AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.225

Gnisslande bromsar på min F30

Sida 2 av 3
Bosse har lösningen. Länk
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Hahahahahaha :)

Fl
32
Flatline76
120d M-pkt -12
Nu har min 120d gått 500 mil och det verkar som det slutat gnisslat. Fast det har inte varit lika kallt ute heller...
Betterlead
Hej, mitt första inlägg här och min själ, det är tydligen ett vanligt problem med dessa gnisslande bromsar på nya BMW. Mina började gnissla 300 meter från bilhallen. Ganska förvånad var jag allt. Min första BMW och så det här.

Jo, jag kan hålla med om att det är ganska pinsamt när man kommer glidande lugnt inför en ljuskorsning och så skriker det högt omkring ens finfina nya premiumbil.

Jag var inne en sväng om verkstaden hos min lokala handlare (Theanders i Lund) och de bad mig prova ett par ordentligare inbromsningar och om problemet inte försvann, skulle ta in bilen för omgående åtgärd. De lovade dock att inte använda sig av Bosse Bildoktors metod.

Drömbil: Aston Martin DB9 V12 Vanquish. I garaget skulle även en Jaguar E-Type få plats. Vilken som helst.
Nyligen såld: V70II 2.5FT Aut R-Des MY11. I hushållet finns även en Volvo V40 T3. Svor jag i kyrkan nu?
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Måste vara måndags exemplar ni fått har haft ett 10 tal nya bmw har aldrig
haft några skrikande bromsar,men det är ju inte helt fel att sätta lite koppar pasta
på beläggen ofta är det ju när metall går mot metall som oljudet uppkommer
så Bosses tips är nog inte helt fel,märkes verkstäderna är ju inga gudar som vet allt,det har jag ju egen erfarenhet av.
NGA:
Det är för många F20, F30 som har gnisslande bromsar för att det bara ska vara måndags exemplar i princip alla verkar ha drabbats av detta.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Ja det kan ju vara så att man bytt levrantör på bromsbelägg som kanske
inte uppfyller alla krav,min senaste BMW är ju en -011 men den har då inga
problem varken med koppling eller bromsar,men när man läser här på forumet
blir man lite fundersam att så många har problem,är det bilen eller brukaren
som är det avgörande hur bra bilen skall fungera?
Jag tror att, som NGA antyder, att det helt enkelt är förarrelaterat gnissel... ;)
Min F31 gnisslar fortfarande. Jag måste bromsa fel...
Betterlead
Yes, haha! Du måste hålla fot och sko absolut plant mot bromspedalen för att skivorna ska ta jämnt. Snacka om körupplevelse.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Eller så kan man ta bort ägget från pedalen så man kan bromsa
ordentligt,det är ganska lång livslängd på beläggen så man skall
inte vara rädd för att bromsa,nyttigt för både belägg o skivor att trycka
till bromsen ordentligt då o då eller på eftermiddagen på väg från jobbet.
Vad vet du om hur hårt vi bromsar med våra bilar? Och förreten, tycker du vi ska tvärnita vid korsningar, övergångsställen, stoplinje, parkering också?
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Jag tyckte att jag läste att till och med märkesverkstaden nämde
ett par ordentliga inbromsningar skulle kunna hjälpa,så helt fel är
det nog inte,man kan ju välja tillfälle när man bromsar,men jag tror naturligtvis nog att det är beläggen eller att kanske monteringen av dessa som är boven i det hela,i och med att det är en ny modell.

Betterlead
Jag besökte BMW-verkstaden idag och verkmästaren provkörde, lyssnade och gav exakt detta råd, samma som NGA: Ta ut bilen på motorvägen när det är gles trafik och gör två eller tre kraftiga inbromsningar från ca 110 km/h - precis så hårt att du känner att ABS:n börjar jobba, till praktiskt taget stillastående.

Efter jobbet och en förlustmatch för Lugi mot Guif i elitseriehandbollen, behövde jag ändå avreagera mig lite, så jag for ut till E22:an och gjorde precis som verkmästaren sa.
Jisses vilka fantastiska bromsar! Det riktigt snurrade till i skallen på mig när jag efter näst intill totalt stopp, satte fart igen. Gamla gubbe...

Sedan in i stan igen och testa lugna glidarinbromsningar. Det var fixat! Inget gnissel mer. Vi får se om det håller i sig till imorgon, på väg till jobbet med kalla klotsar och skivor.

Ehrm, det luktade lite bränt från bilen när jag steg ur den - det skar lite i hjärtat, men det var väl som när man fick uppleva sitt barns PKU-test, det där blodprovet man tar i hälen på nyfödda. Aj! Nåja, inte lika hjärteskärande.

Btw, kolla gärna att det inte är halt på vägytan innan du utför det här...

Aah! Anledningen till gnisslet lär vara, inte alls som man kunde tro skeva eller sneda belägg, utan att belägg och skivor är mycket blanka när de är helt nya och det bildas då högfrekvent resonans när ytorna gnider bara lätt mot varandra.
Fl
32
Flatline76
120d M-pkt -12
Mina slutade efter fått tvärbromsa för att inte smälla med en "snigel" som gav sig ut på motorväg i 50kmh.... Men efter detta så har jag kört nu en vecka utan något gnissel :)

Är det bara bilar med M-bromsar som haft problem eller?
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
I servicemenyn säger den att jag har 2900 mil kvar på beläggen fram och ungefär det dubbla på beläggen bak. Har M-Sport bromsarna och gjort runt 880 mil, körde in dem enligt konstens alla regler i början och har sedan kört "normalt". Hur mycket har ni kvar på era?

Betterlead: svetslukten saknar jag lite, även nybilslukten i kupén :)
Betterlead
Haha! Precis, svetslukt är det.
Promenerade till jobbet idag, men "lägger snart ut" till skogen med jycken.
Har aldrig njutit så av en bil så mycket som av denna - portionerar ut lite mer, dag för dag.
Senare idag ska jag försöka tanka upp lite bilder på "räkan".

Berättar också om bromsarna slutat tjuta efter gårdagens insats.
Betterlead
Lite, lite gnissel kvar idag. Får ge bromsarna lite mer motion imorgon igen. Men det är klart bättre nu.
Fick mina bromsar putsade av verkstaden idag. Verkstaden hade fått instruktioner från bmw igår. Gnisslet är borta. De var säkert ute och nitade med min bil :-).
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Hej!
Som sagt i min tidigare inlägg min bil är en E91 och hade skrikande broms
från vänster sida. Men jag hade lite "klonk" ljud från samma sida och detta har påtalats vid service på BMW men inget av detta har dom hittat som fel.
Dom hörde ju varken broms skrik eller klonkljudet.
Men envis som jag är så plockade när idag broms sök och tog bort bromsbelägg. Och det visade sej att plåtdetaljer på beläggens back sidan som går in i själva kolven har röstat sönder och därför fick jag skrik broms och klonkljud.
Tror inte det är samma problem med F modellen men ändå tycker man
att det har röstat för snabbt. Kvalité?
Betterlead
Mina gnisslar tyvärr värre än någonsin, trots fasning av klossar på verkstaden och därefter ännu en misshandel av bromsarna av verkmästaren.
Ringde honom igår och han skulle återkomma. Efter ett par timmar fick jag svar: Det ska komma en fabriksåtgärd, men det kan ta flera månader innan den kommer

DOH!

Det kan jag inte acceptera. Kontaktade BMW i Stockholm och de ska utreda mitt fall. Enligt den person jag talade med, är det naturligtvis oacceptabelt. En ny BMW får bara inte gnissla från bromsarna!

Vi får se vad som händer, det hela är ganska pinsamt. Jag trodde det var en premiumbil, rakt igenom, jag köpt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.