AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
23.710

Andrahandsvärde på importbilar

Sida 1 av 6
Hej!

Undrar vad folk tror om andrahandsvärdet på importbilar.
Jag tycker att det verkar som att det går att köpa bilar i Tyskland för ungefär samma summa som i Sverige men att man då får precis det man vill ha och ofta med lite mer lull lull än vad man får i Sverige.
Tänker specifikt på BMW Premiuim Selection bilar och i mitt fall en 09/10 X5a.

Det jag undrar är alltså om man får mindre betalt när man sen ska sälja dessa bilar i Sverige?

Vad tror ni och vad har ni för erfarenheter?
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Ja tror du definitivt får sämre pris när du sen ska sälja en importerad bil. Ja springer i bytartankar nu och det första bilfirmor/privat frågar är om det är importbil och fråga två är M-sport. Och även personligen tittar ja bort direkt ja ser en import då ja inte är lika insatt som många här är utan tar hellre det säkra.

Jag tänker precis likadant när jag letar beg just nu, väljer automatiskt bort importbilarna eftersom det inte känns lika säkert. Det borde betyda att de inte går att sälja för ett lika högt pris.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Och jag väljer hellre en PS-bil från en aukt bmw handlare än en sv-såld alla dar i veckan av många anledningar,men alla är vi olika.
Och tur är väl det:)
Menar givetvis då att jag själv hämtar den!
Bi
3.797
Bianca

Sålde min gamla m5-2003 ,vintern 2011 när den var avställd efter ca 1 vecka...köparen hade varit o kollat på andra M5or,däribland sv-sålda som föll bort i hans ögon..Och jag fick vad jag ville ha,varken mer eller mindre jämfört med en likvärdig sv-såld...
köpte bilen april 06 vid ca 6000 mil,och sålde den vid strax över 10.....den var imp av en bekant av mig våren 2005..
Tror mycket de handlar om vilken sorts modell,skick,m.m..har man rent mjöl i påsen,och klockren historik så är det inga problem..
vissa vill enbart ha sv-sålda och för andra så duger en imp bil oxå,med felfri historik givetvis...
att automatiskt välja bort imp bilar,tycker jag handlar mer om okunnande...
en PS bil från en aukt handlare är nästintill så säkert köp man kan göra...
Visst,köper man från en "hubba-bubba" handlare vid macken längs autobahn,då är det en helt annan FEMMA:)

Lycka till,och jag hoppas ni hittar era pärlor.....
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Väljer helt bort importbilar.
Bi
3.797
Bianca

Tyska BMW handlare säger ifall bilen varit omlackad,och varför,kanske krock eller nåt..
VILKA svenska handlare gör det????
Historiken är viktig oavsett var bilen är såld ny en nackdel med svensksålda är att det är svårt att veta om dem varit skadade även helt nya bilar kan vara lagade utan att köparen känner till det sådant slipper man om man köper från en tysk handlare.

I detta fall kompenserar en mycket välutrustad X5 köpt från tysk BMWhandlare en mer snikutrustad svensk vet inte hur det är för X5 men för dem modeller jag gått igenom är andelen svensksålda till stort del dåligt utrustade vill man ha speciella saker finns det i princip inga svensksålda som har det om man till exempel vill ha både Night Vision och aktiv farthållare stop and go på sin 550iAT E61 LCI så finns det 75st av dem 478st tillverkade som har det ingen av de 18st svensk-sålda har både ock 4st har night vision ingen har aktiv farthållare medan det finns 150st som har aktiv farthållare totalt sett.

Så med det sagt gillar man utrustning så måste man acceptera Tysksålda.

Värdesätter du utrustning som det verkar som du gör är det en god idé att inte låsa dig vid svensk-sålt frågan är hur mycket du stör dig på att ha standardstolar och inget sportpaket eller vad det nu är du absolut måste ha.

Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Runt 10-15% lägre värde för en importerad bil allt annat lika. Entusiastbilar som M5 är annorlunda, där kan folk kosta på sig att lägga lite tid på att undersöka historiken. Vad gäller vardagsbilar väljer många (mig inkluderat) helt bort importerade bilar. Det är inte värt det.

Värt att veta är att många bilhandlare (inklusive BMW) byter inte in importbilar alls.

-------
//Lövet
Bi
3.797
Bianca

Autopartner här i stan gör de,så det e ju BS!!
Bi
3.797
Bianca

Autopartner här i stan gör de,så det e ju BS!!
fredde 7
Det var konstigt, undrar hur Bmw Grästorp kommit över den Bmw M5 jag köpte av dem då?
Bi
3.797
Bianca

Haha,klockrent:)
Det man ska komma ihåg gällande inbyten är att i storstäder skeppas allt vidare som är över ca 3år/8000mil vidare på vissa ställen som BMW Nacka går allt vidare inklusive 2012:or medan det på mindre orter så stannar i princip alla inbyten som Varberg, Kristianstad etc så ditt påstående stämmer inte Andreas. BMW Bilia importerar till och med egna bilar från BMW Tyskland!

Historik måste man ALLTID kontrollera oavsett om det är en VW Polo eller BMW M6 om man inte tycker det gör något om bilen har varit krockreparerad för 80% av värdet eller om servicen inte är gjort på 8000mil eller något annat "skojigt" personligen känner jag mig tryggare att köpa en bil från en Tysk märkeshandlare där man vet om bilen varit krockreparerad minns en Volvo S60 T5 jag kollade på åt en kompis som man såg varit omlackerad på ena bakdörren/bakskärmen och bad att få reda på vad som gjorts. Men i och med att den var lagad på motpartens bekostnad fanns inga uppgifter om omfattningen, den fick vara.

Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag pratar om att BYTA IN. Att BMW sålt importerade bilar som de själva tagit in är en annan sak.

-------
//Lövet
Bi
3.797
Bianca

Det gör jag OXÅ
Autopartner BYTER IN oxå
Verdi
Jag har iaf ett inbytesbud från Bavaria i Vällingby på min importerade bil. Fast det låter som att det är en annan handlare som köper den direkt av dem.

Själv har jag bevisligen inga problem med importerade bilar. Fattar inte, det är ju samma fabrik som byggt bilen och vad jag vet är Tyskland _minst_ lika civiliserat som Sverige. Tyskar är ju inga monster som kör 10 000 mil om år som vissa verkar tro...

Hatar den svenska självgodheten ibland.
Verdi: Givetvis är det samma bilar, i mitt fall är det snarare så att jag inte kan så mycket om bilar och importerade bilar uppfattas som mer riskfyllda. Jag är övertygad om att om man kan sin sak så är det säkert inga problem. Frågan är bara hur många av beg köparna som är som mig och hur många som har mer koll på bilar...
Stephan735i: Ja just sportstolar och sportpaket måste jag ju ha som du kanske sett i min andra tråd. :)
Hur kollar man historiken ex vid privatköp?

Lövet: Baserat på de blocket annonser som jag tittat på så är jag benägen att hålla med dig om att de ligger lägre, kanske 10-15% verkar troligt.

Generellt kan man säga att jag också gärna skulle köpa en BMW Premium Selection av en tysk handlare. Är däremot mer osäker på om jag vågar köpa samma bil två år senare av en svensk privatperson.
Verdi
smurfkungen,
Men vad är du rädd för? Om jag köper en Premium Selection och säljer den efter 2 år. Vad är det som gör den bilen mer osäker än en bil jag köpt hos en svensk handlare? Var det inte den tyska historiken du var rädd för? Eller är personer som importerar bilar skumma per definition?

Hur kollar du historiken vid privatköp av en svensk bil? Serviceboken? En tysk bil har väl också servicebok, eller? Dessutom har väl Tyskland striktare lagar mot skruvade mätarställningar och att undanhålla köparen information om t ex lagade krockskador.

Det är väl just det som vissa svenskar utnyttjar och skruvar i samband med importen och undanhåller information. Så passa dig för nyimporterade bilar som är lite "för billiga". Den som importerar ska bruka bilen i minst 6 månader tycker jag. Helst ett par år. Annars kan det vara nåt som är lurt.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Här är ännu en som väljer bort importerade bilar.

Det KAN vara ett undantag om personen som importerar bilen äger den själv några år innan den blir till försäljning i Sverige. Då har man oftast valt bil i tyskland med omsorg och med intentionen att hitta en felfri och fin bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.