AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
49.480

BMW's otroligt långa oljeintervaller. Kan det vara bra?

Sida 1 av 11
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Tjena!

Jag har en vän som plockade ut sin nya BMW 316d 2009-10-02. Han har sedan dess gladeligen kört bilen helt problemfritt.
När bilen hade rullat 3200 mil blev det dags för första servicen. Ganska långt kan jag själv tycka då bilen togs ut helt ny och alltså kördes 3200 mil innan första service. Nåväl. Servicen gjordes och tiden rullade på.
Nu i höst så skulle bilen fylla tre år. Alltså slut på den fria servicen. Strax innan dess hörde min vän av sig till BMW då bilen rullat typ 6200 mil men blev nekad oljebyte pga att "bilens dator larmade inte för oljebyte".
Således så har bilen idag rullat 6300 mil. Ett enda oljebyte har gjorts (!!!!) sedan bilen var ny och bilen har fortfarande inte börjat larma för oljebyte.

Kan detta vara vettigt förfarande? Jag trodde BMWn skulle servas på 3000 mil. Och sedan 6000 mil. Känns som att hon blivit lurad på andra servicen som jag anser borde ha ingått i den fria servicetiden.

Hur mår motorn egentligen? Än så länge knackar den rart. Men i framtiden? Detta måste väl vara plågsamt för motorn? Det måste väl bli metallspån och fukt o grejor i oljan som gör att den inte smörjer så väl efter så lång tid?
Själv har jag alltid bekostat ett extra oljebyte på mina nya BMWs på 1500mil för att det ska kännas bättre.

Hur gör ni?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förr hade BMW även en tidsgräns för fri service - om den uppnåddes innan bilen "varnade" för service, byttes oljan kostnadsfritt.

Håller med om att de långa serviceintervallen som många biltillverkare numer har, troligen kommer att inverka menligt på motorernas livslängd framöver, även om oljorna har blivit bättre - visst de första 10.000milen märks det kanske inte men vad händer efter 30-40.000 mil?
Tror det kommer att vara ovanligt med riktiga långmilare i framtiden...

Byter själv alltid olja halvvägs in i bytesintervallet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har en kollega som som känner en ingenjör på volvo som arbetar på huvudkontoret i göteborg! eller är de sthlm?nå skitsamma, inte de som är viktigt... Han skrattade när kollegan ringde och frågade om långa service intervaller! Kan säga att ingenjören byter oljan på halva tiden och han är mer insatt än oss!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Finns det ingen tidsgräns på de nya? Förr var det två år max mellan bytena oavsett körsträcka (endast aktuellt vid låg körsträcka per år). Hjälper ju inte när det ingår i tre år dock.

Jag tror också att långmilare kommer vara ovanliga men inte pga oljan utan pga att man skrotar ut bilar istället för att bekosta dyra reparationer av de avancerade systemen för insprutning, avgasrening mm.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Vissa av mina bilar rullar endast några sommarmil,byter ändå olja innan vintern kommer.Skulle aldrig köra mer än 1500mil fast jag kör på kvalitetsolja.

Tänk på att olja-filter är billigare än metall.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte oljan som inte tål milen, det är reningsmetoden i personbilar, modell kaffefilter som är skämtet. Tunga fordon går ca 10' mil med en bra syntetolja.
Ja
5
Janne_5er
540iAT '94
530i '93
Min 120d har upp till 33000km mellan servicearna om jag inte missminner mig.
Sen tickar den ned beroende på hur man kör, kallstarter, gasar osv.
Så 6600mil kan man köra innan det är dags för andra servicen.
Som någon tidigare skrev är det upp till 3300mil eller 2 år som oljan ska bytas.

Själv tycker jag det är för långt så jag bytte första gången själv vid 1400mil, sen på BMW vid 2713mil, sen gjorde jag ett oljebyte igen vid 4500 och sen var bilen inne på garantireparation vid 5587mil för någon kabel under stolen och iom att det var mindre än 500mil till nästa service så tog dem ett oljebyte då igen. Nu är det dags igen för den har rullat 7100 men är avställd för vintern så tar det när våren kommer.

BMW vill såklart tjäna pengar och bjuder inte på en service om dem kan undvika det.
Men hade bilen varit inne för något annat vid 6300mil så hade din vän fått en oljeservice då också.
Om man kör lite så ska man lämna in den säg 200mil innan det är dags, för då gör det. Då kan man lättare få in servicarna i den fria perioden.

Något som även ska bli intressant att se nästa år när jag ska lämna in för oljeservice är att den varnar för slitna frambromsar, men jag kör bara landsväg eller motorväg nästan så där är ca 1cm kvar. Undras vad dem säger, går dem bara på vad datorn säger eller använder dem ögonen!?
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
I Karlstad används INTE ögonen (tyvärr)! Jag körde slut på beläggen och fick snällt byta skivor när detta upptäcktes (vilket man fort upptäcker själv)...

Den bilen servades regelbundet hos BMW men de hävdade att datorn skulle varna när det var dags att byta.. Villket den aldrig gjorde.. Det var en -04 E87 och på den tiden måste väl alla kört lika långt på en uppsättning belägg :P

Känns f.ö som att man ska byta oljan runt 1500 då....
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Bytte nyligen på nya 328an efter bara 150 mil, nästa byte kommer jag göra vid 1300-1500 och sen tar jag en på fri service då den säger till (verkstaden nollar inte mätaren då jag gör extra oljebyten). Filtren blir kassa först och det bildas en hel del koks o skit i oljan så även den blir dålig, få inte för er att de räcker att bara byta filter oftare... om någon nu drog den slutsatsen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, men det Anders menade är att om man har högeffektiva off-line-filter (75% av partiklar som är större än 3my eller bättre) som även tar bort vattnet och bränsleresterna ur oljan, kan man köra på samma olja extremt länge.
Under väldokumenterade och vetenskapligt utförda fältstudier med dylika filtersystem har man kört lastbilar på samma olja i över 60.000mil utan att oljan har varit "utsliten" vid oljeanalyser (man fyller dock på ca två liter ny olja vid filterbyte ungefär var 5000:e mil, eftersom det försvinner så mycket olja med finfilterburken).

Dessutom är dessa filtersystem inte så dyra (ca 3500-5000kr beroende på storlek) så de tjänar snabbt in sig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag servade min X3 härom månaden när den rullat 2700mil på exakt 12 månader. Det var då 300mil kvar enligt datorn. När jag påpekade detta sade BMW (Malmö) att de kan acceptera oljebyte 600mil innan datorn säger till så man behöver inte slaviskt följa datorn enligt dem. Det kan alltså löna sig att kolla runt bland verkstäderna.

Oavsett håller jag dock med om att intervallerna för olja+filter är lite långa, även om det gjorts stora framsteg inom utveckling av nya smörjmedel de senaste åren.
Nog för att jag tycker att 3300 mil på samma olja är för mycket men samtidigt så borde ju BMW veta vad dom håller på med.
Jag gjorde ett extra oljebyte 1500 mil efter ordinarie oljeservice, mest pga att jag har kört lite på bana och bilen är ju trimmad.
Hur kan de neka en att göra ett oljebyte?
Gör de det så köp olja och oljefilter och gå någon annanstans.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
delorian, dom kan neka oljebytet om det är så att dom ska stå för det iom fria servicen.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag servade precis min och hade 3500km kvar på serviceindikatorn.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är väl inte direkt jämförbart men min 3.0S från 1972 bytte jag olja på var 800-1000e mil på.
Efter 74.000 mil gick motorn fortfarande bra. Troligen är det täta oljebytena en av orsakerna till det!

Jag skulle aldrig någonsin köra en bil 3000 mil mellan oljebytena oavsett hur bra oljan sägs vara och vad bilföretaget säger. Inte beroende på att jag vet mer än andra om frågan utan för att minska risken för eventuella problem. Det är ju ändå troligen jag som får ta konsekvenserna om det går åt h-e.

Per L
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag tycker också det spelar stor roll, hur lång tid man är om att köra 3000 mil. Min mammas Polo som körs 5-800 mil om året, får ett oljebyte varje år, men 530d'n kan lätt rulla 3000 mil på 7-8 månader. Då tycker jag inte det är farligt.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Fick första servicen utförd på min bil idag: 4300 mil på första oljan! I en turbomotor till och med, N55, i en 335i. Allt enligt serviceindikatorns anvisning, och även om jag påtalat detta sena oljebyte för BMW säljare och mekaniker så säger de: "vi server enligt serviceindikatorn i bilen".

När bilen var ny så tror jag att serviceindikatorn visade att första servicen skulle ske vid ca 3000mil, men efter ca 1000 körda mil så hade detta utökats till 4300mil (alltså då 3300mil kvar innan service), och sen dess har inte detta justerats något.

Nu tyckte jag detta var helt absurt så jag gjorde ett extra oljebyte vid ca 2500mil.

Med andra ord är BMWs fina "Fri service i 3 år eller 8000 mil) inte värt mer än ETT oljebyte, ETT oljefilter och ETT kupéfilter (som också byttes idag). Inte så mycket med andra ord.
Fråga: "BMW's otroligt långa oljeintervaller. Kan det vara bra?"

Svar: Nej
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Problemet med folk är att för många litar blint på uppsatta regler och riktlinjer ( inte bara från företag utan även myndigheter, vårdinstanster etc. men det är en helt annan diskussion) eller på vad "experterna" säger. "Mätaren säger så, ja då ska det ju vara så" och så kör blåögda Kalle vidare på sin rostiga olja som vispar runt all världens skit fram till 4300 mil då indikatorn till slut säger OLJEBYTE. Svälj inte allt ni blir tillsagda, tänk efter själva lite och insistera om ni inte håller med eller om det känns fel, säger det rent generellt för många här inne har lite mer koll än normalsvensson.

Min "gamla" E90 (2008, 6000 mil) hade i våras utvecklat ett litet rassel runt 1500 rpm som jag la märke till och inte gillade alls; skrammlande värmesköld sa man fast jag köpte det inte helt men kunde inte göra nåt åt saken. Röd oljelampa dök sen upp vid nåt tillfälle utan att motorns gång på nåt sätt påverkades; felaktig givare sa man och uppmanade mig att komma in om den dök upp igen. Den kom upp, jag åkte in, man läste felkod (oljetrycksfall), diagnostiserade oljetrycket, allt såg tydligen bra ut och man bytte givare. Rasslet var fortfarande kvar och inget dom kunde göra nåt åt men jag kände hela tiden på mig att det kan bara inte dyka upp helt plötsligt, timingen med oljelampan var för perfekt för att det ska vara en slump. Efter några dagar kom min röda kompis upp igen och jag insisterade återigen på att det garanterat hade något med rasslet att göra då det lät som att det faktiskt kom framifrån från motorn. De skulle koppla upp den till Tyskland så att felkoderna kunde läsas. Tyskland gav dem senare instruktioner om att byta oljepump så den beställdes och när väl oljepumpen kom (2v.) sattes den in och man testade oljetrycket. Gick inget vidare den här gången så man öppnade oljetråget och vad hittar man där? Jo, en massa sköna plastbitar som simma runt i oljan. Vad hade hänt? Tydligen hade kamkedjej*veln slackat och slagit sönder plastskenan som höll den på plats. Det var alltså det ljudet jag alltid hörde, när den inte var sträckt på lägre varv så släpade den i vad-nu-som-sitter-där.
Jag är ingen mekaniker, har ingen verkstadsvana öht, men om nåt känns fel så känns det fel och då skiter jag i om det vore BMWs chefskonstruktör som säger att allt är okej, jag tar inte ett nej förrän man uteslutit allt och gått till botten med det. Första gången man diagnosticera såg det bra ut så jag kan förstå att man bara byter givare där, men ljudet sa jag hela tiden att det känns skumt, men man insisterade på att det bara var en värmesköld som var lite lös. En av få gånger jag önskade slippa säga "Hah, va var det jag sa!.....". Fast lite svårt att göra den kopplingen till kedjan ändå.. I övrigt skötte det det perfekt mot F-bolaget och jag fick en fabriksny motor. Detta var en 320i med N43:an. Håll er borta från den, för tydligen har det hänt förut....

OnT: Byt olja oftare, kör och må bra.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Dåligt jobb att inte lokalisera ljudet mer exakt. En värmesköld som är lös går att hitta o det ska då bli tyst när man trycker på den.

Jag byter också olja oftare men samtidigt, handen på hjärtat, hur vanligt är det med oljetelaterade motorras även om man följt serviceschemat? Inte vanligt.
BMW har ju inte bara nivåsensor utan även "konditionssensor" (vad den nu mäter) på de nya bilarna, och frågan är om BMW eller nån annan är beredd att riskera motorras på bred front när bilarna kommer upp i ålder. Javisst, garantin har gått ut men märkets status lär sjunka kraftigt. Och egentligen behöver ju motorerna inte hålla 100000 mil heller eftersom rosten och det mesta annat ändå tar bilarna långt före för det.

Men jag fortsätter med halva intervallet/varje år. :)

Kan någon kolla sin servicebok på en nyare modell o se vad som står ang. tid mellan byte? På min står att oavsett körsträcka/vad serviceindikatorn säger byt alltid vartannat år.
Jag kör 1000mil/år=serviceintervallet blir drygt 2,5 år om man följer datorn vilket man inte ska i mitt fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.