AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.272

Hur är bromsskivor och belägg från Biltema?

Sida 1 av 2
Hej kan man köpa bromsskivor å bromsbelägg på biltema eller är det skräp?

Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Ja det e skräp beställ från tyskland eller schmiedmann
bra att veta för ja kolla lite förut å det gick jämt upp mellen biltema å schmiedmann.
men det är ju att leveranssäkerheten hos schmiedmann ä ju lite si å så.kan ju ta ett par månader ibland å få grejjerna.

Ja
210
Jalapan
www.schmiedmann.se

aldrig haft något som tagit längre än 3dagar om det finns i lager.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Testat motornord funka fint för mig
Var iofs ett tag sen
Ah...Härligt med nyanserade inlägg, Jalapan... Just med bromsSKIVOR är det faktiskt som så att Biltemas är riktigt bra, dvs bra standardskivor inga "uppgraderingsskivor". Schmiedmann skulle jag skippa, de har mer eller mindre samma utbud som du hittar på ebay.de, fast allt är betydligt billigare på ebay.de...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle nog också säga att just bromsskivorna är helt Ok på Biltema - svarvade gjutjärnskivor är ju inte "raketforskning" precis. Faktum är att många har rapporterat mindre problem med vibrationer med deras skivor änmed t ex. Brembo...

Däremot skulle jag personligen inte köpa beläggen där, det finns många som säger att de håller dåligt och skitar ner fälgarna rätt kraftigt samt har halvbra bromsegenskaper.

Beläggen påverkar bromsegenskaperna mycket mer än skivorna, så satsa på bra belägg!

Jag köpte Ferodo Performance DS-belägg till E46:an och de var ett par snäpp bättre både varma och kalla än de redan bra BMW-originalbeläggen (Textar). Dessutom skitar de inte ner fälgarna lika mycket och den smuts som blir är mer ljusgrå än den "kolsvarta" beläggningen som originalbeläggen gav. Rekommenderas!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Får också uppfattningen att det är betydligt mindre problem med vibrationer med Biltemas än Brembos skivor.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Har bara testat beläggen från Biltema, två ggr, har varit väldigt bra.
Märkesbelägg och märkesskivor köper man simpelt till ca halva priset (jämfört med mekonomen) från några av de större sajterna i tyskland.

Tex autoteilemann.de
ma
358
majtii
F36 4-serie
Kör med Biltema belägg både fram och bak och är nöjd. Dammar inget speciellt, har varit med om betydlig värre från kända fabrikat.
Klippet och känslan är precis samma som andra gatbelägg.

Inte själv använt Biltemas skivor men bara hört bra om dem från dem som kört med dem. Däremot har jag haft enorma problem med Brembo-skivor där skevheten försvann efter byte till annan tillverkare (org. i det fallet).
Ja
210
Jalapan
Pratar om egen erfarenhet, både min köra far och en kolleag på jobbet köpte biltemas skivor och dom slog sig båda efter ca 200mil
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Har bara provat beläggen på motorsvaga bilar. Har inte haft problem med dem mer än att passformen var lite sådär på ett ex (fjäderpinne som var annorlunda formad än orginalet)
Allvarligt talat: hur kan bromsbelägg vara så dyra?

Till min 540 kostar fyra nya stålbitar med något material på (Textar, Mintex, ATE) 1200 kronor på Mekonomen, Meca, Autoexperten. Löjligt dyrt tycker jag.

Värt att upprepa mats_epost rekommendation: beställ från Tyskland till halva priset istället. Jag tänker byta skivor och belägg runtom, och kan inte köpa på Biltema då de inte har till 540, men från Tyskland blev det mindre än halva priset jämfört med skitdyra Sverige.

Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Köpte Biltema skivor till min 323 och var helnöjd med dom i 3 år tills jag solde bilen , men köp org klossar eller annan bra kvalite för biltemas klossar har jag fått höra av min mekaniker att dom är lite hårdare än andras belägg så dom sliter mycke på skivorna ..
Jag körde ca 6000 hårda mil med mina biltema skivor .
Jalapan: När man talar om trollen så...Kolla inlägget från "CETE" 2012-11-04 kl 16.11 Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Köpte Bremboskivor fram och de slog sig lätt efter några hundra mil. Tolkar det som att det fanns restspänningar som löptes ur vid första lite varmare bromsning. Det lilla kastet slets efter ytterligare några hundra mil in till vibrationsfritt igen, så det var nog inte många hundradelar det rörde sig om. gjutjärn är förädiskt och levande om man bearbetar det nygjutet. Det ska glödgas eller åldras. Racingmotorer i gjutjärn byggs med fördel av omborrade långmilade gamla motorer där materialet har "dött" och blir bestående vid en omborrning.
Jag har hört gott om Biltemas bromsskivor, och det är ju många andra i tråden som säger att det är OK, så de vågar du nog köpa. Men jag har hört dåligt om deras belägg. Har dock ingen egen erfarenhet av det - det är endast vad bekanta och bilmekaniker sagt till mig.

Mina bromsbelägg är Mintex, de har varit alldeles utmärkta -- absolut inget gnissel eller något, de har hållit drygt tre år men nu börjar det bli dags att byta.

Det blir ATE för mig, nya skivor och nya belägg. Skivorna bak är dock OK, så de byter jag inte.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har skruvat bil i 25 år och monterat hundratals Biltemaskivor, och aldrig stött på nått problem.
Men jag har en del gånger fått göra om folks jobb när dom monterat skivor själva, utan att kolla upp att allt övrigt funkar som det ska, tex kärvande ok, glidkolvar, glappa bussningar, skit på navet som skivan vilar mot mm.
Min förra racebil (E30 325) gick 6 år på samma Biltemaskivor, runt 10 par bromsklossar nöttes ner på dessa skivor.

Men som tidigare skrivet, klossarna kan man hoppa över, dom slits fort och dammar ordentligt om man pressar lite. Biltemaklossarna håller en heldag på bana, motsvarande ATE klossar 3 heldagar, Textar taxibelägg håller en hel sommar 5-6 bandagar.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Schmidemann eller waarvest är de bästa ställena jag har handlat på klockrent
Inget o anmärka på.
Lycka till mitt ditt val.
Bromsbelägg är inte dyrt utan det är påslaget som görs därför kostar belägg 1200kr på mekonomen.
Sök på ebay så ser du vad det kostar med frakt fram till dörren och du brukar ha det på 2 -3 dagar om det finns i lager.

Biltema funkar men ibland kanske man vill lägga ned lite mer och få bättre kvalite.
Skruvat.se har också ok priser beställde där till bak, kom belägg tillverkade in england.
Inga problem än så länge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.