändå att jag tills det är dags nästa gång, helt landat i trygghet om att det inte behövs. Men det skulle behöva komma in mer vetenskap och mindre spekulerande/tyckanden på nätet eller i andra artiklar.
ma
90
marauder
325da -08
Dom långa service intervallerna är bra ur marknadsförings synpunkt, för nybilsköpare är det attraktivt att bilen bara behöver servas var annat år. För många är det en dyr utgift & extra bekymmer att behöva lämna in bilen på verkstad.

Jag brukar alltid säga titta på taxi, polis för dessa så är det max 2000 mil intervall för att kunna garantera ca 45 tusen mil.
Personligen byter jag 1 ggr / år för jag planerar att behålla bilen länge.

Men tyvärr är det så att pengar lagt på extra oljebyten inte är ett mervärde när man säljer bilen. Tvärt om är absolut minimalt med service & sen sälja bilen billigast på blocket är det mest ekonomiska. En bil som är extra påkostat & välskött är mkt svårare att sälja om den är marginellt dyrare än en som är totalt missköt, folk kastar sig alltid över den billigaste bilen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det som ofta glöms bort är att vi i Sverige har ett väldigt ogynnsamt klimat som gör att oljan inte tål lika långa bytesintervall som i t ex centraleuropa...men det tar ingen biltillverkare hänsyn till.

Hade man gjort det hade det varit extremt mycket färre fall av igenkoksade motorer och problem med "oljeslam" etc.

Det finns helt klart ett företagsekonomiskt tänk när man sträcker ut serviceintervallen in absurdum - kunderna tycker det är bra för det minskar behovet av att lämna in bilen för service/oljebyten och det leder till lägre "totalkostnader" för nybilsköparen.
Detta är sant när det gäller merparten av nybilsköparna då merparten (framförallt tjänstebilsköparna) kör kanske max tre år och 10.000 mil eller så.

Du kan köra på samma olja utan att motorn havererar i säkert 10.000 mil eller kanske mer, MEN det är negativt för motorns totala livslängd! Livslängdens förkortande drabbar sällan nybilsköparen, men kanske andra eller tredje-ägaren som tar smällen när motorn havererar/är utsliten vid 20.000 mil eller så...vips har man fått bort en begagnad bil från marknaden och skapat ett tomrum som genom en kedja av begagnatköp av "en nyare bil" genererar nybilsförsäljning i slutändan. ;)

Köper man oljan från "rätt ställen", kostar högkvalitetsolja (som är BMW LL-klassad) inte mer än ca 50 kr/litern - då är det ganska lätt att motivera lite tätare oljebyten, i alla fall som jag ser det!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
960
Nip
320i-04
Är lite i samma tankar - borde man byta varje år?

Men så tänker man - vad är det för vits att skrota en bil med en motor som är som ny. Hela bilen kan väl få åldras värdigt.

Och sedan tänker man att 1500 kr är det ju fråga om verkar det, även på verkstäder som inte är BMW - det blir över 100 kr/månaden i olja.

Är det moppe på oljeblandat eller bil med fyrtaktare man kör?

Låter ju som igensatt vevhusventialtion är en bitch man vill undvika också.

Så vartannat år, och samtidigt göra bromsvätska verkar lite lagom sådär. Minimalt med verkstadsstopp typ.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag byter alltid olja och filter halvvägs in i serviceintervallet på BMW:n (ca 1300-1500 mil), eller en gång om året, vilket som nu kommer först.

Det är bra att få ut allt kondensvatten och sura slaggprodukter som är effekten av kondensvatten i oljan, och under vintern blir det ofta en del sådant...

Byter man själv (görs lätt på garageuppfarten med en elektrisk oljesug från t ex. Jula, på under en halvtimme), så kostar ett oljebyte på ca 6 liter bra helsyntetisk olja, ca 400 kr inklusive oljefiltret (märkesfilter från Bosch, Mann, Mahle eller Hengst)...det känns inte som en allt för betungande kostnad i bilägandet.

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag e extrem jag byter vid höst/vinter sedan vår/sommar :-). Men jag tycker det e kul också o så känslan att ha ny fin olja i bilen. Byter även luftfilter oftare än vad BMW skriver. Dom vill att man byter vid vart tredje oljebyte!!!
Jamtime
Nu vill jag inte vara nedlåtande, men detta är samma argument som alltid förekommer. Det jag efterlyser är mer vetenskapligt underbyggda argument. Och näe, Johan B, det är inte särskilt betungande vare sig ekonomiskt eller arbetsinsatsmässigt. Men det jag menar är att det kan vara lika intelligent som att hälla denna olja rätt i blomsterrabatten, vilket heller inte är så betungande.. :)

I min ungdom höll jag på med täta oljebyten, jag sköljde med ny olja innan den slutliga skulle i, jag köpte additiv som om jag var pojken med guldbyxorna. Det var roligt och kändes gott, men så här med perspektiv, så otroligt korkat.

Vet inte om det är åldern, men jag tycker att vi måste ha ett mer hållbart och långsiktigt tänk.

Min serviceindikator ändrade sig från 2000 mil till nästa service, till 1500 mil, på bara 80 mil och dessa mil bestod av många, många kallstarter. Blir intressant att se när jag slår i nya oljan, om indikatorn hoppar fram igen till exempelvis 2000 mil, dvs om sensorn gör sitt jobb.. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jamtime, du får tro vad du vill, men jag har "vetenskapligt" underbyggda argument då jag vet hur oljan åldras i vårt klimat. Det står i serviceböckerna att oljan skall bytas oftare vid ogynnsamma förhållanden, "men ingen jävel bryr sig om det"...! ;)

Det är en starkt bidragande orsak till alla oljerelaterade problem som har dykt upp i Sverige efter att olika biltillverkare har gått över till "longlife-intervall" för oljebyten.

Oljegivare som mäter "livslängden" på oljan, brukar mäta oljans elektriskt ledande egenskaper och det ger tyvärr inte hela bilden av hur oljan egentligen mår...så tyvärr går det inte att lita blint på dessa system.

Mvh
Johan B

Jamtime
Jag vet inte om jag tror någonting Johan, det är det jag säger och jag säger inte att du har fel. Det hade bara varit så intressant att se studier/rapporter som verkligen systematiskt redogör för oljans nedbrytning i olika förhållanden och vad det gör för en motors livslängd. Och jag tänker att det borde finnas, jag tänker iaf leta vidare.

Det som stör mig är att många tvärsäkert tex hävdar att det är långa serviceintervall som bär ansvaret för N47:s problem etc. Det ställer jag mig mycket tveksam till. Myter blir lätt sanningar..
Ni
960
Nip
320i-04
Men är inte ett av argumenten för täta byten det som Johan menar på - att slippa kladd i kanaler som skall kunna ventilera.

Inte så mycket om oljan verkligen är nedbruten och inte smörjer som sådan.

Det jag är rädd för är mest just kladd som stoppar vevhusventilation att fungera som tänkt - med riktigt trista problem man läst om. Det är kanske andra kanaler som också är hotade som hindrar oljetrycket att hålla metalldelarna från varandra.

Jag pryade(som det hette på den tiden) på ett labb på Mobil där vi mätte massa egenskaper hos olja från fältet. Flampunkter, viskositet och andra saker som åldrande egenskaper. Vi förde bara protokoll, var ju pryo och vet inte så mycket om det. Men så det har väl alla oljetillverkare motsvarande alltid haft.

Och hade oljan inte varit duglig att smörja ordentligt, och som också är jobbet - att leda bort värme - så hade alla stannat vid korta intervaller förmodligen.

Och så tycker man att det är viktigare att folk verkligen kommer in i de glesare intervallen än att de slutar och "fuskar" med servicen. Att folk vänjer sig att inte komma in på service är värre hot mot märket och verkstäderna.
Om man är nog med oljebyte tidigt, varför suger man då ur oljan med sug?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
@Delorian: If it works it ain't stupid ;)

Visst att det kanske blir kvar några fler dec än om du tappar ur tråget men iom att det just görs täta oljebyten så är det ingen större kontaminering. Är ju också en fråga om tillgång utav tid/plats/verktyg etc.

En motor med oljekyl får ju aldrig heller ut hela mängden även om man tappar ur tråget då endel finns i slangar och just kylet. Tex N54.

// Jonas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Delorian, tja jag får ut MER olja med sugen än om jag lossar pluggen i tråget - ca en halv deciliter mer. Och så länge det inte ligger något i tråget som är större än ca 3 mm i diameter (då har man nog rätt stora problem med motorn!) som i såfall inte skulle sugas upp av sugen, ser jag ingen större vinst med att tappa ut oljan via pluggen.

Sedan får man ju se till det praktiska också - jag gör bytet enkelt på garageuppfarten.

Dessutom byter väldigt många verkstäder oljan i motorer på det sättet, även auktoriserade sådana....

Olja skulle i princip hålla nästan hur länge som helst om bilen hade haft ett riktigt effektivt filtersystem som filtrerar bort partiklar ner till 2-3 micron OCH tar bort vattnet i oljan. Vattnet är en stor bov i oljan som gör att det bildas sura restprodukter som i sin tur bryter ner oljan och orsakar skador - har det väl bildats sura restprodukter i oljan är de nästan omöjliga att filtrera bort sedan (om man inte raffinerar om oljan vill säga).
Det finns sådana filtersystem som arbetar "by-pass" med en liten mängd olja hela tiden och även ångar bort vatten med en speciell värmekammare, men de monteras nästan bara på stora maskiner och hydraulsystem.
Kostar dock inte så mycket som man skulle tro, men är inget som biltillverkare vill ha, då det gör att de inte får in bilarna för dyra oljebyten på verkstäderna.

Mvh
Johan B

Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Johan B: Är en oil catch can något att ha då, ang. bypassen du nämner vilket jag antar en OCC är...?

Länk

finns en annan tråd där de lägger upp bilder på innehållet som "catchas" upp med jämna mellanrum, olika mycket beroende på körning och väderlek.. intressant faktiskt för det verkar vara en massa skit som hamnar där som annars hade funnits i oljan.
Visst man kanske får ur mer olja men shiten stannar ju kvar i tråget till skillnad om man häller ut den via pluggen.
Klar suger man ur den ofta kankse det inte spelar så stor roll, men om man pratar om att vara noga så...
Ni
960
Nip
320i-04
Sug man pratar om - är det vanlig självsug som slangning tank eller aktiv sug typ grovdammsugare för byggplatser med separat behållare?

Tänker på när man gör rent en hink och hur man får slunga runt och hålla på för att få med sig allt i botten.

Man skulle vilja köra bottenplugg och sedan på med lite ny olja och vaska runt så bottenslam försvinner. Först efter det på med nya oljan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Delorian, har du belägg för att du får bort mer skit genom att tappa ur oljan via pluggen?

Jag är ytterst tveksam....är smutsen så tung att den lägger sig direkt i tråget eller har "kletat fast där", lär den ligga kvar där oavsett om du suger med pump eller om du tappar ur via pluggen.

Jag använder elektrisk pump från Jula för att suga ur oljan, verkstäder brukar använda tryckluftsdriven sug.

Jag brukar alltid köra motorn ett tag precis innan jag suger ur oljan, just för att oljan skall binda smutsen och följa med den ut och för att oljan skall bli varm och tunnflytande.

Mvh
Johan B

Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Se där, hittade lite bilder

Länk
Jamtime
Ja, varmkör innan och det mesta borde komma upp, likt tappning via plugg.

Men du Johan, du nämnde att man får 6 liter bra olja inkl filter för 400 spänn. Vad köper du då? Jag betalade 800 för 6 liter Castrol BMW LL04 och det tyckte jag var billigt. Sedan tänkte jag köpa BMW originalfilter så att det inte blir nå tjafs när de ska serva den nästa gång. Vet inte vad det kostar men jag gissar typ 300?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vitoco, är inte den catch-tanken till för att leda ut vevhusventilationens gaser (i stället för att leda in dem i insuget på motorn, som det är kopplat från fabriken)?

Jag har köpt olja från:
Levoil.de
Motoroel100.de
Oeldepot24.de

Har även sett att däckonline har börjat sälja olja till bra priser.

Jag köper normalt sett 20 litersdunkar för det gör oftast att literpriset rasar ner rejält i förhållande till att köpa 4- eller 5-litersdunkar.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.