|
Sida 6 av 11
|
|
|---|---|
|
Men om man då byter olja halvvägs, bör den ju förlänga intervallet ännu mer, då oljans kvalitet plötsligt blir jättebra ? |
|
|
Ja det är möjligt, men det beror ju på hur algoritmen ser ut. Om givaren plötsligt ger helt andra värden utan att man bytt olja (dvs inte har talat om att man bytt olja) kanske algoritmen ifrågasätter om givaren mår bra och ignorerar den. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Annan fråga om man tex gör mellanbyte under garantitiden och inte använder ett "bmw- orginalfilter" och bmw märker det när dom bytar oljan under den fria service, upphör garantin att gälla då? | |
|
Så länge du använder delar av OEM-kvalitet och bytet är "fackmannamässigt utfört" gäller garantierna. Tror inte att algoritmen är allt för advancerad, BMW hade rätt komplicerad algoritm när de började införa de flexibla oljebytesintervallen, men kom efter ett tag fram till att man helt enkelt kan använda sig av en i förväg fastställd mängd bränsle - när den mängden är förbrukad är det dags att serva bilen (kallstarter, kortkörningar, kö-körningar, hårdkörning etc. generar ju automatiskt en mycket högre bränsleförbrukning...). Frågan är om oljekvalitetsmätaren kan mäta t ex. syre- eller vattenhalt i oljan? De långa oljebytesintervallen är i grunden inte anpassade för vårt nordiska klimat där det är kallt och fuktigt, utan för mellaneuropeiskt "ljummet" och behagligt klimat. Men BMW vill ju ha samma serviceintervall världen över - vilket säger sig självt är ett lite för enkelt system då oljan slits olika mycket i iskallt arktiskt klimat, superfuktigt tropiskt klimat, stekhett ökenklimat etc. i förhållande till "optimalt klimat". Personligen byter jag alltid olja efter max ca 1200 - 1300 mil och använder olja av god kvalitet! E46:an fick den behandlingen och gick nästan exakt 40.000 mil innan den skrotades efter vildsvinskrock - motorn gick då helt perfekt med förvånansvärt låg bränsleförbrukning, perfekta avgasvärden och utan missljud eller läckage etc. Startade direkt utan ens tickande ventiler efter att ha stått still ca 4 veckor på garageuppfarten, när den hämtades av bärgaren och fördes till "sista vilan"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej tänkte på frågan jag egentligen börja tråden för.. Körda mil är körda mil. Har gått 3000mil nu ska bytas olja om 3 månader enligt datorn. ska ja byta idag (själv) och köra med den oljan i 3 månader och sen byta den igen på gratisservicen eller ska ja hålla ut i 3 månader? MVH |
|
|
Tja, det är rätt tuffa månader för oljan, särskilt när den är sliten... Jag hade nog bytt nu, men det är jag det... ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Anledningen till att jag är fundersam kring en oljekvalitetsgivare är att det finns ingen universalgivare som mäter allt som är bra att ha kännedom om. Nu är jag ingen expert på bensinmotorer men för dieselmotorer har jag hygglig koll och där bör man byta olja bland annat när sothalten går över en viss gräns eller oljan har oxiderat. Som flera nämner så verkar BMW använda sig av en givare och hålla koll på hur mycket bränsle som är förbrukat. Det skulle kunna förklara varför jag kommit så långt på oljan som bilen föreslår då min förbrukning inte är speciellt hög trots mycket kortkörning. Den verkar inte bry sig om antalet starter vilket är lite märkligt. Sen är det i alla fall väldigt vilktigt för moderna dieselmotorer med aktiv dpf att hålla koll på ev bränsleutspädning. Ang mitt oljebyte så har jag inte märkt någon skillnad för beräkning av sluttidpunkt för oljebyte men visst kan det ha "förlängt" intervallet som dock endast blir <2000 mil/1 år. Till Shirack, går det inte att tala med BMW om att tidigarelägga med en månad? De brukar gå med på 1-2 samt inom 200 mil utan diskussion så kanske 2,5 mån är ok?Sen är det väl så att du ändå inte hinner med ett fritt oljebyte till under de tre åren så det blir ett nollsummespel för BMW oavsett. |
|
|
Om BMW nu valt att sätta i en sensor som mäter av kvaliteten i oljan så varför har man inte satt en sensor vid oljefiltret med ??? Tror inte ett dyft på den sk sensorns uppgift att registrera av oljans kvalitet eller slitage! Däremot mängd förbrukat bränsle kontra miltals köper jag. |
|
|
här förklaras cbs med olja byte. Länk |
|
|
Tack för länken! Så lätt var det alltså... Tja, varför komplicera ting när man kan fixa det på en förmiddag och käka brezel resten av dagen? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
En artikel till. Länk |
|
| Johan B, det stämmer att algoritmen först (80-talet alltså!) tog in bl.a. tid över 4500 rpm med kall motor om jag minns rätt, och att man sedan övergick till antal liter förbrukat bränsle (E39), MEN efter E39 blev det mer avancerat än bara antal liter bränsle igen. | |
| Bil tillverkarna försöker hålla ner service kostnaderna på bilarna ja det är så att dom slåss mot varandra oxo. Enligt min bekant som jobbat 35 år som BMW mekaniker så ser oljan ut som tjära efter 3000 mil och det är en liten kostnad att byta halvtid speciellt om man beställer oljan från Tyskland. Finns inte på värdskartan att man ska köra så långt på oljan men om man åker tjänstebil vem bryr sig för att om tre år åker man nytt igen. Men om man ska ha bilen en längre tid så är det en riktigt bra ide att byta vid 1500. | |
|
När det trots allt handlar om en ganska liten kostnad för en ganska liten tidsåtgång för något som kan ha mycket stor betydelse för motorns kondition på lång sikt - kan det bli mer no-brainer än detta? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Är det lika långa bytesintervaller på alla nya BMW-bilar/motorer? På min Nissan 200SX skulle oljan bytas 500 mil, för att den hade turbo (och filtret 1000 mil). Men det var -89... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Har bokat service direkt nu på min nya 328 bilen har rullat 3100mil på samma olja och datorn visar 800 mil kvar helt skadat och jag får nästan lite ångest. Jag vill ju ha bilen länge. Första bytet och enda tror jag var gjort på 4000 nånting helt sjukt ju?! Detta är en premium selektion bil för övrigt.... | |
Jamtime |
Efter att ha läst en hel del om Longlife serviceintervallers rimlighet, så kan jag inte dra någon tydlig slutsats. Detta är inte mitt expertområde, men eftersom jag köpt en nästan ny BMW med "högriskmotorn" N47, så har jag läst det mesta som går att läsa på nätet och i forum. Dessvärre står jag villrådig.. Har ändå som en försäkring, bestämt mig för att byta olja och filter på min bil som är 1 år och har gått 1200 mil. Egentligen tror jag inte oljan haft någon som helst betydelse för kedjesträckares och kedjors livslängd på havererade motorer. De har rasat på så kort tid att oljan i så fall skulle vara i så bedrövligt skick att resten av motorn skulle vara tvärslut. Min gamla A6 har servats var 3000 mil och har idag gått 30 000 mil, med en motor i absolut toppskick. Ja, den har remmar, jag vet.. Någonstans så tror jag ändå på att BMW har gärnkoll på oljans kvalitét, och CBS metoden. Att man på vissa marknader halverar intervall, eller att vissa biltillverkare går tillbaka till kortare intervall, kan vara anpassningar till kultur och kundnojor, likväl som att långa intervall skulle vara inställsamhet mot företagare eller andra kunder som äger bilarna i Max tre år. Men som sagt, jag har helgarderat, men pengarna kan vara i sjön.. |
|
I detta fallet med N47 motorerna är sannolikheten väldigt stor att det rör sej om sk material fel i de bristande komponenterna och mindre med olje - intervallet som sådan. Att köra på oljan 3-4000 mil är såklart vansinnigt av många skäl då filtret inte är konstruerat för detta intervallet ! |
|
Jamtime |
Det kan man ju tro och tycka, men belägg? BMW:s ingenjörer samt stor del av bilindustrin hävdar säkerligen raka motsatsen. Dvs att det är konstruerat precis så som de tänkt sig. Att tunga fordon har andra filterlösningar betyder inte att denna typ av filter inte är konstruerade för sitt ändamål. Jag tror faktiskt att det är precis vad de är. Har än så länge bara sett filtret på bild, men filterytan verkar vara betydligt större än de äldre filtermodellerna i plåtburk, som jag stött på till diverse bilar tidigare. |
|
Varför ändå köra såpass länge som 3-4000 mil? Tokbilligt med olja ifrån Tyskland. Köp och okynnesbyt till leda. // Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.