|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle kolla elektrolytnivån i mitt dåliga batteri, som ju sitter i bagaget. Tog ut batteriet och kollade elektrolytnivån, men nu kan jag inte öppna bagageluckan, för jag kan bara öppna bagaget med fjärren som styr centrallåset. Kan inte öppna bagageluckan manuellt, eftersom låset är sönder. Jag kollade upp om man kunde strömföra bilen på annat sätt än från batteriet, och man kunde koppla positiv startkabel till solenoiden som sitter på startmotorn. Jag borde ju kunna öppna centrallåset med fjärren då, väl? Sitter startmotorn under motorn på en 523i för jag läste det. Kan man komma åt startmotorn på annat sätt än att lyfta bilen? Finns det något annat sätt att kunna öppna bagageluckan som jag inte vet? Det funkar varken manuellt eller "elektriskt" att öppna bagageluckan. Tacksam för svar | |
| det finns en nödöppning bakom klädseln, en plaststropp som man kan dra i. Det finn i varje fall på min bil. Lycka till! :) | |
|
var sitter denna plaststropp |
|
|
start kablar från batteriet till polerna i motorrummet....för du kan väll öppna bilen manuellt med nycken.....det funkade på min e46 330 touring 2000 there can be only one |
|
|
Den där stroppen sitter på insidan, bakom klädseln av bakluckan. Om du inte kommer in i bilen, kan du pilla loss en skyltbelysning bak och koppla 12v på plus/minus - då tror jag du har tillräcklig ström för att öppna. Det ska ju gå att öppna dörrarna mekaniskt, funkar inte det? |
|
|
vad är det för poler i motorrummet? Den där stroppen sitter på insidan, bakom klädseln av bakluckan. Kommer man åt denna stropp från baksätet? Om du inte kommer in i bilen, kan du pilla loss en skyltbelysning bak och koppla 12v på plus/minus - då tror jag du har tillräcklig ström för att öppna. Jag kommer in i bilen, men inte bagageluckan. Ska jag ta vilken lampa som helst därbak och koppla ström till den? Kan du vara lite mer specifik? |
|
|
Förlåt, jag trodde du hade en Touring av någon anledning - då kommer man åt bakluckan inifrån, vete sjutton hur det blir på en sedan? Jag menade skyltbelysningen bak. Lossa en av dem och koppla plus på ena kabeln och jord till karossen. Det fungerade i varje fall på min E38, då kunde jag öppna bakluckan. Å andra sidan hade jag mitt batteri kvar, inkopplat -- fast helt urladdat var det. |
|
| Vad för något ska jag koppla till kabeln? Finns det något mindre liknande portabelt startbatteri? Eller kan man bara ta någon vanlig mobilsladd på 12 V och klippa av sladden och ta koppartrådarna till kabeln? | |
| Men du har ju poler under huven. Kommer du in i bilen kommer du ju in under huven? Där sitter en + pol som du använder vid start hjälp och sånt. Bara koppla på batteri där och bakluckan. | |
| Ja, självklart! Som Marwin säger, om du kan komma in i bilen och öppna motorhuven, så sitter där en stor pluspol. Det är den stora "skruvskalle" som sticker upp mitt på motorn, mitt i det svarta insuget. Koppla 12 volt plus dit från ett annat batteri och koppla minus till jordpinnen som ser ut som en kraftig "skruv" på ett av fjädebenens fäste. | |
|
Gjorde det där med, batteriets minuspol var borttaget pga av jag tog den ratten ( airbag ). Bakluckan gick igen av misstag och kan inte öppna med nyckel, har inte fällbart i baksätet så man kom inte in där. Tog ett annat batteri med startkabel till +stället i motorutrymmet och jorden i karossen, öppnade med fjären utan problem. :) Vänligen Mattias |
|
|
Länk kan någon använda paint och ringa in var jag sätter pluskabeln? Sen så sätter jag negativa kabeln varhelst på karossen. (?) |
|
| Mitt mellan insugningsrören till 3:ans och 4:ans cylinder sitter en fyrkantig liten plastkåpa. Om du lyfter på den sitter pluspolen därunder. (Till vänster om ventilkåpan med oljepåfyllningen sett i bilens färdriktning) Minuspolen för anslutning av startkablar sitter på en av de tre bultarna till höger stötdämpare. | |
| OBS! Att bakmata belysning o.s.v. med 12V är direkt olämpligt på en bil med ljusmodul! | |
|
Absolut lättast som jag själv använt mig av är cigguttaget i bilen. Köp en standardkontakt alternativt klipp en du har och koppla in där samt ansluta de kablarna mot ett batteri. Därefter har jag i alla fall alltid kunnat öppna. MvH Martin |
|
|
kockis: länk Länk Vänligen Mattias |
|
|
Nu har jag kommit in i bagaget. Jag gjorde som Bred sa, då jag har en portabel bilstartare (Batteriet är ju som bekant dåligt). Det fanns en sladd så man kunde ladda det portabla batteriet från cigaretuttaget. Och då borde det gå tvåväga. Hur som helst. jag kollade elektrolyt-nivån i battericellerna och det verkade OK. Det går att starta bilen med det portabla startbatteriet, och bilen rullar på som förut. Men så fort man bara stannar motorn i 5 sekunder så är batteriet dött igen och måste återigen startas med det portabla batteriet. Vad är fel? Jag kollade remmarna till generatorn. De såg OK ut, spruckna i spåren som om kyla orsakat det. Generatorn ska ju ladda batteriet när man kör, och det gör det ju, annars kunde jag väl inte köra bilen? ska jag köpa en bilbatteriladdare? Men det löser ju inte problemet långsiktigt, även ifall batteriet laddas så man kanske kan köra det ett par dagar utan att använda startkablar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.