|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Jag har en fråga.. Jag har tänkt att köpa min första BMW. Jag har fastnat för 118d, men behöver lite hjälp när det gäller fälgarna. När jag provkörde en ny 118 (ej sänkt) med 17" fälgar (225x45 17) så upplevde jag att bilen spårar (inte jättemycket, men absolut fullt tillräckligt för att det retar mig). Jag har provkört 3st efter det och känt samma sak, så det var inte en engångs händelse. Jag kanske är överkänslig, men jag har en Audi A4 Quattro idag med 17" och bredd 225 och den spårar iiingenting. Jag testade då en 118 med std 16" (205x55 16) och då kändes allt ok. Min fråga är nu.. Jag tänkte nu då köpa fälgarna som heter Y-eker som har 205x50 17 och räknar då kallt med att spårningen INTE dyker upp. Detta pga att bredden är samma som på de 16" jag körde som kändes ok. Tänker jag rätt? Jag har letat efter en bil med Y-eker att provköra, men det finns inga. Tacksam för hjälp med tänkandet. | |
|
Jag har inte provat 17"-are, men har en F20/118dA 2012 med 205x55/16 sommardäck (Bridgestone RunFlat) och den "spårar" med dom däcken. När jag nu lade på mina Hakka 7 var detta som bortblåst, trots att även dessa däck är RunFlat. Har fått flera av mina ägda BMW utrustade med RunFlat-sommardäck och även om dom blivit bättre med åren så blir det helt klart förbättrade egenskaper när jag bytt dom mot "vanliga" Michelin....... |
|
|
Tjenare Fullkoll! Tack för bra svar. Jag blir dock en smula ledsen att det tydligen finns tendenser till att det "spårar" även med 16" 205-bredd. Jag får väl bita i det sura äpplet och ha det så.. Känns inte 100% ok, men denna bil passar mig/oss så förbaskat bra!! Finns det något däckmärke som spårar mindre eller framförallt om det finns något däckmärke som spårar mycket? En fråga till bara.. Om man har på "vanliga" däck som inte är punkteringsfria, hur reagerar BMW om man ringer efter dom pga punka? Har du med ett reservhjul eller kör du med typ lagningssats med kompressor etc? |
|
Karl-Hilding |
På ett födelsedagskalas igår så satt jag bredvid en kille/man som har en 318d -10. Hans första BMW. Han var mycket nöjd med bilen men den spårade utav h-e med de fabriksmonterade RFT-däcken. Men friktionsdäck vintertid gick bilen som en dröm. Nu skulle vinterdäcken på och till våren slänger han RFT-däcken med 5 mm kvar. Enl honom så blev det bara värre och värre med spårigheten efterhand som däcken blev slitna. Man kan tycka att det är f-n att BMW envisas med RFT-däck för det måste göra att många som provkör går till en annan handlare och kanske köper ett annat märke. |
|
Tjenare Karl-Hilding! Tack! Jag tar med mig detta... hmm.. Som du skriver, väldigt konstigt av BMW. Dom borde ju i alla fall kanske kommit med ett erbjudande med vanliga däck samt reparationskit med kompressor etc som många andra bilmärken har. Det tar ju inte särskillt mycket plats. Jag hoppas i alla fall att mina 17" med 205x50 inte blir lika spårkänsliga som 225x45 17" som jag provkört. Jag vill ju verkligen ha denna bilen! |
|
|
BMW´s attityd till RunFlat är mycket märklig - i SVERIGE...... I Tyskland får spekulanten själv avgöra om han vill ha vanliga däck eller RunFlat - då mot ett pristillägg! M-modellera har vad jag vet länge haft ett kompressorkit i st för reservhjul - för att spara vikt förmodligen. Jag inhandlade ett sådant före bytet till F20 och kommer att låta det följa med när jag så småningom byter till vanliga däck, tillsammans med en Biltema punkaflaska. Med dom grejorna torde jag komma lika långt efter en ev punka som med ett punkterat RunFlat, som även det måste köras lugnt och inte alltför långt! Konstigt nog har jag bara "drabbats" av Bridgestone RunFlat under åren, men det måste väl finnas andra fabrikat som monteras av BMW......? |
|
|
Har en ny 118d 2012 med good year sommardäck som är ok, men inte mer, balanserade 2ggr på 1500mil. Spårkänslig och bullrig. Men nu har jag lagt på nya Hacka 7 dubbdäck, kört en vecka, rena rama skämtet, spårar vilt, tom farthållaren stänger av för antisladd varnar, faktiskt det sämsta jag upplevt. Det är sk. Run on flat däck, obegripligt att man säljer bilar med såna här egenskaper. Nej det blir ingen långvarig bil hos oss. |
|
|
Hej Benke-BMW! Vad har du för storlek på däck och fälg? |
|
| Jag har en 118D med 225-40-18 i fram och 245-35-18 bak, spårar ingenting. | |
Karl-Hilding |
johanbmw: Då förmodar jag att du inte har RFT! Benke-BMW: Det är inget fel på din bil! Undvik RFT och andra halvslitna skitdäck! |
|
Hej Johanbmw! Haha.. Nu förstörde du ju allt!! :) Har du punkteringsfria däck med den storleken som inte spårar??? Det verkar ju oerhört märkligt i så fall. Är det så så verkar det som att jag helt enkelt måste söka upp en bil med Y-eker 205x50 R17 och testa just dom däcken. Jag blir ju bara snurrig av att läsa allt ni skickar in. Jag är jättetacksam för svar och tyckte jag hade grepp på läget ända till du Johanbmw dök upp.. haha.. Hej på dig! Fortsättning följer. |
|
|
Hej! Jo det är runflat däck. /Johan |
|
| Mina dubbade vinterdäck va ochså jätte vingliga första tiden då dom va nya. Så att farthållaren kopplade ur o det blinkade gult för antisladd. Det blev bättre efter ca 100 mil. Nu går den som tåget. Till sommaren blir det nya däck då orginalen är slut. Det blir absolut inte RFT däck som är riktigt dåliga tycker jag. | |
|
På min 118d sitter vanliga 205/55 16tum på BMW alufälgar, standard kan man säga. Kör ganska mycket och vinterdäcken har nu gått ca 250 mil, de är avsevärt bättre nu, men fortfarande händer typ det här: Ska köra om en bil med släpkärra, gasar och nedväxling sker (automat) antisladden går in och stryper effekten, kommer knappt om! Måste alltså komma ihåg att stänga av antisladden före omkörningar. Jag menar självklart på isfri asfalt om ni undrar :) Mycket märkligt, kör drygt 6000mil per år och byter bil ganska ofta, men har inte varit med om nåt liknande. |
|
|
Har 18" M hjul på fortfarande, imorgon ska bilen in på verkstan men inte för att den spårar utan för att bromsarna har blivit fyra stycken visselpipor i stadstrafiken. Då ska dom även få byta till 16" 411 med Conti RFT 205/55/16. Vet ej vad jag har idag på sommarhusen men är det kanske 225/40/18? Det spårar inte mer än om det är gropar i vägbanan. Det är ju rätt breda däck så inte så konstigt. Hur menar ni att det spårar? Angående antisladdlampan måste väl BMW gå in och fixa om man kör rätt hjul, tryck etc??? |
|
|
Problemen med att antisladden reagerar på många av våra vanligaste vinterdäck är att dom (i BMWs ögon) är för mjuka. Systemet tolkar alltså en acceleration (eller kraftig inbromsning) med mjukt däck som att bilen förlorat väggreppet. Även inkopplad farthållare kan kopplas ur av samma orsak. De "kontinentala" vinterdäcken är allmänt hårdare och visar inte dessa symptom. |
|
| Hade problem med RTF-däck och hjulinställning på min 118dm, när det var åtgärdat gick den som en gocart. | |
| gör en hjulinställning är det bästa rådet du kan få, väldigt ofta hjälper det, så varför chansa | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.