AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
49.487

BMW's otroligt långa oljeintervaller. Kan det vara bra?

Sida 2 av 11
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Bra skrivet Vitoco!

BMW M-POWER
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tillverkarna bryr väl sig inte vad som händer utanför garantitiden. Eventuella problem som dyker upp 15 år efter att bilen sålts som ny, ja det är inte så viktigt. Frågan är också hur bilarna sköts då? Bilar med 20 000 mil och 15 år på nacken får väl vara glad om de får någon service överhuvudtaget. Speciellt efter reparationer på adaptiva chassin, partikelfilter och annan elektronik gjort stora hål i plånboken. Och nu pratar vi helt vanliga Svenssonbilar som sitter med den här typen av utrustning som tidigare enbart fanns på värstingmodeller.

Jag tror inte att långa oljeintervaller kommer vara det största problemet när dessa nya bilar börjar bli gamla.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kör man nya bilar som man byter in var tredje år finns inget direkt incitament att byta olja oftare än bilen indikerar. Det är bara förlorade pengar som man aldrig får tillbaka, om man inte tycker känslan av ny olja är värt kostnaden förstås.

Det drabbar med stor sannolikhet inte nästa ägare men eventuellt ägare tre och fyra osv., men inte sköter nybilsköparen (den generella) sin bil med tanke på vad någon annan person tio år senare tycker och önskar att det skulle gjort istället.

Så de långa oljeintervallen är nog uppskattade av flera nybilsköpare och sen är det begagnatköpare långt senare som eventuellt drabbas. Men de som köper 15 år gamla bilar är inte de som avgör hur biltillverkarna arbetar.

Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Då kan jag säga att min F31:a lär vara ett av få guldkorn därute när det är dags att göra sig av med den om sisådär +7 år då den närmat sig 20k mil...eller behåller jag den längre? Spännande... haha :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Upp till minst 8år/10000mil eller mer kommer det ju att synas i maskinskadestatestik, försäkringspremier och undersökningar som publiceras i diverse medier åtminstone.

Annars håller jag med Acey. Skulle inte våga köpa en modern diesel som begbil när den är redo för tredje/fjärde ägaren pga risken för 20000-kronors reparationer, den risken finns ju knappt på bensinare utan turbo eller dieslar före 2005 nånstans.
Om man har en bil, kör på service intervallerna som bilen säger att den vill ha.
Men man kör nästan bara motorväg, hur blir slitaget då?
Vad är det som hindrar att göra ett extra oljebyte om nu bmw inte skulle vilja göra en.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Delorian: BMW kan göra en om dagen om du så vill bara du betalar, det dom inte gör är att ta något på fri service utan att serviceindikatorn sagt till.
Ag
37
Agony2007
E46 318iT -04
Jösses grabbar och tjejer...
Jag är produktutvecklare på betydligt mer komplicerad mekanik än bilmotorer, och jag kan säga att ni som byter olja mellanintervall kastar pengarna i sjön.
Oljorna som finns idag är i princip oförstörbara, problemet är att de blir förorenade, byt filter mellanintervall om ni är nojiga.
Jag utvecklar turbiner och vet vad jag pratar om.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, snarare så att filtersystemet i dagens bilar är så dåliga att oljan därför blir förstörd pga oxidation och nedsmutsning!

Med ett högfiltrerande by-pass-filtersystem som filtrerar bort partiklar ner till ca 3micron OCH tar bort vatten och bränlerester uppnår man en rening som medger att oljan i praktiken aldrig behöver bytas.

I vårt klimat har oljan i kolvmotorer i bilar ganska tuffa arbetsförhållanden - går inte att jämföra med industrimotorer som går hela tiden i jämn temperatur.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Undrar vilken tillverkare som blir först med att införa oljebytes intervall baserat på oljans tillstånd. Tekniken för att mäta oljans nedbrytning finns och används i redan i hydraulik och smörjsystem i industrin. Med lite volym borde prislappen för givaren hamna i rätt härad för att kunna sättas in i en bilmotor. Finns även givare som mäter viskositetsförändringar o.s.v..

Agony2007: du har helt rätt i att dagens oljor är i princip "oförstörbara". Håller med om att mellanbyte av oljan är onödigt. Ett filterbyte och komplettering av den vid filterbytet förlorade oljemängden räcker länge. Man kan i princip skippa oljebytena helt. Att oljan är svart är inget att hänga upp sig på.

Johan B: Är det cellulosan i de högrenande filtren som absorberar det fria vattnet?

/Olja

Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn.
Visa användare
426
Steroid_X5_4.8IS
Bmw X5 4.8IS -05

Mitsibishi Pajero -92
Med tanke på mätare av oljan, det sitter en givare på bmw X5 som mäter oljans kvalitè i fördelningsväxeln!

Eller vad mäter den?

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olja, nej det är värmekammare där oljan passerar, som förångar bort vattnet och bränslerester.

Syntetiska filter är bättre än dito av cellulosa!

Vanliga in-line-filter av pappersmedia som används i nästan alla vanliga bilar renar oljan ganska dåligt och framförallt släpper de igenom partiklar som är så stora att de orsakar slitage i motorerna. Sådana pappfilter klarar normalt att filtrera bort partiklar som är runt 25-40micron eller större i storlek, vilket medger att de partiklar som INTE filtreras bort bryter oljefilmen och därmed orsakar slitage i motorn under drift. Till detta kan man lägga att merparten av smutspartiklar i oljan (mer än 90%) normalt sett ligger i intervallet 1-25micron.
Oljefilmens tjocklek varierar i motorn pga olika höga temperaturer och olika höga mekaniska tryck, men den tunnaste oljefilmen i motorn (kamaxelns spetsar) är normalt ca 2-4micron. Filmen är lite tjockare på andra ställen i motorn men sällan mer än 10micron mellan rörliga delar även om det kan vara upp till 15-20micron mellan vissa delar.

Partiklar som är mindre än 2-4micron bryter därför "aldrig" oljefilmen och är därmed ett väldigt litet problem i smörjningen (under förutsättning att dessa partiklar inte orsakar kemisk nedbrytning av oljan genom oxidation etc.).

Men med högeffektiva oljereningssystem skulle man nå väldigt lång livslängd på oljan - sådana system finns redan och kostar 4-5000kr plus montering, lite beroende på hur stora system man skall ha.

Mvh
Johan B

Ni som säger att olja är oförstörbar,, fyller ni bara på olja till rätt nivå eller hur gör ni?
ma
7.450
marin849
I USA finns ju företag dit man kan lämna oljeprov och för en rimlig peng (några hundra) få en analys över oljan och mängden slitmetaller i den. Här i Sverige finns ju Exova t.ex. Länk
men när vi gjort analyser där på jobbet har de kostat mer än att byta oljan "i onödan" vilket gör att det blir lite fel. :)
Agony 2007
"Jösses grabbar och tjejer...
Jag är produktutvecklare på betydligt mer komplicerad mekanik än bilmotorer, och jag kan säga att ni som byter olja mellanintervall kastar pengarna i sjön."

När ska vi byta olja / varför?

"Oljorna som finns idag är i princip oförstörbara, problemet är att de blir förorenade, byt filter mellanintervall om ni är nojiga."

Varför ska den då byta i huvudtaget, varför står det inte bara i instruktionsboken fyll på till rätt nivå?

"Jag utvecklar turbiner och vet vad jag pratar om."

Ok säger oss vanliga inte så mycket mer än att du utvecklar turbiner och vet allt om det.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
JohanB: Värmekammare = koksningsapparat? Har du koll på vilken yttemperatur värmaren har?

Det går att få det rleativt rent med filter av papper också. Dock krävs det differenstryck och ytbelastning hålls relativt låg. Men i fallet med en bilmotor måste man ta hänsyn till hur många gånger systemets volym omsätts, blir rätt många gånger per timme. Då kan faktiskt pappersmaterialet gör ett rätt bra jobb. Får ta mig i kragen och koppla in en partikelräknare och se hur det ser ut i oljan på min Åjdi.

Till en bilmotor borde det vara mycket enklare och billagare att ersätta befintligt filter med ett externt större filter. Med ett filtermaterial i glasfiber och 20µm blir det kliniskt rent. Ett 20µm tar nämligen även partiklar mindre <20µm, Avskiljningsgraden för partiklar 2-4 µm brukar landa på ca 25%. I.o.m. att oljan omsätts så ofta som den gör i en bilmotor är det bortkastade pengar att sätta dit 3 µm filter.

Dagens syntetoljor är förbannat bra och håller väldigt länge. Oftast är det bara additiverna som förbrukas, basoljan slits inte. Vid filterbyte alt påfyllning tillförs nya friska additiver. Räcker oftast för att ersätta förbrukade additiver.

Vet att en viss tysk biltillverkare har kört långtidstester med 10000 mils intervall på olja och filter. Snart är BMW:s fri service i 8000 mil inte värd ett skit:)

Men i fallet med en bil är kostnaden så liten för oljan att det är lika bra att byta den när man ändå håller på. Om inte annat så sover man lite bättre. Själv byter jag en gång per år i mina egna skorvar.

Om jag hade orkat hade jag kunnat fylla mina bilar med roliga filter och sensorer och gå helt på tillståndsbaserat underhåll.

Något som hade behövt bättre filtrering är oljan i automatlådor. Friktionskopplingar och taskig filtrering känns inte som en optimal kombination.

/Olja

Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja jisses jämnföra turbiner och bilmotorer på samma dag, de är knappast i närheten av att jobba under samma förhållanden.

Olja är billigare än metall var det någon för länge sedan som yttrade.
Det finns oljor som utan problem klarar 10.000 mil en motor, Mobil utvecklade detta för rätt många år sedan, men som sagt det krävs betydligt bättre rening och filtrering.

Körförhållanden och körsätt är ju den största skillnaden hur länge man bör köra på samma olja. BMW fick ju bygga om och förstärka oljefiltren när den längre intervallen 2500 liter förbrukad bensin. De som körde mycket kortsträckor blev oljan aggressiv och löste upp filtren, i detta fall kostade reparationen 240 tkr på efter 1500 mil på samma olja. M62TU-02 som fått ett filter som är tillverkad enligt de gamla specarna.
Länk
Och jag vet att min kollega på Bentleys Publisher i USA sett åtskilliga filter likt blött toapapper i konsistensen.
En bil som rullar ständigt och inte utsätts för en massa kallstarter ska däremot inte ha några bekymmer att följa serviceindikatorn om man så vill.
Det finns ju också ofta en tidsintervall för oljebyte 12 eller 24 månader angiven enligt tillverkaren.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olja, värmekammaren håller strax över 100grader Celsius och ångorna leds ut i motorns insug, vilket är en temperatur som är lägre än vad vissa områden i motorn håller, så det är inte några risker att oljan koksar!

Eftersom du säger att du är insatt i oljor, vet du säkert att det är vattnet och bränsleresterna som är den stora anledningen till att oljan oxiderar med syret i luften och att det då även bildas sura restprodukter som i sin tur bryter ner oljan ännu mer samt orsakar diverse slitage på olika delar.
Det är ju också vattnet som är en direkt orsak till "oil-sludge" som vissa bilmärken har drabbats mer av än andra (läs de som har långa serviceintervall i fuktigt och kallt klimat).

Du har dock rätt i att själva oljan håller mycket länge om man hela tiden lyckas ta bort vattnet, bränslerester och även vissa partiklar.

Med ett högeffektivt filtersystem har man kört ett stort antal lastbilar i USA, mer än 1.000.000 miles (dvs runt 60.000 mil) utan att byta olja i motorerna, trots det anses oljorna vara OK vid oljeanalyser. Och då är detta ändå med mineraloljor!
Dessa tester är väldokumenterade med regelbundna oljeanalyser från oberoende oljetestinstitut.

Turbinmotorer och kolvmotorer är som sagt två helt skilda konstruktioner och arbetsförhållanden som har mindre gemensamt än vad som förenar dem...slår du turbinmotorolja i en bilmotor lär den troligen skära ihop rätt omgående och vice versa!

Att "Olja" är något av ett internettroll kan man nog utläsa av sista raden i hans inlägg ovan...

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
Att arbetstemperaturen för både olja och kylvätska är ca 100C borde väl innebära att vattnet försvinner av sig själv hyfsat fort om man bara kör såpass länge att man uppnår arbetstemp? Bensinen i oljan då? Den förångas väl tidigare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.