|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
| Stephan, jo men den räknas inte :) (för gammal, för billig) | |
| Att det skiljer i försäkringspremien på sv-såld vs imp är oxå skitsnack.. | |
| Omkodning var väl krav på 90-talet,inte idag:) | |
|
Niklas, jag tecknade som alltid en importförsäkring på Trygg Hansa, jag blev sen ombedd ett antal gånger av den jag talade med på TH att återkomma när bilen var registrerad så skulle han ge mig en bra premie. Det gjorde jag också i fredags och där är den nu försäkrad till en väldigt bra premie skulle jag säga. Så säg inte att Trygg Hansa inte försäkrar nyimporterat för där har du otroligt mycket fel. Tala isåfall om för mig varför de är det bolag som enligt min uppfattning har den bästa importförsäkringen? DÄREMOT och återigen, du skrev citat "när jag importerade bil från USA " och DÄR är vi tillbaka igen att det skiljer väldigt mycket mellan import och import precis som det skiljer ex. vis mellan svenska bilhandlare. Jag skulle personligen nog aldrig importera en bil från USA. Tyskimporterade bilar är det precis som Stephan skriver ovan, lika lätt att köpa som en svensksåld. Jag har köpt nästan alla mina bilar osedda på plats, tagit hem dem på transport och aldrig råkat illa ut. Men som alltid återigen, det skiljer ju även mellan tyska bilhandlare. Jag skulle ju aldrig köpa en bil av en liten "vimpelhandlare" i Tyskland, lika lite som jag ens skulle fundera på att göra det från en svensk "vimpelhandlare". Jag tycker det är trist att så många smart och intelligenta personer har så generellt förutfattade meningar. Det är ju faktiskt en hel del av just er som gör att den här diskussionen ens existerar. Det är ju som det finns trådar här på AP att det ungefär är större risk att köpa bil i Örebro och Närke. Av alla de bilaffärer jag gjort de senaste tio-femton åren så är en av de få som gjort mig besviken, just en SVENSKSÅLD PREMIUM SELECTION, köpt från Autopartner, där jag aldrig ens kommer att fundera att handla i framtiden. Det var ändå deras egen demobil...ändå måste man bli fly förbannad när man kommer dit! /Anders |
|
|
Vi hämtade farsans 535 i våras hos en aukt bmw handlare...bmw garanti till juni 2013,och därefter träder EuroPlus garantin in till juni 2014 Priset för bilen,när den var hemma o "klar" motsvarade just då en 520d-2011 "snik-svensson utr",med 1100 mil på mätarens,mot farsans 2900 mil hemma hos vår lokala autopartner... 520d hade inget mpkt,ingen utr,som man kan kalla för utr,förrutom skinn....dock samma färgkombo Bilen min far köpte hade gått inom BMW filialen Länk |
|
| Det skiljer i premie mellan import och sv-såld på en del bolag, men inte alla. | |
|
Japp, ibland är både skatt och försäkring billigare på den importerade... ;) ___ //Ulf |
|
|
Bianca lite fakta Länk Här står det klart o tydligt att försäkringsbolagen får ta ut högre premie för direktimporter om du tex tittar på blockets beg försäkring som många rekommenderar så finns det speciella villkor för importerade bilar Omkodningen gällde 2008 då jag imp bil sist iallafall efter det kan jag inte svara för Ang import från USA så gällde detta en infiniti som aldrig sålts i Europa skulle själv heller aldrig köpa en USA importerad BMW |
|
|
Med känsla Om du läser lite noggrannare så ser du att jag skrev att de krävde omkodning av nycklarna och inte att de vägrade försäkra |
|
|
Men Niklas det är historia även detta, ingen krävde något för min bil i förra veckan och så har det varit de senaste åren som jag har försäkrat en importerad bil. /Anders |
|
|
Omkodningskravet verkar ha försvunnit de senaste åren. Att vissa bolag tar högre premie för en importerad bil är fakta men de flesta jag kollat med tar samma eller snarlika premier. I vissa fall när det skiljer mindre belopp så kan det bero på att bolagen har svårt att hitta rätt klassning på bilen och det beror på hur den svenska generalagenten har anmält modellerna om jag förstått det korrekt. Jag hade alltid väldiga problem med min importerade 530iAT -01 då denna modell inte fanns i försäkringsbolagens system. Det fanns 530d för de årsmodeller som E39 fanns som 530i. Dom fick alltid be att återkomma och för att redan ut rätt klassning. Då jag alltid hade en likvärdig sv-sålds bils regnummer som exempel där jag själv kunde söka på nätet så hade jag ett referenspris. Under två år så betalade jag 100-200 kr lägre än för motsvarande sv-såld. Även skatten för denna 530 var ett par hundralappar lägre då de sv-sålda beskattades efter utsläpp medan min beskattades på vikt. När jag kommit hem med min 550 så fick jag på BMW Originalförsäkringar samma premie som sv-såld och detsamma gäller nu när jag bytt till Solid. ___ //Ulf |
|
|
Ok det jag syftade på var ju från 2008 och då har det säkert ändrat sig där dock tror jag det kan skilja en hel del mellan bolag vet inte hur det är med självrisker men de flesta bolag verkar ha en högre självrisk vid import Kanske inte alla som tänker på men om man ska tänka värdering så bör ju det dra ner värderingen en del för importer tittar man på tex blockets beg fötsäkring så skiljer det 20% i självrisk mellan import och svensksålt Och då ska en import också vara billigare |
|
| Väldigt många säljare, både privata och företag, använder "Svensksåld" som ett säljargument. Borde inte det säga en del om gemene mans inställning till importbilar? | |
|
När det gäller självrisker så väljer du ju själv vilken självrisknivå du vill ha. Det gjorde jag i förra veckan hos TH och premien blir förstås lägre eller högre beroende på nivån på självrisken. Ingen diskussion där om det var import eller inte. Att jämföra vad Blockets beg. försäkring reglerar jmf med att här diskutera seriöst importerade bilar är ju tämligen irrelevant anser jag. På Blocket annonseras som bekant en mängd mer eller mindre suspekta objekt, allt från krockebilar från USA via Baltikum till andra mindre seriösa importerade bilar. "Svensksåld" är ett begrepp som började användas för många år sedan och som ovan visar så är en hel del emot importerade bilar generellt, utan att egentligen aldrig ha kontrollerat själva objekten. Däremot som alltid måste man göra sin läxa och kontrollera objektet, oavsett om det är "svensksålt" eller importerat. Att en importerad bil ofta har lite lägre värde här i Sverige är ju inte så konstigt eftersom den generellt även kostade mindre att köpa i Tyskland. Värdeminskningen torde därför rent generellt vara densamma eller ofta lägre, jämfört med en "svensksåld". /Anders |
|
|
Okunnighet är nog ett väldigt stort moment i det hela som säkert flera sagt. Jag tänker ur min personliga syn på det hela och ja är rätt okunnig och lite osäker. Må va naiv men man lyssnar ju på de röster man hör här och där och har snackat med försäkringsbolag och även olika värkstäder som rekommenderar svensksålt. Men det skiljer säkert mellan att importera en 10år gammal M3a mot en 1-3 år gammal bil från någon tysk firma. Vilka siter är bra för att titta på importbilar? Några korta tips och råd? |
|
|
Jag antar att du menar siter där du kan hitta bilar som du kan importera? I Tyskland så är www.bmw.de ett bra ställe att börja om det är en BMW du är ute efter. Om man importerar en bil för första gången så är ett köp hos en auktoriserad BMW-åf att föredra. ___ //Ulf |
|
|
"Tyska BMW handlare säger ifall bilen varit omlackad,och varför,kanske krock eller nåt.. VILKA svenska handlare gör det???? " Förhoppningsvis inga handlare. Varför ska det uttalas om bilen vart fackmannamässigt lagad?? Jag väljer också bort import av den enkla anledningen att de svenska bilarna räcker för mig. Ser ingen som helst anledning att köpa import. |
|
|
Då det är if som har hand om blockets begagnatförsäkring och har varit snälla nog att skriva ner villkoren på blockets hemsida så tycker jag väl att det är ganska relevant med tanke på att blocket ändå är Sveriges i särklass största annonsör för begagnade bilar Om de då väljer att ha en betydligt högre självrisk måste det ju betyda att import bilar ser som en högre risk vilket i sin tyr borde rendera ett lägre andrahandsvärde vilket ju faktiskt tråden handlar om sen att ni som importerar tycker att det inte finns några skillnader är ju en sak Verkligheten är dessvärre en annan När tom en representant från polisens bedrägeri avd står i svt (plus) och säger att man ska akta sig för import tror jag inte direkt höjer andrahandsvärdet heller |
|
| Att den breda blocketmassan TROR att import är sämre än svensksålt är skäl nog för mig att undvika import. | |
|
Jag tror man måste ha ett vidare perspektiv gällande andrahandsvärdet på importbilar. Att bara se till sig själv, och sin egen bil som är noggrann utvald (gärna körd av någon i chefsposition hos BMW Tyskland) och majoriteten av bilarna som kommer in över gränsen. De flesta bilarna som importeras hittas någonstans på de tre första sidorna på mobile.de sorterade efter pris. Skicket är inte nödvändigtvis bättre, eller sämre, än hos en motsvarande svensksåld bil, men den är definitivt billigare. Detta kommer självklart reflekteras i andrahandsvärdet. Har du "tjänat" 15% på inköpspriset genom att importera bilen, så får du räkna med att bilen kommer värderas ca 15% lägre än motsvarande svensksåld bil. Nu pratar jag i generella termer. Min personliga erfarenhet är att det alltid finns en högre grad av misstanke när det gäller importbilar. Tyskimporter finns det överlag en större acceptens för idag, jämfört med 10 års edan, men pratar vi om import från Italien eller USA så är bilarna ofta väldigt trögsålda (oavsett historik). Personligen så väljer jag hellre en svensksåld bil jämfört med en import (om valet finns), och det gäller enbart pga strul vid framtida inbyte / försäljning. Men på en relativt trög begagnatmarknad så vill man ha så många rätta förutsättningar med sig för att få sålt bilen / göra en så bra affär som möjligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.