|
|
|
|---|---|
|
Tänkte köpa en vinterbil och har hittat två intressanta. Den ena är en E34:a, 520iT -96, manuell, 20500 mil (9500:-) och den andra är en E39:a, 523iT -98, automat, 29000 mil (14500:-). Vilken skulle ni välja? vilken är det bästa köpet? Mvh Nicke Länk | |
| E39an | |
| E34an | |
| Den som är i bäst skick är bästa köpet. | |
| E39an är nyare bil... | |
|
Men skulle hellre välja manuell e39a |
|
|
dicka 0; Vilket bra argument eller inte:P GE:s svar är det första man måste kolla hur ser historiken/skick ut finns det några fel? Hur länge har personerna ägt bilarna? Hur är skicket, finns det vinterdäck sedan följer vill jag ha manuell eller automat vilken kaross föredrar jag etc. Men det första är hur är historik/skick på dem? Är skicket dåligt på båda är det bättre att leta upp ett tredje alternativ än att gå vidare med någon av dessa. Stephan |
|
|
E39 är i det stora hela en bättre bil. Dock har detta exemplar gått 29000mil och har automatlåda, det ger åtminstone anledning att kolla den extra noga. Annars säger jag som GE, gå på skicket. Men E39 är en modernare och rent praktiskt trevligare bil. |
|
|
Ja, E39;an är ju nyare men å andra sidan har den gått nästan 9000 mil längre än E34:an, det är därför jag har svårt att välja. Hur länge kan man gissa på att en automatlåda håller på en E39;a, om den inte har behandlats vårdslöst? Mvh Nicke |
|
|
Om du lägger upp länk till dem båda är det lättare att bedöma. Håller inte med om att E39 är en "bättre" bil det är samma slags mantra att allt yngre är bättre kvaliten är högre på E34 den saken jag skulle tänka på är dock att E39 har ASC+T som standard medan det enbart var tillval från 525i på E34 men om man har två helt likadana hade jag självklart valt E34 precis som E38 slår E65 alla dagar i veckan skillnaden är dock mindre mellan E34 och E39. Stephan |
|
|
Jag hade E34 (525ix) förra året och en E39 (540) i år som vinterbilar. För runt 10k skulle jag valt en E34, ix är väldigt trevlig på vintern. E39 är bekvämare. Försäkringskostnad är likvärdig för mig. 525 -92 Inköp: 10k Rep: 2k (Bränslerör, kylarproblem) Såld efter 6 mån: 8k Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 |
|
| Slår ett slag för en fin e34 525. Perfekt bruksbil och med diffbroms så tar den sig fram förvånansvärt bra också! | |
|
Om man nu bortser från fyrhjulsdrivna exemplar så vore det närmast kontroversiellt om en E39a är sämre på vintern än en E34 utan ASC+T, det kan man nog helt glömma. Har E34'an tillvalet ASC+T är det möjligen ett jämnare lopp. Däremot om man är ute efter att ha roligt och sladda omkring är säkert en E34 mera lämpad? ;-) På en skala 1-5 skulle jag ge E39 3 i betyg för vintereganskaper. 4 i betyg för eganskaperna på väg, i körning, 2 i betyg för krypfartsegenskaper och starter från 0. Däremot vet i sjutton om jag vill köra en E39 med friktionsdäck. I stan går det väl oftast bra, men på reser norrut för skidresor och annat är det ytterst tveksamt. 540 har nog något lite sämre egenskaper än 530/525 även om motorn i 540n är driftssäkrare i bistert vinter klimat (ej risk för frusen vevhusventilation). Förutom att motorerna skiljer är det också annan konstruktion av underredet i 540 versus 525/530. |
|
|
Automat, 29K mil, friktionsdäck och inte aktivt antisladd hade jag hoppat över med mina erfarenheter av 328 iAT... Inte så kul när automaten får för sig att växla ner/upp i rondellen/under omkörning etc. när det är halt... :) |
|
| Hade en enhjulsdriven 528 e39. Den var värdelös på vintern jämfört med lamelldiffad E34, iaf om om man vill köra aktivt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.