|
Sida 4 av 11
|
|
|---|---|
|
Jag måste säga att jag tycker BMWs "adaptiva" intervall för service verkar funka ganska bra. Min förra bil, E46 330i-02, ägde jag i över 7 år och körde nästan 17k mil med. Under den tiden bad bilen om service var 1800 mil ungefär. Min nya F30 328i som nu gått 250 mil indikerade när den var helt ny att service skulle ske efter 3000 mil. Denna siffra har nu redan sjunkit till 2400 mil (på bara 250 mil alltså). För mig indikerar ovanstående att bilarna känner av min körstil och att frekventare service är tillrådig. Min E46a hade gått 25k mil när jag sålde den och den gick enormt bra i motorn (verkar m a o inte ha tagit skada av att servas var 1800 mil i enlighet med bilens färddator). |
|
| 1800 eller 2400 mil hade jag också varit nöjd med. Visserligen kör jag mest landsväg, men 4300 mil innan första bytet tycker inte jag känns rimligt. | |
|
Men det är ju inte bara milen som är en faktor utan även tiden. 12 eller 24 månader. |
|
|
Hej Vilken olja brukar ni använda som gör ett extra oljebyte mellan dom ordinarie byten,nu har jag ju en disel så man får väl ha en som är anpassad för det,men det behöver kanske inte vara longlive ? |
|
|
Hej! Verkstaden använder en välbeprövad longlifeolja. Tex denna olja kan du köpa Länk och kan med fördel användas om du tänker byta själv. På dieslar blir oljan snabbt svart och partiklar sätter igen oljefiltret snabbare än på många bensindrivna bilar. Därför har de modernaste turboladdade dieselbilarna en speciellt framtagen olja m.h.t. partikelfiltrets livslängd med mera. Skulle inte råda att använda en delsyntetisk eller mineralbaserad olja. Undras om man kan fundera kring teorin att förlängda oljebytesintervaller kan ha att göra med de diskuterade igenkoksade kamkedjesträckarna som gör att vissa typer av motorer inom de tyska premiumtillverkarna samt även Volvo(vad jag läst) råkar ut för kamkedjeras med mera. Det tycks ju vara något som kan ske med enstaka 2litersdieslar samt även Audis 3.2-liters bensinsexa. Har exempel på en MB 2-liters kompressor som är servad enligt alla föreskrifter, olje-och filterbyte cirka var 1000:e mil, 1 gång per år och gått 8k mil(drar ingen olja) när den plötsligt började småticka efter start. Ett oljebyte före angivet tillfälle och vips vart den tyst och fint igen. Många, korta körsträckor kombinerat med stadstrafik, köer med mera gör att de inre delarna av en motor slits snabbt när olja belastas på detta viset. Själv byter jag olja och filter en gång om året samtidigt som sommarhjulen åker på. Olja är billigare än metall som ordspråket heter. Mvh Asken |
|
|
Man skall dock observera att de "förlängda" serviceintervallerna sällan når de 2500 eller 3000 mil som de anger eftersom serviceindikatorn går efter flera parametrar som t.ex. motorvarvtal * gångtid. Det innebär att man måste köra ganska mycket landsvägskörning för att nå 3000 mil mellan servicarna. Kör man stadstrafik kommer man inte mer än runt 1800-2000 mil mellan servicarna. Kör man enbart landsväg långa sträckor så kan man mycket väl få över 3000 mil mellan varje service. |
|
|
Helt korrekt och då är 1000-1500 mil lämpliga bytesintervaller på ett ungefär för att förebygga det hela. Har sett en F3X 28i som rullat 4200mil innan det var dags för första oljebytet enligt indikatorn, den hade enbart långsträckor bakom sig. Den oljan var duktigt svart. Mvh Asken |
|
|
Har hört att det kan vara bra att byta oljan redan efter ett par hundra mil när bilen är sprillans ny. Ska tydligen vara en del skit som "nöts" bort i början som är bra att få bort. Min har gått 250 mil nu och jag kommer att göra ett byte i sommar. Kan ju aldrig vara "skadligt" att byta mellan intervallerna som service indikatorn visar. |
|
|
Det är aldrig fel att byta olja ofta. Däremot fungerar oljefilter nya oljefilter sämre än de som börjat täppas till vilket är ganska naturligt med tanke på hur filter fungerar. På dieselbilar är det mesta svarta helt enkelt kolpartiklar från ofullständig förbränning. Detta uppstår t.ex. vid kallstarter pga det höga trycket i cylindrarna som trycker ut oförbränd diesel in i motoroljan och som sen hamnar i vevhuset. Dessa kolpartiklar är så fina att oljefiltren inte klarar att filtrera bort dem och de färgar alltså motoroljan svart. Så länge antalet kolpartiklar inte är för högt så fungerar oljan bra, men blir mängden för hög så bildas en grafitliknande smörja som kallas sludge. Den har relativt bra smörjegenskaper (jfr grafit) och sliter i sig inte på motorn, men kan hindra smörjolja att komma fram dit där det behövs. De större kolpartiklar som fastnar i oljefiltret är mer nedbrytningsrester från motoroljans reaktioner med vatten, glykol och annat som motoroljan kan komma i kontakt med. Dessa partiklar är större och fastnar därför. Men en bil som har stor andel kol i oljan behöver inte ha så mycket skit i oljefiltret vilket gör att filtret kan verka relativt rent även om motoroljan är helt svart när den bytes. På lastbilar förekommer fullflödesfilter vilket har en helt annan filtreringsgrad än de delflödesbilter som brukar finnas på bilmotorer. För återvinning av motorolja finns även speciella oljerenare som kan användas t.ex. vid oljeservice där man helt enkelt renar oljan från föroreningar och återför till fordonet. Detta är vanligare för entreprenadfordon och liknande men förekommer inte så vitt jag vet för bilmotorer i Sverige. |
|
|
c_olsson: DU har fortfarande inte lagt fram nån motivering till ditt knepiga påsteånde att smutsiga oljefilter renar bättre än nya fräscha... Byt alltid filter när du byter olja, minst 1 gång om året! /Jobas |
|
|
På de nyare modellerna (som nu är smått gamla iofs..) finns ju en sensor som mäter oljans konduktivitet, det är alltså inte bara en algoritm längre. På E39/E46 var det antal liter förbrukad bensin som styrde. |
|
|
Ju mer igensatt ett filter är, desto finare partiklar fastnar i den. I industrin mäter man tryckfallet i filtret och byter när tryckskillnaden är för stor, dvs filtret för igensatt. Problemet med bilar är att de flesta bilar kör med delflödesfilter vilket också innebär att man inte kan mäta tryckskillnaden då man har en bypass. När filtret blir fullt så kommer all olja att gå genom bypassen. Byter man filter ofta så kommer aldrig den finaste föroreningen att filtreras. Men det är inget problem i och med att man byter oljan samtidigt. Vid långs serviceintervall så filtreras alltså motoroljan mer än när man byter vid korta intervall och filtret kan alltså vara ganska rejält kläggigt vid ett 3000-milabyte jämfört än om man byter vid 1500 mil. Men det behöver alltså inte innebära att oljan är väldigt mycket sämre vid 3000 mil än vid 1500 mil. Man bör dock poängtera att för 3000 mils serviceintervall krävs också oljefilter som är godkända för detta (dvs av tillverkaren). Det är inte säkert att de standardfilter man köper typ på biltema klarar så många mil, men duger kanske bra för 1500 mil. Något som inte är så känt är att om motorn kokat så rekommenderas byte av oljefilter eftersom oljefiltret kan skadas om motorn överhettar då motoroljan kan uppnå väldigt höga temperaturer och helt enkelt bränna sönder filtret.. Motorn och oljan i sig tål betydligt högre temperaturer än filterpappret.. |
|
|
Jag har bytt olja enligt serviceindikatorn en gång, det var första gången efter att jag köpt bilen. Oljefiltret såg närmast ut som en rulle dasspapper som legat i blöta ett halvår. :) Kändes rätt så "fibrigt", dvs halvt upplöst. Nu tror jag inte det var riktigt så illa egentligen men lite "va fan!?" var det när jag såg det... |
|
|
Hejsan Autopoware. Köpte en BMW M135 den har ju n55 motorn. den har ej gjort första service än.. har rullat 3000mil prick och bilen säger det är 700mil kvar eller 3 månader till oljebytet. Jag tycker det känns långt men sammtidigt vill jag lita på vad datorn säger då den tydligen ska känna av när det behövs bytas? Tror ni BMW tar in den nu om ja vill byta olja (har ju fri service) eller ska ja behöva vänta 3 månader till? Eller är min motor redan dödsdömd? |
|
| Jag hade bytt olja på en gång, 3700 mil på samma olja är för länge. | |
|
Okej, så ja ska byta olja nu själv, sen ska ja byta olja om 3 månader igen? Ska man ej kunna lita på bmwes mätare? Ja kanske kör 200mil max innom dom 3 kommande månaderna |
|
|
Om du byter den varför ska du byta olja igen om 3 månader? Det är ju bara bortkastad tid och pengar. Du kan nog lite på den men det är ju bara en räknar, finner man det rimligt att gå efter den så gör man det eller så byter man när man föredrar. |
|
| Menar bara att om 3 månader har ja gratis oljebyte på bmw df de känns så onödigt byta idag.. men kommer göra egen mellanservice helt klart i framtiden | |
|
Då hade jag väntat på bmw:s service gjort den och sedan gjort en egen efter 12-1500 mil. |
|
| Absolut det är min framtida plan, men känns ändå inte kul att köra runder med den nu, men får hoppas bmw"s dator går att lita på :/ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.