|
Sida 3 av 11
|
|
|---|---|
|
Marin, delvis sant, men vevhusventilationen är inte alltid så effektiv att den leder bort ångorna från oljan och precis som du skriver måste man regelbundet köra förhållandevis långa sträckor för att få upp temperaturen i hela motorn till nivåer som gör att vattnet och bränsleresterna förångas. Dessutom finns det "fickor" i motorn där ångor kan stängas in. Det kan även finnas problem med att delar av motorn kyls ner så mycket av fartvinden att ångorna kondenseras igen innan de har förts bort från motorn - t ex är detta trolig orsak till de problem som många har upplevt med frusen vevhusventilation på bland annat M54-motorerna. Kan man leda oljan via en eluppvärmd (värms upp nästan omgående när motorn startas) värmekammare med en effektiv ventilation/utsug av ångorna, får man en kontrollerad förångning av vatten/bränsle. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kanske därför det har sett så torrt o fint ut under mitt oljepåfyllningslock hela vintern - jag har ju isolerat rubbet (skarvar, hela oljestickans rör, det lilla röret och skarven nere vid tråget, förutom "originalisoleringen"), så allt som ingår i vevhusventilationen blir ordentligt varmt. Det har blivit mycket bättre sen jag "tilläggsisolerade". |
|
| Har monterat stora skyddet som täcker oljetråget och växellådan undertill också, det minskar avkylningen ordentligt = bra på vintern, och växlarna går i som smör :) Ska bli intressant att se vad som händer med oljetemperaturen på sommaren dock. | |
|
JohanB: Är tyvärr dåligt insatt om hur pass bra/skadlig värmaren är när det kommer till att ta bort vatten. Har bara hört negativa kommentarer om principen från kollegor som håller på med vattenbortagning ur oljor. Oljan i en bilmotor utsätts mycket riktigt för mer intressanta saker än oljan i ett hydraul/smörjsystem. Vilket som ställer till mest skada låter jag vara osagt. Känner mig totalt obildad efter en stunds diskussion med våra kemister:). Vilka fabrikat är det på de högrenande filter du förespråkar? Jag är en f.d. BMW ägare som tröttnade på rost och gick över till en bil som förvandlas till vitt pulver istället. /Olja Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn. |
|
| Jag tänker inte ge mig in i diskussionen ovan men borde man inte vid det här laget se effekterna av de förlängda intervallera för service? De kom ju redan på E46 som ju debuterade 1998. Förutom problem med vevhusventilationen verkar motorerna hållt bra med tanke på vad en genomsnittlig BMW motor utsätts för. | |
|
Här finns ett intressant exempel på en 330i 2001 i USA som rullat 50 000 miles (~8000mil) på samma olja & filter fram till andra (!) servicen vid 64000 miles, ca ~10300mil: Länk |
|
| Ingen kul läsning men det är trots allt skillnad på att serva var 2500mil enl föreskrifterna jmf med att inte serva alls - i detta fall 8000mil. | |
|
Jag gick en utbildning i olja smörjning för en del år sedan och läraren där hade ängnat sitt liv att lära sig allt om olja to.m gjort studier på olika oljor till motoret. Enlogt honom så var det helt förkastligt att köra 3000 mil på en olja. Han hade själv tjänste bil och bytte efter 1500 mil. Vad han menade är att oljan tappar sin förmåga att tvätta för oljan gör det oxo, smörjer och tvättar. |
|
| Lite oftoppik men jag köpte en liter olja på BMW i fredas för 240 spänn och min kompis skrattade åt mig skickade en länk: Länk | |
|
Tja, då kan du också skratta vidare och skicka honom denna länk: Länk Om du dessutom kan tänka dig en annan färg på flaskan kan du välja denna istället: Länk Eller denna: Länk Aral och Castrol ingår båda i BP-gruppen och oljorna görs på samma raffinaderier/linor och det är bara flaskan och etiketten som skiljer många av deras oljor åt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan, Sagt och gjort!! |
|
|
Rätt nybliven BMW 320d ägare , har mest kört Volvo innan ( både nya samt lite äldre som hemmaservades ) Har väldigt god erfarenhet av www.mapodo.de Brukade köpa ihop med nån kompis så man typ beställde 24 liter ( 2 servilare var ) Www.levoil.de hade ju ännu bättre priser ! Ska man bara ha till en service typ så ligger ju inte oljedepån så dåligt till ( låg frakt , men lite dyrare liter pris ) |
|
|
Har 325 E92 2007 och byter filter efter halva intervallet. Bus-enkelt och kostar dryg hundring... Oljan köper jag från Tyskland och tar med till service-verkstaden. Surf Or Die!!! |
|
|
Helt ovetenskapligt men ändå...Bytte oljan i min fars 520D F10 2012 i julas. Bilen är köpt ny i maj o hade i julas rullat ca 1500 mil. BMW påstod så klart "Helt onödigt att byta, men vill du så kan vi byta oljan, kostar ca 5000 kr". En liten fuling där från BMW, han bad bara om att få olja + filter bytt, INTE "Service nr 1" vid 1500 mil, alltså den som utförs kostnadsfritt runt 3000 mil, man byter ju mer än bara oljan vid den servicen som jag förstått, även bromsvätskan o kupefiltret byts, förmodligen även luftfiltret? Iaf efter lite googlande om hur/var allt sitter så satte jag igång. Lite "knepigt" första gången att ta bort motorkåpan o snäppa loss diverse "luftstyrningar" men det gick bra. När jag köpte oljefiltret var det första jag reagerade på hur litet det var, var tvungen o fråga om det verkligen var rätt*haha*. Iaf när oljan väl var avtappad tog jag ur det gamla filtret, o för att använda ett milt ord vill jag påstå att det såg i princip ut att vara helt slut. Kolsvart filter, med en hel del "mög" på. Ett så "slitet" filter har jag inte sett tidigare, men då byter jag oxå efter max 1000 mil på mina egna bilar, på M är det snarare max 800 mil. Just M har ju även de liknande insatsfilter men där brukar man kunna se filtrets originalfärg fortfarande (orange-aktikgt). F10 filtret är även det orange-aktigt men efter 1500 mil är det bara kolsvart. Oljan i sig var även den kolsvart, inte minsta tendens till "genomskinlighet". Nu är både olja o filter bytt iaf, fyllde på med Edge Professional 0W30 LL 04. Även den nya oljan "mörknade" rätt fort men jag gissar på att det blir så på en diesel? Hur som så är både jag o min far helt övertygade om att det INTE var det minsta fel att byta oljan, sen får BMW säga vad de vill. BMW har förmodligen rätt i att olja+filter klarar 3000 mil typ, men jag skulle nog vilja se ett test på ojans smörjegenskaper efter 1500 mil, o likaså ett test på hur bra filtret renar efter samma sträcka...Om BMW presenterade ett sådant test (varför skulle de?) där resultatet säger att både olja o filter har fortfarande utmärkta egenskaper så skulle jag personligen ha lättare för att köra med "långa serviceintervall" |
|
|
Klart filtret blir svart, skulle säga att blir det inte kolsvart få fungerar inte reningen, å svart blir det rätt fort. Oljan oxå. Själv tycker jag 800 mil är lite overkill även 1000. Själv byter jag vid 1500 mil. Jag skulle aldrig byta vid 3000 oavsett vad alla ingenjörer, raketforskare å andra hotshots påstår. Oljan funkar säkert i 3000mil men frågan är hur bra reningen är? Och olja är billigare än metall. |
|
|
Sorry för trådlyftet... :-) Hursomhelst, idag byttes olja & filter på min BMW trots att det är 700 mil kvar enligt serviceindikatorn. Orsaken till att jag fick bytet var enligt handlaren, att antingen följer man serviceindikatorn alternativt så byter man efter 2 år oavsett vad indikatorn säger. Dvs det fanns alltså även en tidsgräns. |
|
|
Det som slits mer med långa service intervaller är turbo, kamkedja / spännare, kamaxel. Men framförallt turbon som tar stryk. Sen tycker jag att diesel bilar ska servas oftare pga att olja späs ut av oförbränd diesel och förlorar sina egenskaper. |
|
|
Hej! Har "aldrig" Hört någon som smort sig fattig! Men dom som inte smörjer eller byter i tid får nog desto tyngre. Hela världen kan väl inte stå och väga på ett eller några Olje byten? Bara för man köpt nytt. Och som jag sa först! Ju mer man smörjer eller oftare byter (Olja) desto bättre mår ex motorn. Skulle då inte för allt i livet följa Bmw:s bytes intervaller! Kommer ändå bara surt senare om man bestämt sig för att behålla bilen några år. Mvh:Ronnie |
|
| Jag byter varje år /1000mil och tycker filtret ser förfärligt ut varje gång. Så jag är beredd att hålla med vad jag hört på smörjseminarium att "oljorna är jättebra men byt gärna filter dubbelt så ofta som oljan". | |
|
Ett extra oljefilter byte mellan oljebytena är säkert fullt tillräckligt i de flesta fall om man vill ge bilen lite extra omvårdnad. Jag byter dock oljan 2 ggr/år ändå, vilket säkert är superonödigt. Kostar ca 700 kr med olja + filter (Shell Helix Ultra 5w 40 + Mahle filter) per byte, inte illa för en V8a. Har väl sett det som en form av invändig motortvätt efter jag köpte den här bilen sommaren 2010. Sedan har det fortsatt... ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.