AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.274

Hur är bromsskivor och belägg från Biltema?

Sida 2 av 2
Jag tror jag förväxlade namnen, det är Textar jag har på E39:an. Otroligt nöjd med dessa, tysta (inget gnissel), slitstarka.

Jo, jag menar det - i Tyskland är det halva priset inklusive frakt till dörren, köper hellre därifrån via eBay, om det inte är så att Mekonomen etc tillför något värdefullt för sitt 120% påslag.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jag köpte fina Zimmernmann frambelägg från tyskland i våras till min 540, 50 euro + 20 euro frakt :)

Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Glömde tillägga att jag åker biltemabelägg på e34an utan bekymmer.
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Hade en s40 t4 330hk som jag slängde på biltemas borrade å slitzade skivor fram. Bilen rullar än idag med samma skivor på, ägaren märker inga problem alls med dom. Han har bytt klossar bara, skivorna håller riktigt fint.
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Jag renoverade bromsarna för 1,5 år sedan. Köpte Zimmerman-skivor från tyska ebay. Dom har funkat klockrent hittills. Gjorde ett inlägg här på forumet strax innan, kolla in vad som skrevs:

Länk
Har god erfarenhet av skivor från Biltema, fortfarande perfekt balans efter ett par år.
Jag har inte bra erfarenhet av biltema skivor. Visst dom funkar fint på en Volvo 740, men inte på en e39.
Min får chansade och köpte biltema skivor, första inbromsningen på motorvägen när man skulle svänga av blev dom som bakplåtspapper. Dom blev så skeva att dom inte gick att använda mer.
Så det verkar vara lotteri med biltema skivor efter som andel är nöjda.
Beläggen funkar, men dom dammar extremt mycket.
Jag har inte bra erfarenhet av biltema skivor. Visst dom funkar fint på en Volvo 740, men inte på en e39.
Min får chansade och köpte biltema skivor, första inbromsningen på motorvägen när man skulle svänga av blev dom som bakplåtspapper. Dom blev så skeva att dom inte gick att använda mer.
Så det verkar vara lotteri med biltema skivor efter som andel är nöjda.
Beläggen funkar, men dom dammar extremt mycket.
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Jag har lite inside-info om Biltemas skivor.
Många (dock ej alla) kommer från samma tillverkare som sätter ett annat (dyrare) namn på dem.
Jag har hittills inte hört så mkt knas om dem men med min erfarenhet av racing antar jag att beläggen kan vara en stor bov i dramat om de slår sig.
Biltemas belägg vet jag inte så mkt om, så där väljer jag att hålla tyst.
Ok.

Men så är de ju med många av deras delar.
De tillverkar ju inget själv?

Vem är tillverkaren, vad är din källa?
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Har ännu inte så mycket att tillägga men följer tråden då jag kommer att måsta byta skivor bak inom en snar framtid. Äger en av dom e39´or som är totalt vibrationsfri och så vill jag fortsätta att ha bilen också :)
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Jag får nog inte uppge källor, då saker och ting är sagt i förtroende.
Men högt uppsatta människor i Biltemakoncernen.
Jag har även gjort efterforskningar själv och kommit fram till samma slutsats.
Jag kan inte garantera att alla skivor håller samma kvalitet, men majoriteten av Biltemas skivor kommer från samma tillverkare som dem man får betala det femdubbla för.
Dock har BT inte det utbud jag skulle önska till BMW.
Känns trist att jag nu får betala 4 ggr mer för en fjäder hos någon annan eftersom den inte finns där.
Sen försöker jag inte sprida något budskap, bara ge info.
En vän till mig (som tyvärr gått bort) doktorerade i motoroljor och hans slutsatser var häpnadsväckande.
Att man kan köpa samma olja som är märkt med "Biltema" och betala en femtedel...
Biltemas kvalitet varierar säkert, men köper man dyrare grejor får man faktiskt bra skit.

Det gick ett ryckte att Biltemas skivor tillverkades av Brembo.
Kamremmarna och fläktremarna var tillverkade goodyear vilket gick att bekräfta enkelt.

Hur det är idag kan jag inte utala mig om.
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Sen tillverkas många av deras bilelprodukter av ett annat stort, tyskt märke.
Lite skillnad i pris dock.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Mina belägg på E30in har gått 8000mil och har kanske ungefär 50% kvar, de dammar inte mer än andra belägg jag haft, typ Remsa osv samt bromsar jämnt utan gnissel. Då har skivorna gått ca 28000mil av okänt fabrikat :-)
Beläggen får väl anses som mycket bra speciellt med tanke på att jag gav 190kr paret på Biltema, skivorna vet jag inget om!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.