|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Verdi: Det är nog osäkerhetsfaktorn som jag är rädd för. Som du säger så är den bil du köpt troligen i bra skick även efter 2 år, men genom att välja bort importbilar så tar jag inte risken att det är något fuffens med just importbiten. Nu vet jag inte hur pass bra carfax är i Sverige, någon som har erfarenhet? Jag skulle annars tro att om deras tjänst var 100% så skulle man kunna köpa bilar och känna sig väldigt trygg oavsett ursprungsland. |
|
|
Carfax har tyvärr väldigt lite information om bilar som gått inom EU. I stort sett bara om de skrotats eller varit stulna. På bilar som rullat i USA har de info om krockar, servicar osv vilket vore riktigt trevligt om det fanns inom EU. Men så är det dessvärre inte. ------- //Lövet |
|
|
Jag har haft ett flertal importerade BMW varav de senaste fyra är sådana som jag tagit hem själv från auktoriserade handlare i Tyskland. Har inte varit några problem att sälja någon av dem och jag tror inte att jag fått speciellt mycket mindre betalt än för motsvarande sv-såld i de fall det funnits någon... Att det gått relativt enkelt att sälja har väl berott på en kombination av att bilarna varit välutrustade, i bra skick samt att jag kunnat visa dokument på köp i Tyskland samt importen. För övrigt så har jag en av de 550iA E61 med både Nightvision och Aktiv farthållare som Stephan skriver om ovan. Importerad Premium Selection från Bayern. ___ //Ulf |
|
|
Beg. importbilar i Sverige faller fet-bort för min del. |
|
| Import eller svensksålt...Skit samma. Kan man nåt om bilar, o vet HUR man kollar upp en bil så kan man kolla upp en "tysklandsimport" mycket noga. Jag väljer inte bil utifrån om det import eller inte, jag låter skick kontra pris styra, vilket kan betyda att jag kanske väljer en bil som är DYRARE trots att det är en "tysklandsimport" med motiveringen att pris kontra skick är mer gynnsamt i ett något längre perspektiv. | |
|
Andreas; Många BMWhandlare om inte alla byter in import att många går vidare till andra handlare är inget konstigt en sv-såld 07a gör det också i större städer. I Luleå ställde BMWhandlaren en importerad 96a i hallen så varför påstår du felaktigheter?! Några andra exempel på importbilar hos BMWhandlare 330CI-03 i Kristianstad Länk Mitsubishi Eclipse i Varberg Länk En importerad bil som redan är i Sverige ska man kolla vem som tog in den ägare 0 (många import tas in av bulvan sådana har hög andel fiffel) krav är även att se köpehandling från ursprungslandet med den kan man jämföra vad miltalet var vid regbes. Om bilen är köpt från en märkeshandlare eller större oberoende är köpehandlingen korrekt. På dem flesta nyare BMW kan man få reda på servicehistorik kompisen såg en servoce gjord i Dubai på någon BMW att allt inte behöver dock inte vara rapporterat till datasystemet vilket jag fick erfara på en sv-såld som pappa kanske köper. smurfkungen; Menar du privatperson i Sverige eller Tyskland? Att få fullständig information, kopia på regbevis, kvitto när säljaren köpte begära ut service/garantireparation bör man göra ovsett var bilen finns. Är bilen dyrare kan man begära att den ska lämnas in för kontroll på TÜV eller liknande och protokollet skickas till dig. Vissa dyrare bilar går nästan enbart på export från Tyskland minns att en icke maxutrustad icke svart/silver Lexus LS430 var osäljbar i Tyskland. När jag köpte min andra 540i/6 E34 2005 så var den privata säljaren helt inställd på att den skulle exporteras så att köpet tog 1½månad var ok för honom. Den bilen har för övrigt återexporterats till Tyskland=) så att begära att få bilen testad bör inte vara så märkligt. Att vara omsorgsfull vid köpet borgar för ett trevligt ägande kunskap är a och o. Hur tänkte du på om du vågar köpa en premium selection av en privatperson efter 2år? Om du tror han har kört ner den kan ju den vara nerkörd även som sv-såld om det är histriken du är orolig för så kolla vad jag skrev längre upp. Mvh Stephan |
|
|
Oj, de här diskussionerna tar nog aldrig slut. Jag har importerat rätt många bilar för eget bruk de senaste 15 åren. Jag kan inte påstå att jag haft några som helst problem att sälja dessa bilar. Det är dock tråkigt att en del människor har så förutfattade meningar om importerade bilar utan att ens veta något om saken. Jag delar helt bl a Stephans, Biancas och Programmers åsikter ovan. Om en importerad bil är mer eller mindre värd än motsvarande svensksåld beror framförallt på skick, historik och utrustning. Även årsmodell spelar roll. En yngre än tre år gammal "svensksåld" bil har ju lite fri service och vagnskadegaranti kvar, detta ger naturligt ett mervärde för den svensksålda. Men är bilen äldre än tre år varför skulle då teoretiskt en importerad bil med korrekt historik (typ Premium Selection ovan) ha ett lägre värde? Ni som "vägrar" köpa importerat, vad vet ni egentligen om de svensksålda? En tysk seriös bilhandlare som ex. vis en BMW åf, är skyldig som ovan nämnts att tala om historiken. Jämför detta med mängden av svensksålda bilar på Blocket som du inte skulle vilja ta i ens med tång om du visste deras historik. I juli sålde jag min förra F11 535d -11 till en lycklig köpare på Västkusten. Han ringde senare ett par gånger för han var så nöjd med bilen. Så har det i princip alltid varit med de importerade bilar som jag sålt. Jag hade bilen ungefär sex månader för eget bruk. Hade givetvis all dokumentation kvar och visade köparen. I förra veckan registrerade jag min nyligen hemkomna X5 35d -09. Jag kan inte se en endaste anledning att den bilen senare skulle vara mindre värd än motsvarande svensksåld. Jag köpte dessutom till 2 års europlusgaranti på bilen, som följer bilen även den dagen jag säljer den om tiden inte gått ut för garantin. Kostade cirka 1000 euro extra, givetvis var det en Premium Selection, köpt på BMW Nürnberg. Tala om för mig varför den BMW-n skulle vara mindre värd än om jag köpt motsvarande bil på BMW Bilia Group, Autopartner, Bavaria eller liknande. Så please, gör inga generella värderingar av importbilar över hela linjen. Givetvis finns det riktiga ar-l som importerar bilar och lurar folk, precis som det finns motsvarande typer som säljer svensksålda jävligt skruvade bilar och lurar andra människor lika mycket. Men en importerad bil med ordentliga papper är det aldrig problem att köpa under förutsättning att man som alltid gör en kontroll av aktuellt skick. Smurfkungen, tala gärna nu om för mig varför du känner dig tryggare bara för att en BMW skulle vara svensksåld? och vad spelar det för roll om det gått 2 år, 3 år eller liknande? Under brukningstiden av bilen är det ju ändå den som brukar bilen som skapar skicket på bilen. Det är ju "svenskar" som brukar både den svensksålda bilen och den importerade bilen, eller menar du att generellt så sköter en förare av en importerad bil sin bil sämre än en den förare som köpte en svensksåld? Eller hur menar du? Förstår inte ditt resonemang alls. Förtydligande: Med importerad bil ovan menar jag själv en "tysksåld" ursprungligen köpt av en auktoriserad BMW återförsäljare i Tyskland. Jag talar ej om importerade bilar köpta i andra länder, speciellt förstås inte från Baltikum och/eller USA och jag talar heller ej om bilar köpta av privatpersoner i utlandet. DÄR talar vi olika former av importer och TYVÄRR är det dessa grupper av bilar som drar ner omdömet om importerade bilar generellt. Det finns dessutom många "aktade" väldigt seriösa fristående, ej märkeshandlare, som gärna byter in importerade bilar. /Anders |
|
|
Citat:"Givetvis finns det riktiga ar-l som importerar bilar och lurar folk, precis som det finns motsvarande typer som säljer svensksålda jävligt skruvade bilar och lurar andra människor lika mycket." Motorbranchens Riksförbund har beräknat att det finns lika många svensksålda som importerade bilar med felaktig mätarställning i Sverige. Problemet är bara att de importerade enbart utgör 10% av vagnparken. Det är naturligtvis inte BMW Premium Selection bilar som rullar med felaktig mätarställning men det vet inte gemene man om. Han vet bara att bilen "är importerad". Eftersom jag säljer bilen varje år så måste jag kunna attrahera en bredare publik än rena entusiaster som Med Känsla exempelvis. Därav att jag inte köper importerade bilar. ------- //Lövet |
|
Verdi |
smurfkungen, Precis som Anders förstår jag inte. Om bilen är ok när den kommer till Sverige, hur kan den då bli suspekt efter 2 år här? Och vad är det för skillnad mot en svensksåld då? Är det nåt fel på folk som kör importerat eller vad menar du? Dessutom, dra inte all import över en kam. Som Anders skriver, USA-importer som går via baltikum är ju en helt annan sak än en import av en Premium Selection från Tyskland för eget bruk. Jag har fått nobben för inbyte från två vimpelhandlare (Tisnar bil och Wahlens bil i Eskilstuna), men "inga problem" från RA Motor här i stan och Bavaria Vällingby. Nu är jag som jag är och min bil blir kvar i min ägo. Frugan klarade körkortet och som det ser ut nu så klarar vi oss med bilen och jag lägger hellre pengarna på en rolig andrabil när vi flyttar till hus om 1-2 år. Kommer säkert ändra mig tusen ggr under tiden men det är en annan historia... :-) |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Det finns skitbilar som är sv-sålda, och vad än man köper gäller det kolla upp dem. Jag är sjukt noga när jag köper, men jag köper 90% import. Just nu en import F11 med PS, direkt från en säljer på BMW. Men MASSA utr... Jag gillar byta, jag gillar utr. :) |
|
Jag var tydligen otydlig. Jag vågar inte köpa importbilen efter 2 år, däremot skulle jag inte ha något emot att köpa en Premium Select bil direkt från en handlare i Tyskland. Vågar inte hellre köpa av en privatperson i Tyskland, skulle jag köpa där skulle det absolut vara BPS. Har full förståelse för att om man kan bilar och vet hur man kollar upp att en bil är i bra skicka inte har något problem att köpa en importbil från en privatperson i Sverige. Nu är ju min situation sådan att jag inte kan mycket alls om bilar, eftersom importbilarna då (rätt eller fel) av mig uppfattas som en större risk så avstår jag från dem. Menar absolut inte att bilar som körts av Tyskar är i sämre skick, eller att svenskar som kör importbilar tar mindre hand om dem eller något annat dumt. Det enda jag menar är att för en novis bilköpare så känns det säkrare att köpa en svensksåld bil. Inte att det är riskfritt men uppfattas som säkrare, tråden startades för att se om jag var ensam i mitt resonemang eller inte. För er som har fina importerade bilar så är det ju enligt ovanstående inlägg tydligt att det går att sälja dem (lätt) efter import, så det är ju bra nyheter. Det var inte meningen att hetsa de som gillar import mot de som inte gillar import. Det vore ju riktigt roligt om det hela slutar med att jag köper en importerad bil av en privatperson i Sverige. :) |
|
|
Jag var tydligen otydlig. Jag vågar inte köpa importbilen efter 2 år, däremot skulle jag inte ha något emot att köpa en Premium Select bil direkt från en handlare i Tyskland. Vågar inte hellre köpa av en privatperson i Tyskland, skulle jag köpa där skulle det absolut vara BPS. Har full förståelse för att om man kan bilar och vet hur man kollar upp att en bil är i bra skicka inte har något problem att köpa en importbil från en privatperson i Sverige. Nu är ju min situation sådan att jag inte kan mycket alls om bilar, eftersom importbilarna då (rätt eller fel) av mig uppfattas som en större risk så avstår jag från dem. Menar absolut inte att bilar som körts av Tyskar är i sämre skick, eller att svenskar som kör importbilar tar mindre hand om dem eller något annat dumt. Det enda jag menar är att för en novis bilköpare så känns det säkrare att köpa en svensksåld bil. Inte att det är riskfritt men uppfattas som säkrare, tråden startades för att se om jag var ensam i mitt resonemang eller inte. För er som har fina importerade bilar så är det ju enligt ovanstående inlägg tydligt att det går att sälja dem (lätt) efter import, så det är ju bra nyheter. Det var inte meningen att hetsa de som gillar import mot de som inte gillar import. Det vore ju riktigt roligt om det hela slutar med att jag köper en importerad bil av en privatperson i Sverige. :) |
|
|
Då återstar bara "Vågar du köpa en importerad bil direkt efter den kommit till Sverige?" (I så fall har jag ordentligt svårt att förstå resonemanget) ------- //Lövet |
|
Verdi |
Du är fortfarande otydlig. Om en bil importeras som Premium Selection och körs i Sverige i 2 år. Hur kan den då bli opålitlig? Du kan ju lätt kolla om bilen varit premium selection även efter 2 år i svensk ägo. Förstår faktiskt inte. ps. Jörgen, tror du ska registrera din bil med regnummer på blocket. Nu dyker den inte upp om man väljer BMW/5-serien/530 osv i menyerna till höger. Inte heller om man söker efter t ex dieslar över 240hk osv. |
|
Haha jag som tycker att det är glasklart. Lövet: Nej. En BPS bil känns trygg eftersom jag då köper den certifierad från en BMW handlare. En svensksåld känns tryggare eftersom man tror att den är lättare att kontrollera. (vilket tydligen är fel enligt vissa) Verdi: Jag säger inte att den är opålitlig. Jag säger bara att för mig så känns det mer riskfyllt. |
|
| Verar vara många ömma tår här jag tror att det har varit mycket focus i media på just fuskade importer på senare tid vilket gör att flera står över att köpa importerat så tyvärr finns det för mycket fifflare i import branschen som förstör för de ärliga importörerna | |
|
andreas_lofgren skriver; Motorbranchens Riksförbund har beräknat att det finns lika många svensksålda som importerade bilar med felaktig mätarställning i Sverige. Problemet är bara att de importerade enbart utgör 10% av vagnparken. Här är en stor anledning att jag väljer bort importerat, jag slipper sälja in den goda idén om att välja import den dag jag ska sälja. Jag ökar också oddsen för att inte bli blåst, JAG kan enklare kolla en svensksåld bil. Entusiaster här på forumet klarar säkert att hantera köp/sälj av en importkärra, men det gör inte jag som vanlig svenne. Några dividerar om att vissa handlare visst tar emot importbilar, faktum kvarstår dock att en många nekar, vilket säger en hel del. Sedan är säkert en Premium Selection ett jättebra val, men inte för mig. |
|
|
Som jag skrev i en annan tråd, jag hade lätt vågat/velat köpa Programmers 550 om den hade varit till salu när jag letade men det finns många på blocket som jag skulle stå över helt pga strul som kan bli med importbilar OM man inte känner till historik och så. I min bil jag köpte nu har jag ordnat alla service dokument, allt som är åtgärdat sedan 0 mil och har i en pärm. När jag säljer den sedan så kan jag redovisa allt i detalj, inkl det som är gjort av tidigare ägare. Jag ringde t o m tidigare ägare och kollade att allt stämde. Detta för en svensksåld bil....med en importerad är det ÄNNU viktigare. |
|
|
Vet inte om det fortfarande är så men när jag importerade bil från USA och skulle ha helförsäkring hos trygg hansa vägrade de om nycklarna inte omkodades valde annat bolag men efter ett år när det var dags för att förnya ringde jag trygg hansa igen och då gick det bra utan omkodning anledningen jag fick var att alla nyimporter var riskobjekt Vet även att försäkringspremien skiljer en hel del mellan import o svenskaålt vilket borde påverka värderingen |
|
|
Vem som helst klarar av att köpa en bil hos märkeshandlare i Tyskland skulle det vara avancerat?! Mycket märkligt resonemang det är klart är inte svårare än att gå på högskola, köpa villa, söka arbete eller något annat som dem flesta klarar av. Om man nu inte vet hur man gör till en början så får man läsa sig till det bland annat här på forumet. Som sagt mycket märkligt resonemang chansen att få tag i en rejält krockad bil är klart större i Sverige än hos en märkeshandlare i Tyskland. Robert; Var inte din dakargula cab importerad? smurfkungen; Nej det är inte glasklart eller menar du att om jag köper din premium selection bil om 2år så borde jag inte våga det i och med att den är fifflad med medan om jag i stället köper din bil som du köpt av en svensk privatperson eller bilfirma så är den inte fifflad med? Med tanke på vad vi läst oss till vad som har hänt med bilar i Sverige som M550d som var stulen och körd ner för en trappa, M5 Touringen som stals och var borta något år och denna M5 E60 som fick ny kaross Länk så är det märkligt att vissa känner sig som trygga med svensk-sålda bilar för är det någon som tror att dessa händelser är ovanliga eller bara drabbar dyra och motorkraftiga bilar? Jag minns en VW Polo som Vi Bilägare ägde som började rosta fort den visade sig vara krockreparerad innan nybilsleverans så inte ens att köpa en helt ny bil är 100% garanti från saker man inte vill ha. Argumenten att enbart köpa svensk-sålt haltar för om det är trygghet man vill ha blundar man åtminstone på ena ögat. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.