AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
49.494

BMW's otroligt långa oljeintervaller. Kan det vara bra?

Sida 5 av 11
Datorn kan aldrig mäta kvaliten på oljan, det är bara en mätare som mäter, sträcka,tid eller månader.
sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Tror ja inte riktigt faktiskt.

Det heter tydligen BMW Condition Based Service. och fattar ja de rätt så kan bilen mäta kvaliten på vätskor med mera..
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Precis, det finns sensorer som skall kunna avgöra kvaliteten på vätskorna. Jag är med på principen, men för at vara på den säkra sidan byter jag själv åtminstone motorolja en gång mellan BMWs officiella intervall, helt enligt principen "better safe than sorry"/bättre vara på den säkra sidan...

----
BMW CS/SC #6212
sh
271
shirack
Precis men känns skumt att byta olja själv nu sen in på en friservice och byta den igen om 3 månader.. Vet inte vad jag ska göra..
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Jag har samma dilemma shirack. Bilen indikerar service, allra första oljebyte, om 300mil/mars. Jag vill helst inte köra en andra vinter med samma olja men samtidigt svider det att bekosta en extra byte nu precis innan.
Åkte till BMW och blev lovad att de byter olja när det e 200mil kvar. Det roliga e att killen som bokar service tyckte också att det förjävligt att man ska köra så långt som 2år/3000mil innan det e dags för oljebyte.
Annars brukar jag byta varje år/1500mil som högst.
sh
271
shirack
Ska prova åka till BMW och höra men somsakt känns inte kul att köra med en "nästan ny" BMW som rullat 3000mil och ej bytat olja än även om BMWnräknat ut den ska klara det...
Hur skulle den kunna mäta kvaliten på olja menar ni?
sh
271
shirack
Exakt hur den mäter det vet jag inte, men att det finns ett sånt system säger ju bmw själv
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Jag har en bekant som jobbar på BMW och enligt honom så är det helt vansinne att åka 3000 mil på oljan så om man ska behålla bilen i några år så bör man byta halvtid alltså runt 1500 mil. Har förtroende för honom han har meckat BMW i 35 år
sh
271
shirack
Håller med, känns fel men sammtidigt så tror ja inte bmw hittar på ett system som förstör hela bmwes rykte om kvalite och hållbarhet
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Ja det är inte direkt hjärnkirurgi i detta jag menar vad är oljans uppgift den ska smörja, rengöra och i 3000 mil... Känns som att besöka ett badhus som byter vatten vart tionde år eller nått
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
CBS mäter oljans konduktivitet med en sensor i oljetråget. Detta korrelerar tydligen mot hur mycket av vissa additiv som finns kvar så tillsammans med driftsdata (temperatur, belastning) och en doktorsavhandling i ämnet så kan de alldeles säkert uppskatta oljans kondition, eller snarare det som de definierar som avgörande för oljans kondition.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
sh
271
shirack
Jaaa förmodligen måste föregående ägare kört lugnt och mycke långkörning då bilen räknat ut den ska gå 3600mil/2år till första bytet... får bara hoppas bmw vet vad dom sysslat med så min n55a inte rasar snart..
Mm måste dock komma ihåg att service indikatorn inte går efter antalet körda mil utan efter en ekvation som beror på motorns belastning, antal motorvarv och hur länge motorn varit igång. Det som visas på displayen är uppskattad kvarvarande körsträcka innan nästa service.

Vid normal blandad körning skall oljan bytas efter ca 3000 mil, men om bilen körs enbart i stadstrafik så kan körsträckan bli så låg som ca 1500 mil och kör man mest långsam landsvägskörning så kan det bli typ 4000 mil eller så.
ma
7.450
marin849
Ja, fast med CBS finns ju oljesensorn också som sagt.
Med tanke på de problem som existerar redan med BMW motorerna så får man väl anse att ev sensorer som en vissa mäter av olje kvaliteten i motorn inte är rätt kalibrerad 😂
sh
271
shirack
Ända jag hört om är fåtal små dieselmotorer som rasar doch inget som bevisat pga oljan. Men får somsakt vänta med servicen 2 månader till och börja mellanserva den o framtiden..
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Min N55 vill ha första service vid 3700 mil och jag kör ganska korta sträckor. Tidigare bilar jag har haft har vid liknande körning velat ha service efter 1500-1700 mil. Jag bytte olja i halvtid för att få ned intervallet.

Ni som säger att det finns en oljekvalitegivare, är ni säkra på det? Den absolut vanligaste metoden för cbs eller cbm är modellbaserad algoritm, dvs en s.k. Virtuell givare. Min erfarenhet av fysiska givare är att de är försiktigt uttryckt opålitliga varför de flesta tillverkare inte använder dem.
sh
271
shirack
Enligt bmw känner bilen av vätskans kvalite i cbs om de stämmer vet ja dock ej.. men tror ju inte dom ljuger heller. Fattar ej varför n55an skulle klara längre på samma olja än någon annan bmw motor.. min n55 vill med ha på 3700mil.
ma
7.450
marin849
Ja. Sök på BMW CBS tills du hittar PDF från BMWs internutbildning, där finns systemet beskrivet.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.