|
Sida 10 av 11
|
|
|---|---|
|
Glömde en viktig förändring! Etanolinblandningen i bensinen! Etanol förorenar och bryter ner oljan. Kanske svårt att peka ut en enda sak som spelar in, kanske "många bäckar små"!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det smidiga med insatsfilter uppe på motorn är att man kan byta filter tidigare om man känner för det, bra konstruktion måste jag säga. | |
Jamtime |
Finns det alternativa filter av bättre kvalitét att köpa? Vore konstigt om inget företag tagit tillfället i akt att få möte alla entusiaster, om nu de traditionella filtren är så dåliga. Jag har dock inte sett några. Måste säga att jag inte blev särskilt imponerad av filtret (BMW original) när jag bytte häromdagen, känslan var att det kan gå sönder närsomhelst. Men, de kanske gör precis det de ska. Tror att ett fräsigt filter i metall och någon iögonfallande färg, skulle få många att öppna plånboken. Lite mumbojumbo text kring dess fantastiska egenskaper och många skulle göra på sig, kanske även jag.. =D Håller med dig Delorian, mycket smidig placering! |
|
Jamtime, nja problemet är själva systemet i sig med fullflödesfiltrering. Då kan man inte filtrera ner till riktigt små partikelstorlek eftersom det hämmar flödet. Lösningen är ett "by-pass" filtersystem som tar en liten mängd olja hela tiden och låter den passera vid sidan om det ordinarie filtersystemet i motorn. Då kan man genom ett långsamt flöde i ett högeffektiv filter, få bort partiklar ner till 2-3 my (ett standardfilter kanske ligger på 8-10 my rening). I praktiken innebär det att man får bort alla partiklar som är större än oljefilmens tjocklek och därmed orsakar inte de mindre partiklarna något nämnvärt mekaniskt slitage. Ett problem med att stora partiklar får vara kvar i oljan är att de orsakar ett mekaniskt slitage och river bort andra partiklar som i sin tur river bort nya etc. etc. - slitaget accelererar helt enkelt när man fått slitpartiklar i oljan. Kombinerar man ett sådant finfiltrerande by-pass-filter med en förångningskammare där man får bort vatten- och bränslerester, har man ett väldigt bra filtersystem som gör att oljan håller extremt länge (längre än de flesta bilar gör totalt)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Mahle filter till tex min bil håller extremt hög kvalitetskänsla. | |
Jamtime |
Ok Johan, jag förstår. Googlade och hittade Amsoil, fräna prylar! Hade jag haft en 335d eller liknande, så hade jag tamejfasen övervägt detta! Nu kör jag så gubbigt med min 318 i Eco PRO mode, så det känns lite overkill.. :) |
|
Johan B: Sådant oljesystem sitter väl på t.ex. Scanias lastbilar? Fast man måste fylla på additiv i oljan mellan oljebytena. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Marin849, det är möjligt - jag har inte 100-koll på vilka filtersystem Scania har på sina lastbilar. Men ofta brukar det finnas ett antal "tillval" vid köp av tyngre fordon/maskiner, så det är troligt att möjligheten finns i alla fall. Jag vet att de använde cyklon- och centrifugalfilter som slungar oljan hastigt och då får smutspartiklar att slungas och fastna mot insidan av en snurrande cylinder - väldigt effektivt faktiskt. En viss efterfyllning av additiv är nödvändigt över tiden, men oftast räcker det med att ersätta oljan som försvinner i samband med att man byter spin-on-filter i by-passfiltersystemet med jämna mellanrum. Additiven slits dock mycket långsammare när oljan får vara ren hela tiden och inte innehåller vatten och bränslerester. By-passfiltersystem finns att köpa för eftermontering även till "personbilsmotorer" men de är vanligast till större maskiner och hydraulsystem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan har du en länk på oljebytaren du tycker fungerar bra? Mvh Daniel |
|
|
Daniel, jag såg att Lidl har en likadan som Jula, det enda som verkar skilja är färgen och att Lidl är betydligt billigare: Länk Annars har som sagt Jula motsvarande pump... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar & bockar Johan //D |
|
|
Angående oljebyten så bytade jag olja på Audin och BMWn idag, BMWn har jag bara haft några veckor och den har tidigare servats efter cirka 2000-3000mil. Nu när jag köpte bilen står det att det är dags för oljeservice om 1200mil och det var enligt serviceboken 1800mil sedan senaste servicen. Audin har nu rullat 20000mil och jag servar själv ovh då vid cirka 1500mil. Så på bilden kan ni se hur oljan i Audin såg ut vid bytet, samt hur oljan i BMWn såg ut (och en del av oljefiltret i BMWn) Jag kan säga att man även kände en väldigt stor skillnad mellan fingrarna. Gissa vilken olja på papperet som är från vilken bil: Se Länk Jag kan säga att den nya oljan i BMWn kommer att bytas innan den har rullat 1500mil då det verkar vara en del som vill ut :) Däremot Audin ser så fin ut att jag nog kan köra betydligt längre innan nästa byte. |
|
|
Det oljefiltret är kollapsat och lär inte ha filtrerat oljan på ett bra tag! Vad var det för fabrikat på oljefiltret? Jag har bara sett detta fenomen med Fram-filter, men det såg inte ut som ett Fram-filter... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vissa motorer har ju egenskapen att man byter olja medan man kör också, så att man efter 3000 mil har fyllt på flera liter. Då kanske det inte är lika viktigt att byta tätare. | |
|
JohanB: Jag vet inte, jag försökte hitta något namn på det men jag såg inget(testade att torka kortsidorna för att se om det stod något). Skall se om jag kan hitta något på det imorgon. Dock är servicen gjord på auktoriserad BMW verkstad. Jag noterade att det filtret inte verkade ha en riktig tätning på kortsidorna som det nya filtret hade, och filtret såg helt igensatt ut.... |
|
| Att filtret ser helt svart ut är helt normalt. | |
|
Det är inte färgen, utan formen jag reagerar på - det är "ihopkramat", vilket tyder på att oljan har tryckt ihop det och inte klarat att passera/filtreras genom filtret... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| BMW brukar ha Mahle/Knecht filter original. Sedan så när man bytt olja så blir den svart väldigt fort. Jag byter var 1000:mil med kvalitetsolja o den e kolsvart när jag byter. Skulle bli orolig om den fortfarande var ljusbrun. | |
| Det va helvete vad det oljefiltret såg ut. Det e ju nått riktigt galet där. | |
| Nja att filtret är ihoptryckt är väl bara ett tecken på att det haft "ordentlig kontakt" med sätet i botten på filterhållaren (?) Behöver inte betyda att det falerat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.