AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
23.706

Andrahandsvärde på importbilar

Sida 4 av 6
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
+1 Acey!
ni
520
niklas100
520d 2008
+1 kunde inte sagt det bättre själv
Verdi
acey,
Att importbilar säljs billigare än importbilar handlar inte om att de har köpts billigare. Inköpspriset är ju inte relevant när man ska sälja. Det handlar såklart om fördomar. Dvs rädsla för det man inte känner till. Det gör att en importbil inte har lika stor kundgrupp som en svensksåld och då sjunker efterfrågan och därmed priserna.
Det är väl tämligen självklart att det finns olika "grupper" av importbilar precis som det finns olika "grupper" av "svensksålda" bilar. På samma sätt som Acey skriver att de flesta importbilar som säljs hittas på de tre första sidorna på mobile.de så är ju även de flesta svensksålda bilarna de som hittas på motsvarande sökningar på Blocket, Byt bil m.fl. För annars skulle det ju bara säljas nästan nya bilar oavsett om de är importerade eller "svensksålda". Nu talar vi alltså antalsmässigt. Så den jämförelsen tycker jag haltar en hel del.

När jag importerat en bil och sen en dag senare skall sälja den för att köpa mig en annan bil så är jag från början medveten om att den kommer att betinga ett lägre värde, men normalt har den även betingat ett lägre inköpsvärde, så ägande kostnaderna blir i stort desamma eller som ofta till den importerade bilens fördel. Därmed så kan man ju inte heller generellt säga att en importerad bil har sämre andrahandsvärde för ägaren. I kronor blir det ju till och med oftare billigare att köra importerat eftersom normalt värdeminskning räknas i procent och 20% på X blir då en lägre kostnad än 20% på Y, räknat i kronor. Vilket är det enda intressanta för mig.

Självklart finns det misstankar på importerade bilar, vilket är sunt tycker jag eftersom det importeras så mkt sk-t från ex vis USA och Italien. Men lika mycket misstankar borde det många gånger finnas mot "svensksålda" bilar som folk bara springer iväg och köper för att den just är "svensksåld" och utan att man gjort några kontroller.

Att generalisera så här som en del gör i tråden är väldigt fel anser jag! Alla objekt oavsett ursprung måste ju kontrolleras, historik, skick osv. Det är ju hur bilen har brukats och skötts som avgör det rent tekniska värdet på bilen.

Sen är det också så att det finns massor med människor i detta avlånga land som mer än gärna köper en importerad bil i "andra hand", bara man kan visa justa papper på bilen och att historiken är korrekt.

Jag skulle själv aldrig ens fundera på att importera en bil som är äldre än cirka tre år, men på samma sätt skulle jag heller inte fundera på att köpa motsvarande "svensksåld", då mina tekniska kunskaper är för dåliga för detta, oavsett ursprungsland.

/Anders
ni
520
niklas100
520d 2008
Oavsett hur man ser på saken för att säkra ett högt andrahandsvärde bör man sträva efter att få så många spekulanter som möjligt ganska enkelt tillgång och efterfrågan och eftersom efterfrågan på en svensksåld bil är högre än för en importerad så får du ju ett högre andrahandsvärde
Om du lägger ut en nyare BMW på blocket så tror jag att första frågan för de flesta spekulanter blir om det är import eller inte
Finns som sagt en anledning till att folk skriver svensksåld i sin annons
Men fortfarande Niklas, andrahandsvärde är ju för mig att beskriva vad bilen i själva verket har kostat mig i kronor. Köper jag bilen billigare och sen även säljer den billigare än motsvarande "svensksåld" så har den ju ändå allt annat lika, inte kostat mig mera, varför man inte kan generalisera och säga att andrahandsvärdet är sämre på den importerade.

Exempel: Köpare 1 köper en "svensksåld" BMW för 500 tkr och säljer den efter tre år för 250 tkr (många hävdar att en bil tappar cirka 50% i värde på 3 år). Köpare 2 importerar motsvarande BMW från Tyskland för 450 tkr och säljer den efter tre år för 212-225 tkr (någon skrev ju ovan att en importerad bil ligger cirka 10-15% under motsvarande "svensksåld" vilket jag tror är rätt korrekt generellt sett).
Kapitalförlust för köpare 1 är 250 tkr och för köpare 2 225-238 tkr.
Alltså på det viset svårt att säga att en importbil har sämre andrahandsvärde.

När jag importerat bilar så köper jag som regel aldrig en vanlig "volymbil". Jag köper som regel bilar som det inte går tretton på ett dussin av, som ex vis 320dT, 520dT om vi talar BMW-bilar och det här är ju ett BMW forum. Jag har istället köpt 535dT F11, X5, M5,E60 individual, MB E500T, MB S55 AMG osv. Jag tror många gör som mig. För mig finns ingen anledning att importera ex vis en 520dT, då den som regel kostar ungefär lika mycket i Tyskland av nyare årsmodell som här. Jag har ju förutom min importerade X5 även två "svensksålda" bilar, för att jag ansåg att just de bilarna köper jag hellre direkt av en BMW åf i Sverige.

De bilarna som jag importerat har därför inte haft någon större konkurrens av "svensksålda" bilar då det helt enkelt inte funnits några direkt motsvarande bilar här i Sverige när jag sen skall sälja bort bilen. Dessutom säljer jag allt som oftast mina bilar själv och lämnar nästan aldrig i inbyte när jag byter bil. Oavsett om det är import eller "svensksålt".

/Anders
qscage; Okej du bryr dig inte alls om din bil varit lagad och antar bara att den blivit korrekt lagad om den nu varit skadad. Okej bra då är du nöjd och betalar exakt lika mycket och är exakt lika nöjd med denna M5 E60 som en som har originalacken kvar överallt Länk

Har man sett hur dåligt omlackade bilar blir efter skador och tycker det ser fult ut med nyansskillnader så är det klart man bryr sig vad värre är att bilar som man bytt svetsad plåt på ofta rostar och självklart har en bil som M5an sämre krockskydd än en okrockad.

En kompis smällde sin sv-sålda VW Golf till vindrutan och fick på försäkringen köpa en ny hos en märkeshandlare frågade dem om bilen han valde var okrockad berättade att han varit med i en olycka absolut inte ville ha en skadad bil. Nej nej den är krockfri ett tag senare hittade han glas innanför askkoppen och började undra vad är detta började undersöka mer och mer han förstod att den varit skadad men frågan var hur mycket?

Han pratade med säljaren och som erkände att inte bara förarairbag utan båda främre airbagsen hade utlöst och bilen var lagad för över 100tkr bara i delar! Efter bråk fick han den ersatt med en ÄKTA krockfri.

Är det ok att säljare ljuger kunder upp i ansiktet? Det måste finns många som inte vill köpa en så krockad bil som kompisens Golf eller M5an och vill ha ett korrekt svar att inte tycka sådant spelar nog roll är häpnandsväckande har du sett fifth gears krock av en lagad och en krockfri Ford Focus? Länk

Som sagt hur kan man inte bry sig om en sådan viktig sak som att veta om och i sådana fall hur skadad en bil varit?

Robert; Ok då köper du alltså import under vissa villkor och skulle säkert köpa en exempelvis importerad av BMW Bilia eller liknande eller?

En annan kompis sålde sin Italienimporterade BMW via en firma och hade den bara haft servicebok hade den blivit såld direkt nu tog det lite längre tid men ingen backade innan servicebokens frågan kom upp så Italien är nog inga större problem en korrekt USA-import typ Corvette eller liknande som inte köps för att den är absolut billigast är inte heller något större problem Exclusive-cars levde till stor del av USA-import och gör det väl fortfarande även när de nu börjat sälja Daewoo-Chevroletbilar.

Angående polisen så blir det ofta generella uttalanden i tv precis som den generella sanningen att äga en BMW är mycket dyrare än att äga en Volvo.

Stephan

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Stephan 735i skrev "Robert; Ok då köper du alltså import under vissa villkor och skulle säkert köpa en exempelvis importerad av BMW Bilia eller liknande eller?"

Ja, det gör jag. I det här fallet var det en 15 år gammal bil för väldigt små pengar som hade lååång historik i Sverige med bland annat föregående ägare som haft den i 9 år. Där var det lite skit samma. Jag skulle inte köpa en importerad bil av exempelvis Bilia om det var en nyare vagn där summan var större då jag måste ta hänsyn även till affärens exit, som inte har några direkta uppsidor av att det är en importvagn. Importerad har aldrig någonsin använts som säljargument.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Stephan: M5an i Norrköping lagades genom att få en helt ny originallackad kaross. Så ja, den skulle åtminstone jag inte ha några problem att köpa. I Sverige lagas alla bilar som berörs av försäkringsväsendet enligt uppsatta processer som kommits överens om mellan försäkringsbolagen och biltillverkarna. Det innebär att de blir fackmannamässigt utförda. Det finns inget incitament att fuska.

I Tyskland däremot som du omhuldar så mycket får ägaren en kontantersättning och får sedan välja verkstad själv och hur mycket som ska utföras. Det är ett enormt incitament för snabblagningar där kunden sedan behåller den överskjutande kontantersättningen.

I valet mellan en svensk krockad bil och en tysk dylik väljer jag i alla lägen en svensk.

-------
//Lövet
ni
520
niklas100
520d 2008
En stor anledning att inte köpa importerat har det ju framkommit ganska tydligt här i tråden att gemene man varken kan eller vill kolla upp en importerad bil vilket gör att du helt enkelt får färre spekulanter premium selektion eller inte så länge den står som direktimporterad så har ju en stor del av ev spekulanter försvunnit
Vilket gör att bilen blir svårare att göra sig av med sen handlade ju inte tråden om speciella bilar som inte finns i sverige utan om import generellt
ni
520
niklas100
520d 2008
Ang polisen om nu plus har 1 miljon tittare så helt plötsligt har en expert från polisen berättat för 1 miljon potentiella köpare att akta sig för importer
Detta samt alla historier här och i övriga medier om skruvade importbilar gör ju att folk drar öronen åt sig vilket aldrig blir fallet för en svensksåld bil
Sen tror jag också att en tysksåld ps bil alla gånger kan vara bättre än en svensksåld men det hjälper inte så fort man säger import så har du genast en mindre målgrupp
Nej Niklas, TS skriver ju rätt klart att han tittat på PS bilar och av modellerna X5/X6, så tolkar iaf jag hans inledning på denna tråd.

Nu verkar tråden även gälla om vi skall köpa svenska krockskadade bilar eller tyskimporterade krockebilar. Jag kommer inte att köpa någotdera och det som gör en stor skillnad är att precis som Stephan skrev om kompisen ovan, så talar oftast inte svenska bilhandlare om detta medan en tysk bilhandlare har skyldighet att göra detta. Programmer du minns väl nedan M5-an vi kikade på för ett par år sedan. Kikade i mailboxen men hade tyvärr inte mailet kvar som det verkar, men hursomhelst så på frågan om bilen var "unfallfrei" fick jag svaret direkt att den varit krockskadad och reparerad för en tämligen stor summa euro, minns dock inte summan. Men rätt juste att få veta detta och slippa tjafset som Stephans kompis ovan fick.

När det gäller polisen så ger jag inte mycket för deras kunskap. Kan försöka göra en lång historia kort... Förra onsdagen var jag iväg till Högdalen utanför Sthlm för att registreringsbesiktiga ovannämnda X5. Det var det närmsta som fanns. Bilen kom hit på transportbil så hade förstås inga skyltar men hade både giltig importförsäkring helförsäkring och intyget om bokad tid hos Bilprovningen, där det klart och tydligt står att jag får köra till och från bilprovningen och att uppvisas vid ev poliskontroll. Blev förstås stoppad på väg hem igen då jag mötte en polisbil som direkt gjorde u-sväng och satte på saftblandaren och en sirén. Stannar. Då är det först kontroll av nykterhet och körkort, inga problem förstås. Sen började man kolla bilen, för det var ju en svart X5 utan skyltar. Den fick jag ju inte köra så. Visade upp alla handlingar, hade även köpehandlingarna och kvitto på bankbetalningen samt ovannämnda. Nej inte då, jag skulle inte få köra, men visade igen handligen från Bilprovningen där det klart och tydligt står att jag får köra till och från. Men det skulle ringas fram och tillbaka och kaxiga poliser hävdade att jag hade gjort fel. Skulle till och med vara tvungen att åka in på närmsta polisstation för att få gula tillfälliga skyltar. Efter ungefär en timmes väntetid så kom dock den andre polismannen tillbaka och sa att jag får köra iväg, för jag har ju faktiskt rätt! Men, jag måste förstå att de stoppar mig för jag kör ju omkring i en stöldbegärlig X5 utan plåtar. Jag frågar då vänligt hur de tror att om jag nu stulit bilen, varför skulle jag varit på besiktningen samma dag och varför hade jag då tiotals papper som utvisar jag är rättmätig ägare till bilen samt varför skulle jag vara så urbota dum att jag kör omkring utan skyltar om jag nu stulit bilen för att köra iväg till närmaste hamnen i Kapellskär? Då hade jag väl ändå varit så smart att jag även stulit några andra skyltar och satt på bilen...

Okunskap! Klart man kan vräka ur sig som ovan utan belägg för detta om importbilar.

sorry för OT

Åter till tråden och jag uppfattar att Smurfkungen frågar om BMW bilar och modell X5/X6 och PS speciellt. Jag har inte uttalat mig ovan angående krockebilar ovan som Lövet skriver om.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, du har inte kommenterat krockar och det är inte dig jag bemöter utan Stephans väldigt långa inlägg tidigare där han antyder hur mycket "ärligare" den tyska vagnparken är. Då jag personligen känner en hög uppsatt chef inom tysk fordonsindustri (tidigare ansvarig för hela Audis begagnatverksamhet) vill jag bara nyansera bilden då tyskarnas egen bild om ärligheten bland dess begagnade bilar är väldigt annorlunda än den svenska. Det ljugs och döljs ordentligt även där. Att alla tyska handlare skulle besvara frågan angående Unfallfrei på ett ärligt sätt är bara naivt att tro. Framförallt vid en exportförsäljining.

Tillbaka till frågan om andrahandsvärde så har Med Känsla en väldigt viktig poäng angående skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris. Men även om skillnaden i förlorade kronor kanske är annorlunda så måste väl ändå ursprungsfrågan "är en importerad bil med samma ålder och mätarställning värd mindre pengar" så måste väl ändå svaret vara Ja?

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst har du rätt Lövet... om du lägger till utrustning och skick.

Jag väljer heller en välutrustad importerad (med rätt historik) bil i bra skick än en snikutrustad sv-såld i normalskick om ålder och mätarställning är identiska.

niklas100: gemene man kanske är intresserad av en 520d och risken finns givetvis att han väljer bort de importerade exemplaren. När det gäller lite mer ovanliga modeller som t ex 550 och M5 så är de flesta spekulanter medvetna om att oerhört få såldes nya i Sverige och utrustningsnivån på dessa blar var inte alltid så hög. Detta gör att många väljer eller tvingas att acceptera att dom förmodligen behöver köpa en importerad bil för att få den bil dom önskar. Ofta är dom också lite mer insatta och vet skillnaden på importerad och importerad...

___
//Ulf
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Stephan735i:
"qscage; Okej du bryr dig inte alls om din bil varit lagad och antar bara att den blivit korrekt lagad om den nu varit skadad. "

För det första ska du nog ta och lugna ner dig lite. Det verkar vara många ömma tår här inne om olika saker, och viljan att missuppfitta verkar tämligen stor.

För det första säger jag inte att jag inte vill veta. Jag vill absolut veta om en bil vart smälld eller ej, därmed inte sagt att jag tycker att säljaren bör informera mig. Som Lövet mycket riktigt beskrev så ska det inte finnas något incitament att fuska med krockskadade bilar och jag tycker heller inte att det ska vara ytterligare en faktor när man köper bil. Om någon mosar din bil och du får den lagad av BMW och du sedan ska sälja den (eller byta in den) varför ska du ta ett lägre pris för något du inte gjort? Speciellt när bilen vart fackmannamässigt lagad.

För det andra har du som person mycket liten möjlighet att kontrollera att lagning vart "korrekt" lagad även om du blir informerad om det. Och varför ska du inte köpa bilen om den vart fackmannamässigt lagad? Är du så nojig får du nog nöja dig med att köpa kartongnya bilar helt och hållet.

För det tredje så verkar inte ägarna av importbilar i tråden vilja förstå något väldigt enkelt. Bara genom att den breda massan (köpare, bilhandlare) TROR att import är mindre värt och mer riskfyllt är skäl nog att undvika import om man KAN (undantar 550i Ind. och dyl.). För entusiaster ser jag inget fel i att köpa import och speciellt inte PS-bilar via seriösa handlare. Men 3 år senare när din potentiella köpare sitter och blocketsurfar på din importbil tänker han inte PS med 3000 mil på klockan. Han tänker krockskadad, mätarfifflad privatimport från vimpelhandlare i utlandet, med omöjlig historik eller fuskad historik.

I all vänlighet.
Verdi
qsacage,
Vem är det som inte förstår?

Jag citerar mig själv.
"Att importbilar säljs billigare än importbilar handlar inte om att de har köpts billigare. Inköpspriset är ju inte relevant när man ska sälja. Det handlar såklart om fördomar. Dvs rädsla för det man inte känner till. Det gör att en importbil inte har lika stor kundgrupp som en svensksåld och då sjunker efterfrågan och därmed priserna. "

Med Känsla skriver också nåt liknande. Visst får man mindre, men man har ju betalat mindre också. Så även om de sjunker lika mycket procentuellt har man fått mer bil för pengarna under tiden.

ps. Däremot blir jag provocerad av inskränkta och fördomsfulla människor som tror att allt utanför Sverige är en laglös djungel men att allt inom Sverige är 100% ok. Ta bara dopingdebatten där det jäkligt ofta går ut på att "jaja, vi vet ju hur de där utlänningarna är. Fuskare hela bunten. Tacka vet jag våra svenska fina pojkar och flickor som garanterat är rena." Tycker vi svenskar är äckligt självgoda ibland. Och hit räknar jag alltså "svensksålt" som ett försäljningsargument.
Står jag med en viss summa i handen så sneglar jag alltid åt Tyskland först, bilarna är generellt sett bättre utrustade, bättre omhändertagna och inte körda ens i närheten i lika hårda saltvintrar som vi har i Sverige.

Jag köper gärna importbil i Sverige också om det är rätt pris och bra dokumentation. Har inga problem alls med att kolla upp dokumentationen och känna mig säker med en importbil.

Att bara titta på svensksålt och utesluta alla importbilar tyder på ren okunskap.
Lövet, ja ofta är det så att en importerad bil är värd lite mindre, cirka 10-15% än motsvarande "svensksåld" MEN då skall man ofta även komma ihåg att den som regel har mera options på köpet. Egentligen finns det ju inget som försvarar den prisskillnaden, framförallt på ex. vis en BMW som är tre år eller äldre där även den "svensksålda" saknar vagnskadegaranti och fri service. Men så är det ju ofta i praktiken och det har jag alltid med i beräkningen. Men likväl, så är det ofta en bättre affär, iaf för mig, att importera en bil själv, köra den ett halvår till ett och ett halvt år och sen sälja den och köpa en annan bil. Lägre inköpspris i Tyskland JA och lite sämre värde den dagen man byter i Sverige men totalt sett har man en lägre kostnad för bilägandet vad gäller kapitalkostnaden.

Som sagt ovan var det ju också en bil i betydligt bättre skick som jag fick hem från Tyskland nu för ett par veckor sedan trots att den gått cirka 5800 mil och var cirka 3 år jämfört med den nio månader gamla demobil som jag tyvärr i somras köpte från Autopartner i Linköping, där man ex vis kunde tro att man gått in med golfskor i bilen och massor med stensprut i fronten, som jag kom ner på plats och såg trots att säljaren per mail svarat innan leveransen "Tror inte du blir besviken på skicket på X5:an !! Det jag syftar på är sådant som bli när bilen står i hallen, folk tittar klämmer och känner lite…." Det visade sig dock att bilen hade två rejäla stenskott i vindrutan och den senare var tvungen att lackas om. Försäljningschefen svarade mig när jag reklamerade "Vill ni föra frågan vidare får jag dessvärre hänvisa till Allmänna reklamationsnämnden" Jag fick dock en godtagbar lösning efter två månader genom en juste VD på företaget, bilen bytte jag dock snabbt bort. Motsvarande på min nyligen importerade X5, fick jag vid fråga om den hade några stensprut på hjulhusen som är vanligt på X5 M-sport, veta att ja det hade den, fick bilder och talade om att jag förväntar mig att de fixar detta och fick samma dag reda på att bilen redan var på lackering på dessa ställen. Båda bilarna var Premium Selection. Dock en stor skillnad på hur servicen var. BMW Nürnberg handlar jag gärna av igen däremot aldrig mera från Autopartner koncernen, som för att avsluta allt tragikomiskt i den affären, missade att registrera bilen på mig och jag såg själv först efter två veckor att bilen fortfarande var regad på dem och på deras försäkring samt att när man demonterade stötfångaren så återmonterade man side view kamerorna upp och ner...så när man satte på backkameran med sideview så fick man stå på huvudet i bilen för att se rätt bild...

/Anders
qsacage, jag tror att du är nog rätt ensam om att ha åsikten att en tidigare krockad bil inte har ett lägre värde, varför står det då annars i annonser "olycksfri" "ej krockad" osv?

Finns iaf inga ömma tår hos mig du trampar på, jag argumenterar bara mina åsikter i ett ämne som jag tycker är intressant och ofta diskuterat av personer utan så bra kunskap, vilket jag också respekterar. Känner man sig osäker på något så är det ju oftast bättre att avstå, så slipper man gå och vara ständigt orolig. Däremot är det rätt trist ibland att dessa personer har påverkats av andra personer som ofta och ibland ger felaktig information i ämnet. Tyvärr är det som alltid en liten "klick" som förstör för en annan grupp. I detta fall är det förstås de fifflare med importbilar (och många gånger även "svensksålda" ex vis fd taxis) som skruvas och krockrepareras mm. De skapar sedan rubriker när detta någon gång upptäcks och det gör att man drar en våt filt i allmänhet över import, vilket är rätt sjukt.

Jag kan bara tala i egen sak och har aldrig känt något större problem att sälja en importerad bil. Om det varit så, varför skulle jag då importera igen och igen...?

Givetvis pratar vi här som du själv skriver "seriösa handlare" men du köper väl heller ingen bil av en svensk Oseriös handlare antar jag? Kravet är väl alltid detsamma, du måste undersöka historia, skick, utrustningslistan mm precis som du gör när du köper en bil här hemma. Skulle så många som du insinuerar ovan, tro som du om importbilar så skulle det ju vara omöjligt att sälja en sån bil vilket det bevisligen inte är.

/Anders
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Med Känsla: jag håller helt med dig på alla punkter. Jag tycker mig dock ha sett att du skrivit typ "ev byte nyare svensksåld bil" i några av dina annonser och blir lite konfunderad.

Jag kan dock minnas fel och det är absolut inte min mening att vara spydig eller otrevlig mot dig då jag tycker du har bra kvalitet på det du skriver i forumet, men det skulle vara intressant att veta hur du resonerat i dessa fall :-)

/Arvid
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.