AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
4.885

Vinterns jobb som andra kan tycka vara intressant

Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Lika töntigt som vanligt :-)

Men hösten/vintern känns ovanligt tråkig nu eftersom sommaren som gick var inte den bästa om man vill åka gammalbil utan regn :-)

Vad är ditt vinterprojekt?

Själv mekar jag just med sidofönstren på en E9a. Mer pyssel än jag trodde.
Vinterns planerade byte av stötdämpare är redan gjort. Dagen efter paketet kom med Bilstein dämparna ifrån W&N satt de på :-).

Men som sagt, dela med dig av dina planerade/pågående jobb med gammalbilen. Alla vi andra tycker det är intressant läsning. Rätta mig om jag har fel :-)

To
44
Tony_V
3.0 csa -74 Polaris
Jag har rivit min e9'a inför en omfattande lackering inkl. motorutrymme.
Inga fritidsproblem här :-)

Mi
289
MickeM
2002-73
Jag har oxå en liten "to do list! :)

Först ska kammen kontrolleras och ev ställas in ytterligare med indikatorklocka. Ev har jag några hästar till att plocka ur. Sen ska jag sätta ihop mina nyinköpta tändkablar och montera. Bromsvätskan ska bytas till Ate Blue Racing. Sen ska det bytas en del kylslangar oxå.

Det finns alltid nånting att fixa/förbättra på en gammal bil :)

//Micke
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

I vinter byter jag viskokoppling samt kylarvätska.

Micke

ps
130
psoon
528i -00
bmw 1800 -64
jag har en 1800 som står nerplockad. Troligtvis blir det lackering nästa vecka.

Tanken är att den ska vara klar till maj, vi får hoppas det går bra!
Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Skorpionen,
Tips, Ordförande i BMWCS Oldtimer har nog kvar en ny viskoskoppling liggandes bland "bra att ha prylar" om du inte redan skaffat en.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

@spillolja, tack för tipset! jag köpte mig en ny koppling förra året, så den åker på.

Micke
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag tog min lite vatten över huvudet o gör om min 518i till en 520i!

Dessvärre den M10B20 jag köpte var inte den friskaste då toppen var sliten med sprickor o kolvar var slitna på sidorna men som tur var klarade sig vevaxel väldigt bra! 0,01 till 0,04mm slitage!

BMW - Beroende Med Wilja
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Har nu fått på den nye viskokopplingen, och de blev bra.
Byter man viskokopplingen så är man tvungen att byta kylare också sa dom hos min åf, men det funkar med den äldre kylaren och den nye kopplingen men det blir bara ca 5 mm mellan kylare och
fläktbladet.

Frågan är då: fungerar kylningen som det skall nu, med tanke på att 5 mm är lite jämfört som de var innan ca 30 mm.

Micke
Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Skorpionen: Kylningen kommer det nog inte vara något problem med. Däremot tror jag 5mm eventuellt kan vara för snäv tolerans vid en kraftig inbromsning då den tunga motorn vill fortsätta framåt i färdens riktning :-)

Har du provkört enligt ovan?

Var det inte förresten viskoskoppling på din 75'a ursprungligen? Jag trodde att den kom som standard sent 73.

//Stefan
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Spillolja@

Nej, har inte varit ute o provat bilen ännu pga vintern, men ska starta upp henne nu i helgen, så får vi se hur den funkar ståendes på tomgång!

Jovisst satt där viskokoppling, men den hade pajat, så jag bytade ut den!
Den nye ser lite annorlunda ut, och den bygger ut lite framåt, så därför blir det dåligt med plats mellan bladet o kylaren!

Var tvungen att byta vattenpumpen också, pga viskokopplingens nya konstruktion!.

Kan mycket väl vara så att motorn rör sig mot kylaren vid inbromsningar, men det får jag titta på till våren, när bilen plockas fram.

Ser riktigt fint ut , hoppas allt bara fungerar!.

Micke
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Jodå, allt funkade klockrent o gick som de skulle!
Mätte avståndet mellan fläktblad o kylare o 10 mm är avståndet!
Motor , växellåda, kardan samt bakaxel sitter ju ihop, och så mycket som 10 mm flyttar det inte sig vid hårda inbromsningar!

Micke
Sv
11
Svirre
3.0 CSI Turbo-1974
Tja har börjat med min CSI-74 igen efter några års stilje.Förra modifieringen var skärmbreddare 745-turbomotor+lite till efter en del bråk med besikt,så blev den godkänd med turbo mot löfte om inga mer ändringar ( eller hur ? ).Nu är det större modifiering påbörjad.Ändrade skärmbreddare med dubbla luftintag på sidorna,Bilstein dämpare runt om,Kraftiga krängningshämmare,11" ET 0 315/35-17+9.5" ET 0 245/45-17 däck och fälgar ( fälgarna är från ImageWheels i england),windsplit+takvinge+bakspoiler med gummiläpp +omgjord justerbar M3 bakvinge,Förstärkta länkarmar bak,Turbokonverterad M5 maskin (dyrt) Haltech E11 sprut,diverse powerflex bussningar,lacken blir Alpinvit med alla tillhörande ränder.Hoppas hinna göra klart den till sommaren.
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Byte av värmefläkt på Baurcabben samt vattenventil på GT:n.
Därutöver besiktning av samtliga bilar.

Bosse J.
BMW CS 185 H
To
44
Tony_V
3.0 csa -74 Polaris
Svirre,
Jag har också tänkt tanken att göra om min reservdelsbil men det blir nog för mycket känns det som....men kanske ändå nån gång :-)

Har du nån sida med bilder på ditt projekt?

Sv
11
Svirre
3.0 CSI Turbo-1974
Tony_V
Nä har inte plåtat nåt nämnvärt,men visst jag kan maila över några bilder
på bygget.Lite mer info,skärmbreddarna har jag gjort i plåt och inte i glasfiber då jag inte ville försvaga karossen mer än nödvändig ( blev snarare förstärkt ) eftersom jag bak skar upp hjulhusen så mycket det behövdes och svetsade ihop det .Sen så svetsade på skärmbreddarna och därefter byggde jag upp med plåt på insidan upp till karossen.Tittar man i hjulhuset så ser det ut som orginal.Motorn var det lite knepigt med,att få ner en M5 maskin med turbo utan att kapa i hjulhuset var det lite pyssel med,men det går.Men som sagt det är mycket jobb med att göra om hela bilen men tar man det lite då och då så går det.Du kan maila till cvitan@softhome.net
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.