AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
24.892

Hur har ni råd att lämna in bilen?

Sida 5 av 7
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Varför amorterar man på ett hus? Hur har man råd med det, snacka om att slänga pengarna i sjön :) Man får inte ens noll amortera på ett hus här i stan!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vet inte var du bor, men om orten har en negativ tillväxt så är det väl rimligt, Stabor har däremot, oftast, en nettoränta som understiger vad man skulle få om man istället satte in pengarna på ett Volvokort :)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Tack Lasse-SL500 och Impnaz!

Lasse-SL500:

Tror också att det finns ganska stora möjligheter för duktiga mekaniker som kan speciellt BMW att etablera sig på marknaden och tjäna bra med kulor.

BMW M-POWER
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Okok, Alltså självklart är boendet dyrare på södermalm än i en lite skithåla som gällivare:) Fast ska du ha ett normalt hus du inte behöver helrenovera så är 1.8-2 millar man får ge! Bostadspriserna har trippleras här på nåt år! Mina päron försökte sälja ett hus byggt -91 som i mina ögon sett en lite lyxigare villa än snittet! Dom fick 800000 2005 och hade då försökt sälja i säkerligen 3-4 år! Nu idag är detta hus så sjukt eftertraktat att dom som har de nu får alla gånger minst 2.2milj. Om utgångspriset är säg 1.2 milj hos mäklaren så går de för typ 2milj. Min syster berätta att de är tvärtom i sthlm nuförtiden, utgångspris 2milj, sålt för 1.7 typ! Nu gled jag verkligen OT så ursäkta för de, var bara tvungen att avreagera mmig på dessa huspriser! Letar själv hus som en tok, men vägrar betala över 2milj och sen ska man amortera på de oxå!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om de är krav på amortering eller inte beror ju på hur mycket kontanter du själv lägger in i huset.

Vad man får för pengarna att lämna in bilen på verkstad? ingenting förutom en stämpel...
"Vad man får för pengarna att lämna in bilen på verkstad? ingenting förutom en stämpel... "

Förhoppningsvis får man väl jobbet man betalar för gjort iallafall. ;-)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Haha, ja de får vi verkligen hoppas på :-)

Menade ju såklart utöver själva jobbet som jag antar man gör minst lika bra eller bättre om man gör det själv.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Under 2001-2003 var jag verkstadschef för en mindre VW verkstad i Östergötland. Mekarnas löner var då mellan 16' och 17,5' brutto. 10år senare tror jag inte att dom har mycket mer än 20-22'
Men vi fakturerade runt 1000/tim för arbete!
Ett kamremsbyte på en Passat kostade runt 8'. Grundservicen gjorde man på under 1 timme, kostade då runt 1500:-
mvh
MArin
Man borde fixa en sajt
www.fixmycar.se

Ett bibliotek och forum över alla gör det självare med kompetens profiler, sedan hjälper vi varandra. :-)
Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Mats_epost: mycket bra ide..!! :-)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Lägg upp en sida! Vad medlemmen kan göra, vad det kostar och övrig info. Sedan kan kunderna skicka förfrågan om jobb via huvudportalen. De anslutna ska kunna betygsättas och det bör finnas en % avgift som går till "föreningen" för underhåll och reklam med mera... Överskottet kan man rösta om på årsstämman eller dyl...

Det är en jäkla bra idé! Skulle lätt hellre låta någon duktig härifrån meka med bilen än ngn ointresserad Mekonomenslusk ;-)

ni
520
niklas100
520d 2008
Intressant det här med timdebiteringen tänk om tex en snickare skulle göra likadant göra ett jobb på 2 dagar och skicka räkning på 40h
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mekonomen verkstäder innehas av egna företagare som franschisetagare under Mekonomen och är nog betydligt mer intresserade än en anställd på en stor BMW-verkstad. Så är det då här.
Och sedan att öppna en portal för förmedling är väl ok, så länge det rör sig om arbetsutbyte. Men skall det debiteras är det ju en sida med organiserad svarthandel och det är inget jag vill ha på marknaden. Och nej, jag driver ingen bilverkstad ;)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

mats_epost, mycket bra idé!
ni
520
niklas100
520d 2008
Som sagt en fristående allbilverkstad tror jag alla gånger gör ett bättre jobb då de måste leva på att kunderna är nöjda medans BMW lever på att en stämpel i serviceboken är det viktigaste
Så om det inte hade påverkat andrahandsvärdet hade jag alla gånger servat bilen själv
Kul att ni gillar min idé/tanke. :-)

Vore kul om vi på något sätt kunde förverkliga den tillsammans.

Inte meningen som ett slag mot en yrkesgrupp (mekaniker) utan mer att vi kan hjälpa varandra och sist men inte minst lära av varandra. Ersättningsnivåer kan man ju göra upp sinsemellan.

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Om man kan få ihop 20tim på en 8tim verklig tid så håller man på med bedrägeri, skulle jag göra så som hantverkare skulle jag vara bränd för länge sen, men man måste lyfta fin månadslön enkel övertid fram till kl 22 sedan fram till kl 4 på morgonen kvalificerad med högre ersättning;)

mvh
Jo men i Norrland kostar en kåk 500 000 kr kanske, lite mer överskådligt att amortera av mot 6,5 mille i Stockholm (exempel).

Räkna på det så ser du snabbt det.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
mats_epost

Mycket bra idé!
Verdi
Zog,
Du amorterar inte för att du ska bli skuldfri. Du amorterar för att minska räntekostnaderna och öka dina marginaler ifall det blir en nedgång på fastighetsmarknaden. Ditt sätt att tänka hör hemma i lyxfällan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.