|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 530iA -93 och har fått problemet att växelspaken låser sig efter att man kört ett tag. Bilen fungerar utmärkt i övrigt och växlar hur fint som helst, men själva spaken blir trögare och trögare efter bara en kortare körning och låser sig helt till slut. Någon som vet vad problemet kan vara? | |
|
Vet att en del har bytt växelföraren på automaten. Fixa en på skroten är billigast. Är inte riktigt säker om jag utalar det rätt.. Hoppas du vet vad jag menar. Detta du beskriver har hjälpt i alla fall. |
|
|
Tack för svaret.. Intressant..Jag vet också att en av ventilerna (ej någon utav växelventilerna), utan den på kortsidan är sönder. När jag mätt motstånd på ventilerna hade alla 33,2 Ohm, förutom den som är sönder som hade 5,3 Ohm. Denna ventil har jag ännu inte fått tag på. Kan du beskriva vad du menar med växelförare? |
|
|
Eller kan vara styrboxen till lådan som krånglar. Var mer på amrikanska bilar som växelföran kunde strula pga den var gjord i plast. Själva tappen kunde gå av,så det inte gick o få i växeln. Sen fanns en uppgradering till själva tappen vad man nu ska säga,som vart i metall istället. |
|
|
Kan ju vara vajern som kärvar till växelväljaren,som dessutom går till en ventil som kan kärva eller svälla me tidens gång när det blir slitet. Sen finns det vell en del leder som sitter på växelväljarn som man kan smörja upp. Om det sistnämda nu hjälper. Men de först nämda kan ju vara boven i de hela ( vajern+ventil) Har inga andra svar på de hela. Hoppas de hjälpte något ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.