AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.226

Gnisslande bromsar på min F30

Sida 1 av 3
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
När jag krypkör min kärra och bromsar så gnisslar det som i en gammal 240. Ytterst pinsamt. Hade precis samma fenomen i min X1. Det kom och gick. Kärran har gått 400 mil. Nån som känner igen detta?

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Samma här vid svagare inbromsning. Vad göra?
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Jag har samma "problem", har du också m-bromsarna och automaten?.. jag är uppe i 170 mil och ljudet har faktiskt avtagit.. kört in bromsarna rätt mjukt så det bör bli ännu bättre hoppas jag.
To
93
Tobbe76
Alpina B3 3.2 Touring
Samma på min 320d-09 fortfarande och den har gått 2700mil. Lite irriterande...
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Hade det den senare delen av min förra bils liv (säg från 4000 mil till 5000) när jag inte bromsat på ett tag. Nya F31:an utan msportbromsar har jag inte hört något från än och den har gått 200 mil ungefär. I någon tråd läste jag att det var vanligt med gnissel från BMW-bromsar...
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Har sportautomat men inga m-bromsar. Grejen är ju att det bara inträffar ibland = svårt att snacka med verkstan om det...

Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Nåt jag noterat är att det är när man bromsar mjukt, dvs med väldigt lätt pedaltryck, som det låter som mest då bromsarna ligger på ett tag efter att man börjat rulla igen till skillnad från när man bromsar in och trycker pedalen i botten så att man har fullt tryck i hydrauliken.

Testa:
Bromsa in mjukt till stillastående utan att trycka ner pedalen helt och lyssna efter oljud när du rullar igen. Gör sen samma sak med en mjuk inbromsning till stillastående, men innan du rullar igen så tryck till på bromsen så att du får fullt tryck i klossarna, lyssna efter oljud (eller avsaknaden av det).

Bromsar man fullt låter det på min bil aldrig något efteråt, däremot är det de mjuka inbromsningarna som nästan alltid genererar oljud.

Lyckas ni få samma resultat?
Ji
31
Jimmieboss
335 coupe-08
Jo jag har samma problem vid lätt inbromsning...hade den inne och de sa att enligt "Puma" var åtgärden att slippa till kanterna på klossarna så de inte tog i...
De gjorde det men samma shit än...
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Hej!
Min bil är inte F30 men har samma fenomen på en E91 2010/11 års modell.
Och det är likadant som TS skrivit.
Det som jag har noterat är att skrikandet kommer från vänster fram och att detta uppkommer med mjuk inbromsning.
Just nu kör jag bara korta sträckor men har för mej att detta avtar när bilen/bromsar kommer lite i drifts temperatur.
Har påtalat detta vid service men dom han inte hört någon gnissel konstigt nog.
Fl
32
Flatline76
120d M-pkt -12
Hej!
Samma för mig på min F20 som rullat 400 mil, M-bromsar och sportautomat....
Dock gnisslar det inte hela tiden utan det kommer och går... men det är fortfarande irriterande då det är en ny bil...
Har samma på min M135i och det är helt obegripligt att BMW inte har nån lösning på problemet! Jag har bara kört 20 mil med bilen så jag väntar ett tag till innan jag går till BMW med problemet utifall det mot all förmodan skulle försvinna. Har hört att dom har ett case mot BMW Tyskland om detta problem och dom vet som sagts tidigare inte hur man löser problemet än.

Rätt pinsam historia detta för BMW, inte direkt premium..
Mina gnisslar inte men har ett klonkande ljud vid start och stop i lågfart.
Ji
31
Jimmieboss
335 coupe-08
Inte något skrikande ljud på min mer att de skrapar när man bromsar mjukt. Ungefär som om inte hela klossen tar i samtidigt. BMW föräkrar dock att de är rätt inställda och tar jämnt men jag upplever det inte så och skrapet finns ju kvar...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har samma bekymmer på mina Cittror. Har fått förklarat att problemet uppstår just pga mjuka inbromsningar då det bildas en hinna på bromsskivorna. Bromsar man riktigt hårt ett par gånger brukar gnisslet försvinna.

Problemet torde bli värre och mer förekommande vintertid eftersom man normalt inte kör så aktivt med hårda inbromsningar då.

/Masten
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Bromsar varken mjukare eller hårdare en på min föra bil och där fanns inte gnisslet och märke på den vill du inte veta :-)
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Detta är tamef-n värdelöst. Så himla pinsamt när man kommer vid ett övergångsställe och Volvo 240/740 bromsarna skriker. Folk kollar på kärran och ler, mycket skadeglada. "Jodå där har han pröjsat en halv mille och lyssna bara"

Bedrövligt...

Min nya F31 har gått 20 mil nu, gnisslade från första metern. Inte så värst premium... :/
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Ut och prova det jag blev tipsad om som jag skrev i mitt inlägg 17:44...

/Masten
Masten:
Jag har provat ditt tips, funkade inte för mig. Gnisslet finns kvar.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Inte för mig heller...
Min gnisslade inte idag. Får se om det kommer tillbaka eller om det självläkt.
Hade under helgen, när det gnisslade som mest, bromsat både mjukt och hårt så dt verkar inte ha nån inverkan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.