|
|
|
|---|---|
|
Jag fick problem på hemvägen igår med lådan. Det började vibrera när jag låg på farthållaren i 120km/h men vid lägre fart var det ok och i högre ok. Ville se om det vibrerade längre upp i registret och gjorde en kickdown. I med 3an och så upp till det är dags för fyran men då hände någonting och lådan började slira. Getriebe program och nödprogram. Köra fram till nästa avfart i typ 60km/h. Starta om och nu gick det bra igen ända till den skulle lägga i fyran, samma sak. Har läst ur felkoderna och får följande mha Carsoft -100 Speed monitoring. Speed sensor signal faulty, or slip in transmission too high. -101 EPROM CHECKSUM Incorrect checksum. Nollar jag detta och låser jag lådan så den bara får använda 1-3 går det bra och felkoderna dyker inte upp, men låter jag den försöka växla till fyran så plingar det till och Getriebe program kommer fram. Den växlar hyfsat mjukt och fint och har gjort det tidigare. Dock när den är kall så vill den inte lägga i trean förän efter 500m ungefär. Till detta hör att jag hade en kodplugg till instrumenthuset från en 525iA vid tillfället som det blev fel då min 540plugg är nollad. Men även om jag sätter in 540 pluggen igen så kommer felet. 525pluggen gör att varvräknaren visade en hel del mer än vad den verkligen varvade, ca 3000rpm i 120 och det ska väl vara snarare 2000!? Någon som har en ide. Jag har nollat felkoder Nollat den adaptiva delen Provat olika kodpluggar Min förhoppning är att det är låg oljenivå och 1-3 har tillräckligt men det inte räcker till 4an, snälla säg att det kan vara så. Var köper man rätt olja, Mekonomen verkar bara ha någon Aut Trans MPM FM+ ATF olja som jag inte tror är rätt? Tack på förhand | |
|
Enligt BMW är det endast ZF lubeguard 5 som är godkänd. Det finns några alternativ som påstår sig va kompatibla med just denna olja och det är bland annat Pennzoil Multi Vehicle och Ravinol 5HP. Den sistnämnda är till och med döpt efter växellådan. |
|
|
Växlingen sköts med magnetventiler. Låter för mig som att en sådan gett upp. Är dock inget proffs på automatlådor. Börja med att kolla det enklaste och billigaste först dvs oljenivån. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.