AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
23.705

Andrahandsvärde på importbilar

Sida 5 av 6
arvid, helt enkelt bara för att när man skriver i en bilannons att man kan ta ett byte (bara för att underlätta affären, inte för att man vill ha själva inbytesbilen, den skall bara säljas vidare så snart som möjligt), så får man annars de mest konstiga förslag på inbyten, sånt som ägaren inte lyckats sälja på annat vis, enbart därför. Att jag även skrivit "nyare" beror på att jag inte skulle ha lust att ta en bil i inbyte utan garanti för att sedan riskera något större fel och kostnader för detta, när det är en bil som man enbart tar för att underlätta att få sin egen såld. Ingen bil som jag på något sätt avsett att bruka själv. Dessutom får man fler "träffar" i sökmotorn om man skriver "byte" i annonsen.

/Anders
ni
520
niklas100
520d 2008
Detta säger väl en hel del om andrahandsvärdet det är ok att sälja ny importerade bilar men du vill inte befatta dig med äldre importbilar ? Eller har jag förstått det fel ?
helt rätt Niklas, eftersom jag inte kan speciellt mycket rent tekniskt. Men det gäller precis samma sak med äldre "svensksålda", jag köper inte en sån heller av just samma sak, så det har inget att göra med om den är importerad eller "svensksåld" utan bara för att det är en äldre bil och normalt då utan garantier. Det har ju absolut inget med andrahandsvärdet att göra om du läser korrekt.

/Anders
ni
520
niklas100
520d 2008
Ok men om du lever som du lär så kan jag ju hålla med om att det ser väldigt konstigt ut om skriver byte mot nyare svensksåld bil
ni
520
niklas100
520d 2008
Byte mot nyare bil hade varit mer ärligt om du nu anser att en import är lika lättsåld som en svensksåld
vet inte vart du vill komma Niklas, tråden gällde väl Andrahandsvärde på importbilar och inte någon form av recension på vad jag har skrivit tidigare i någon Blocketannons.

/Anders
ni
520
niklas100
520d 2008
Ja men om vi nu lever i en marknadsekonomi där tillgång och efterfrågan styr så hänger det ju på efterfrågan av importerade bilar som styr andrahandsvärdet
Så en viktig fråga är ju hur många % väljer bort att köpa en importerad bil överhuvudtaget och hur många skulle köpa en importerad bil under vissa omständigheter
Här tror jag ju att media har stor inverkan på andrahandsvärdet på just importerat jag menar ju fler skruvade nyare BMW som kommer fram i media desto fler köpare som väljer att inte titta på import
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

niklas: importerade bilar är inget nytt, att det fuskas med en hel del av importbilarna är inget nytt, att media då och då skriver artiklar om detta fusk är inget nytt, att väldigt många förknippar svensksåld med trygghet är inget nytt, osv, osv.

Allt detta har väl diskuterats i drygt 20 år nu andelen som väljer bort importerade bilar har väl snarare minskat än ökat under dessa år. Likaså behandlas man inte som en spetälsk när man idag kommer till märkeshandlaren och vill serva eller ringer till försäkringsbolaget och vill ha en fösäkring. För 15 år sedan var tonerna helt andra...

När jag 1999 (pre-Blocket) skulle sälja min första importerade bil så var det väldigt många som direkt tackade för sig när dom fick redan på att bilen var importerad. När jag sålt bilar de senaste åren så har detta aldrig varit någon issue. Säkert är det så att vissa har sett annonsen och själva kollat att den är importerad och därför avstått att kontakta mig.

Jag upplever i alla fall att folk i min omgivning inte är lika generaliserande om importbilar idag som för 10+ år sedan.

Så som du går på i dina inlägg så verkar det som du tror att fler och fler kommer att välja bort importerade bilar och detta kommer att leda till lägre andrahandsvärde (dvs ökad skillnad i pris mot sv-såld). I själva verket har det väl i 10-15 års tid varit precis tvärt om...

___
//Ulf
Verdi
Fattar inte heller vart du vill komma Niklas. Jag blir bra mottagen på Novation med min importbil och fick ett helt ok inbytespris på Bavaria Vällingby. Hos försäkringsbolaget fick jag samma premie som för en svensksåld. Alltså inga problem någonstans.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Ge dig nu ...!!!!!!
va du tror,är helt okej ,men jag tror att de flesta inte bry sig ett skvatt,om vad DU TROR!!!
*brist på sysselsättning*?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast Niklas har ändå en poäng. Om du verkligen på riktigt hade trott att det varit lika lätt att omsätta en importbil som en sv.såld så hade du aldrig skrivit så...

Mitt eget förhållningssätt kan komma att ändras lite i vår då jag kommer vara på jakt efter en äldre entusiastbil som jag inte har tänkt att sälja inom 1 år som jag gör med nästan alla bilar jag haft tidigare. I och med det spelar omsättningshastighet och målgruppens storlek mindre roll. Är på jakt efter C55 AMG, Audi S4 eller annan familjebil med V8 och där har det helt enkelt inte sålts tillräckligt många i Sverige för att det ska vara effektivt att utesluta importerade bilar.

-------
//Lövet
Men Lövet, om jag nu inte skulle tro på importerade bilar, förklara då för mig varför du då tror att jag har importerat ett rätt stort antal bilar för eget bruk? Det vore ju rätt korkat av mig att göra det om jag nu inte trodde att jag en gång senare skulle kunna sälja den, inte sant?

Kul du också kanske importerar då, vad blir det för årsmodell ungefär? Varför finns inte M5 med bland förslagen? Du vill "endast" ha V8?

/Anders
Jag har skummat igenom den här tråden. Svaret på min nedan fråga kanske framgår någonstans i tråden.

Men visst finns det väl inga sätt att i Sverige ta reda på om en vis bil varit "krockad" någon gång tidigare. SÄg att jag köper en 2, 3 eller 5 år gammal bil. Hur ska jag kunna veta om denna har varit krockad eller ej någon gång??

Jag lever i en uppfattning att det är omöjligt, iaf om det är svensksålda bilar.

Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har det ganska ofta.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För en normal person går det inte.
Har du rätt kontakter på försäkringsbolag så går det...

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror det ska till väldigt speciella kontakter på ett FB för att du ska få reda på det. Jag har försökt...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har särskilda kontakter också så jag har själv sett det. Men därifrån är steget väldigt långt till att kunna använda det regelbundet och i rollen som vanlig spekulant.

-------
//Lövet
Andreas: Kan du se det ÄVEN om motparten betalat för skadorna? Anledningen jag frågar är för en kompis var intresserad av en sv-såld Volvo S60 som hade nyansskillnad på höger sidan. Där kontrollerade Volvosäljaren med bilens försäkringsbolag och kunde endast svara att bilens bolag inte hade betalat någon lagning men motparten kunde mycket väl gjort det.

Det blev ingen köp på grund av det.

Räcker det att kontakta ett bolag eller måste du veta vilka bolag en bil varit försäkrad i?

Enklaste sättet för att kontrollera om en bil varit skadad bör vara att mäta lackdjupet samt kontrollera chassiet om den endast haft chassiskador.

Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är alldeles för länge sedan för att jag ska kunna svara på det. Det jag kollade på när jag hade möjligheten var den Z4 jag ägde och den hade flera äldre skador. Exakt vilka bolag som betalat vad - det är mer än jag kommer ihåg.

-------
//Lövet
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Försäkringsbolagen använder sig av GSR (gemensamt skaderegister)sedan långt tillbaka i tiden,vilket arkiverar ALLA försäkringsskador i sverige,

Det är givetvis inte offentligt med hänvisning till PUL och för att ett lagat fordon "ska" anses vara i fullgott skick,
vilket alla mer eller mindre vet att det är långt ifrån sanningen i många fall.
GSR skapades första början för att stävja försäkringsbedrägerier ex hindra försäkringstagaren att teckna flera försäkringar för samma fordon hos olika bolag för att sedan kräva samtliga på ersättning vid "olycka".
Sen utvecklades registret och blev även ett mera "polisiärt" samarbete mellan utredarna hos olika bolag som lade ut sina utredningar (till viss del)så att andra bolag kan ta del av dom,därav PUL skyddet.

Jag vill tillägga att jag ej är säker på att det fortfarande är samma typ av register eller om det har utvecklats med tiden,men jag vet att det var så när jag själv jobbade med försäkringsfrågor (tidigt 2000 tal).
Nu misstänker jag att de här blev en hel del offtopic så ursäkta till ts men jag ville samtidigt ge min vinkel av ovanstående diskussion.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Korrigering,försäkringsskador med en försäkring tecknad genom ett svenskt försäkringsbolag ska det vara,inte försäkringsskador i sverige...
tror de är dags för en kaffe :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.