|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
>>Verdi Jag amorterar för att bli skuldfri, men jag kan lova att jag har en bra bit kvar till lyxfällan. Var det inte Perssson som skrev boken "Den som är satt i skuld är inte fri?" |
|
| Höj räntan med 2% och värdera ner bostadsmarknaden med 10% så går halva Stockholm i personlig konkurs | |
Verdi |
Marin, Medvetet missförstånd? Det jag kritiserade var att inte amortera alls med motiveringen att det inte går att bli skuldfri ändå. Att bli helt skuldfri är ju det optimala men kräver rätt låga lån eller väldigt hög inkomst. Att amortera t ex 5 miljoner är inte gjort i en handvändning. |
|
Man kan väl se amortering som ett alternativ av många för att placera sina sparpengar. Det ger ju bättre ränta än de flesta sparkonton/placeringskonton men ger ju inte samma möjligheter till större avkastning som t ex aktier eller fonder. Men där är ju riskfaktorn betydligt större. Själv amorterar jag en mindre summa varje månad och sedan oftast en lite större summa i samband med att lånen förnyas. Dock är ju beloppen fortfarande för små för att man ska bli skuldfri inom en översiktlig tid men det är ju inte heller mitt primära mål. Sparar mer i andra sparformer/placeringar. ___ //Ulf |
|
|
@Zog I Norrland får du punga ut 1-3 mille för en kåk utan bedövning. för 500k så får du en instatslägenhet. Vill du bo i glesbygden så kan du nog få nåt för 500k men om man skall ställa priset mot vad det kostar i S-holmo så bör man väl jämföra mot tätort. Mvh Göran Min bil Länk |
|
Verdi |
Programmer, Ja, egentligen behöver man väl inte specifikt amortera, bara man sparar på nåt sätt. Går ju ut på att man inte ska bli sittande med miljonlån utan täckning om bostadsmarknaden havererar. Fick en sån olustig känsla när jag kollade på nyheterna igår och såg varslet från Ericsson och Husqvarna. De som säger att Stockholm är så attraktivt att priserna alltid kommer fortsätta upp kommer nog att inse att om man blir arbetslös så drar nog många tillbaka till Säffle, Hagfors, Tierp osv i jakt på lägre levnadskostnader. Det är ju ändå inget kul att bo i en storstad om man är fattig och arbetslös. Då minskar trycket på bostadsmarknaden och priserna sjunker. Långsamt till en början. Många försöker hyra ut istället för att realisera en förlust men så småningom går det inte. |
| Ja, i glesbygden där jag bor är det inga problem att betala sitt hus på en vanlig arbetarlön om man vill. Hade jag inte kostat på huset en halv mille i ombyggnad och renovering, så hade det varit betalt innan jag fyllt 40. Men nu får vi sikta på 50 i.st. ;) I bruksorter runtomkring där priserna är än lägre, är det nog många som köper en begagnad bil som är dyrare än villan i inköp. | |
|
*drar i handbromsen* Grabbar, prata inte lyxfälla och fäll kommentarer i onödan. Ni har ingen aning om vad jag tjänar, vad min bostad kostar eller vilka utgifter jag har. :o) Bara för er info. Jag amorterar själv c:a 6000 kr i månaden på enbart boende så visst amorterar jag, tog mig 6-7 år innan jag "vågade mentalt" slå till på ett objekt pga hög skuldsättning men man måste bo och behovet finns nu, inte vid en eventuell nedgång i marknaden som kanske kommer eller inte. Det har pratats om det sedan 2001 typ men inget större hack i kurvan ännu så hur länge skulle man vänta ? (hade jag slagit till 2001-2002 så hade jag haft en klart bättre sists än idag med facit i hand) Har c:a 75% belåning idag på ett mångmiljonsobjekt i mycket attraktivt område, men även om jag amorterar som jag gör ovan så tar det mååånga år innan man är "fri" om ens någonsin. Men min poäng var att man blir skuldfri klart snabbare i Norrland mot Stockholm, för lönerna skiljer inte så mycket som boendekostnaderna gör. Programmer har en poäng han med. Att flytta till Tierp som arbetslös är ju döfött, man lär ju inte få jobb där direkt och sitta och lyfta socbidrag om man blir utan jobb för att överleva är ju inte att leva. Då får man väl ta ett mindre attraktivt jobb i Stockholm och övervintra till nästa lågkonjunktur i så fall. Sedan får ni inte glömma inflation och löneök. Om man tror sig ha jobbet kvar och få ett löneök på 2-3 % per år samt att inflationen är 1,5-2% per år i snitt, så på lånedelen så blir ju betalförmågan och lånegraden klart lägre för varje år. På 20 år sitter man klart bättre utan av att man amorterar en krona. Om man sedan håller igen lite på det man spenderar på övrigt så äts inte löneöket upp helt av inflationen. Observera att jag räknar med 0% värdeökning då utan bara inflationsökning och prisstegring pga det. Att sedan fler och fler lämnar Tierp för Stockholm lär ju inte minska behov och priser här. Om 20 000 blir varslade i Stockholm mot 200 i Tierp så kan ni nog själva räkna ut vad som är värst för huspriserna. |
|
| *högkonjunktur skall det vara | |
| Anders-72, mitt objekt skulle nog räcka till både fabriksny maxutrustad M3,M5,M6 och X6M och X5M tillsammans i allafall om man jämför så. ;-) | |
|
Forry, jämför en villa i Sollentuna 2 mil utanför centrum i Stockholm med en villa 2 mil utanför Luleå säg 200 kvm så kommer du se att det skiljer lite. Skall du ta en villa mitt i Luleå så ta då en på Djurgården eller liknande och jämför i Stockholm (för det finns ju inga centralt i princip). |
|
Verdi |
Zog, Man kan söka jobb i Stockholm fast man sitter bor i en billig hyresrätt på vischan, t ex i Tierp, under tiden. Man behöver inte bo kvar sitt "mångmiljonobjekt". ;-) Angående prisutvecklingen framöver så hoppas jag att jag har fel och att vår ekonomi i Sverige är starkare än jag tror. Går dock inte att jämföra dagens situation med 2001. Då hade vi ingen lågkonjunktur. Nu verkar hela västvärlden braka samman. |
|
Bra idé..... Ryck upp barnen ur skolan, frugan blir särbo och bor kvar då hon har jobbet här, sälj boendet du har med ev förlust. Skaffa en hyresrätt i Tierp för dig och ungarna. Nja, det är inte så lätt som ni tror. Men är man singel, 30 år så är man ju mer flexibel. Då kan man t o m sova i bilen om det är illa. :) Se till att ha en 7-serie förlängd bara så man sover skönt eller en touring att fälla sätena i. |
|
|
Ibland vore det trevligt med en moderator på detta forum som går in och stoppar offtopic-orgierna och tar tråden tillbaka till ämnet. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Zog, Ok, bostadspriserna i just Stockholm kan inte, och kommer aldrig, att gå ner. Nöjd? |
|
1+ Grelle... Snacka urspårat. //PB |
|
|
Trodde detta var flashback forumet ? :o Blir bara trött på alla ute i buskarna som tror sig se helheten och sitta inne på alla svar kring Stockholm.... Nåja, vi stänger diskussionen här som du säger. Själva tråden från början var ju lite provocerande, lite som "varför åker alla i gamla bilar tråden" ... Tycker inte det är särskilt dyrt att serva bilen på BMW men visst är timpriset rätt bra som de tar. För större saker kanske man skall ta en mindre verkstad som ändå kan BMW bra, men för olja och standard saker kan man ju ta de då det inte är så dyrt anser jag. |
|
Verdi |
Zog, Man behöver väl inte bo i Stockholm för att ha åsikter om bostadsmarknaden? Är ju definitivt mindre partisk än vad du är iaf. För övrigt sitter vi på en lght av föga ringa värde själva så en nedgång i bostadsmarknaden är inte direkt vad jag önskar mig heller. ps. Har dessutom säkert närmare till Stockholms central i tid räknat än vad du har. |
| Och alla som amorterar gör det för att de tänkt själva, eller för att de räknat på nettoräntan och ställt den mot andra investeringar :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Snacka om urspårad tråd:) Polaren med 30 år som bilmek tjänar i det närmaste 30.000 i månaden. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.