|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
320d finns ju med lite olika varianter. Den absolut vanligaste 177 hk 163 hk EFE 184 hk Vad ska man välja? Några fallgropar på någon av varianterna? Auto start/stopp går det att stänga av? |
|
163hk varianten ska vara rejält billigare på grund av högre skatt i alla fall. ------- //Lövet |
|
Verdi |
177/184 är väl "samma" motor. 163hk-varianten är en äldre konstruktion. Start/stopp vänjer man sig vid snabbt, och man tycker att det är skönt när motorn tystnar. Saknar det ibland faktiskt. |
Verdi |
ps. Finns även en Efficient Dynamics (EDE) variant som också är på 163hk. Den är såklart, minst, lika modern som de på 177hk och 184hk. Den finns dock bara som manuell. Rekommenderar automat till diesel. |
|
...och start/stopp går att stänga av men håller med Verdi, finns ju även på M5 F10. /Anders |
|
|
Lövet: Det finns två varianter av 163hk, dels de som var från 05-08 = högre skatt. Dels de som var EDE (Efficient Dynamics Edition) för att kvala in på miljöbilsgränsen. Jag tror att TS menar EDE även om han råkade skriva EFE. (ämnet är ju ändå kring LCI och där fanns inga gamla 163hk med högre skatt). Nu tror jag att dessa tre egentligen är extremt lika, bara lite olika mjukvaruprogrameringar Motorbeteckningarna är N47 på 177hk och N47T på 184hk EDE Versionen (163hk) av samma årsmodell som N47T heter just N47T. Det är alltså samma spis men olika mjukvaror i princip. Start/stop går att stänga av varje gång du kör bilen men det kommer att aktiveras igen när du stängt av motorn och startar på nytt. Jag tror att dessa maskinerna funkar väldigt bra, min pappa har en och han är väldigt nöjd. Själv tycker jag de är aningen hårda i gången, men allt är relativt. /DJ |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Precis så jag menade EDE alltså den miljöbilsklassade 163 hk motorn. Håller med att de har en hård gång jämfört med 3 liters dieseln på 197 hk är det ju en otrolig skillnad. Även den nyare Passaten med sin 170 diesel går betydligt mjukare men Bmwn tilltalar mig ändå bättre i helhet. Tycker faceliften är så sjukt snygg i fronten/huven med de nya strålkastarna och linjerna på huven :) Nästan snyggare utan M-paket vilket brukar vara ovanligt :) Varför automat till dieseln? Jag går redan själv i tankarna på en automat men tyvärr svårt att hitta en touring med dynamicpaket, comfortpaket, max 7000 mil, skinnklädsel (ej svart) och dessutom med automatlåda... :/ Men men det dyker väl upp förr eller senare. |
|
Först, ursäkta om mitt förra inlägg blev lite svårläst, missade en punkt mellan 184hk och EDE mitt i inlägget. D.fagersten: jag tycker inte du verkar ha några konstiga krav så det dyker säkert upp en sådan. Men vad har du för budget? Gällande automat så håller jag med övriga. En diesel är ju så tråkig att varva så lika bra att låta automten jobba så slipper man tänka på att registret tar slut så fort. En varvvillig motor blir roligare att växla själv. Ps. En annan diesel som jag tycker har ganska fin motorgång är Volvo V60 D3 163 hk från slutet 2011 - början 2012. Tror dock att de ändrat D3 nu så den är nog sämre idag men D4 bör vara den gamla D3an har jag hört (inte testat). /DJ |
|
| Angående automat så har de ju dessutom stora problem med svänghjulet på de manuella vilket leder till huggande koppling. Råkade själv ut för detta, hade tur att den gått under 10.000 mil så att det gick på försäkringen, kostade över 20.000.... | |
![]() 1.360 Bruksbil
Jag har inte satt någon direkt budget men ser lite som såhär. Får jag en lågmilad 320d touring med rätt utrustning under 200.000:- gör jag kanske inga brakförluster. Kan nog jämföra värdeminskningen per år med vad jag idag lägger extra pengar min min höga bensinräkning. Ser jag på min mors 120d M-sport står den sig stabilt i värde trots snart 15000 mil skulle tippa på att hon tappat ca 15.000:- per år i värde sen hon köpte den. Det motsvarar vad hon har sparat per år på minskad bensinräkning. Kan man få ihop en ekvation som bara är i närheten av hennes är jag mer än nöjd :) Men behåller hon bilen nu lär hon tappa ordentligt mycket på bilen pga milet, eller vad tror ni? Provkörde en 120d automat -08 idag, mycket trevlig med automatlådan, bilen känns lite modernare och mjukare om man säger så. Och håller med om de låga varvet manuell kontra automat. Så där blev ännu svårare att hitta rätt bil hehe Volvo är för mig helt otänkbart, inte pga motorerna utan för att de är så fula och kvalitetskänslan långt från Bmws som ändå inte ligger på topp längre :/ |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.