AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
24.890

Hur har ni råd att lämna in bilen?

Sida 4 av 7
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Vad betyder medmänniskor kontra låglön?

Jesus skrev jag inte.

Men vad är respekt för pengar?
Man kan spendera pengarna man tjänat ihop på saker är det respekt?
Man kan spara pengarna för tex boende är det respekt?

Vad är respekt för pengarna?

Eller är det såhär?

Man ifrågasätter varför vissa yrken har låg lön är det respektlöst mot pengarna?
Respektlöst att försöka tjäna pengar?

Har aldrig förstått vad det betyder?

Hjälp mig förstå tack.

Jag har fått höra att jag inte har respekt för pengarna ibland av mindre vetande personer.
Att jag läger mycket pengar på bil/mc ljud samtidigt som jag pluggar.
Har sparat ihop pengar till boende, bila har jag redan.

Jag jobbar 3-5dagar (oftast kväll) i veckan samtidigt pluggar jag på Universitet med bra betyg. Började jobba extra sedan jag var 13år.

Bara för jag vill ha en stereoanläggning för x10tusen betyder det inte att jag är respektlös. Jag jobbar ihop varje öre till mina köp samtidigt som jag sparar till framtiden.
Har inget studie lån eller lån överhuvudtaget, inga avbetalningar alls.
Men ändå klassas jag som respektlös jag fattar inte, jag pluggar ekonomi så jag borde fatta.?

Att man är respektlös brukar jag få höra av personer som har studielån inget jobb och inte har råd att köpa saker. Detta om något borde vara respektlöst.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som jag uppfattade det var Ginos kommentar riktad most Masten. Eller tolkade jag det fel?

Alla i Sverige har definitivt inte råd att betala 17500kr i månaden för boende och en lön kring det är nog inte heller helt ovanlig, vissa tjänar ännu mindre. Vissa yrken är inte så välbetalda.

Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
För att förtydliga lite (mitt tidigare inlägg var kanske onödigt nu så här i efterhand) så menade jag alltså att jag blev förvånad att man inte hade mer än 17500 kr som bilmekaniker med ett par års erfarenhet.

/Masten
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
...och vad mitt hus kostar per månad var mest som en jämförelse.

(Amorterar som satan så det är därför det är en så stor slant i månaden)

/Masten
Karl-Hilding
Att lägga 17.500 kr på sitt hus per månad är ju nästan läge för Lyxfällan...
Såvida inte 4.000 kr per mån är amortering.
Men har man 4 mille i skuld blir det med 3.5% ränta blir det 11.600 kr per mån. Och resten är driftskostnader och försäkring.
Men ingen jag skulle vilja basunera ut.

Och Ginos inlägg var riktat till werpa eftersom han skrev det.

werpa: Du gör rätt werpa. Du jobbar ihop dina pengar plus studerar.
Andra skall inte bry sig om vad du köper för dina pengar.
Respekt för pengar är att veta deras värde. Inte att samla dem på hög.
ch
129
cheffer
525i -90
GINO:
Skillnad på att tjäna dåligt och att tjäna dåligt. På 13k i månaden så får folk som går på soc mer pengar i månaden, det vet jag då flertalet som jag känner hade mer pengar än mig rent varje månad trots att jag jobbade heltid. Hade inte en krona över per månad tros att bo hemma (betalar såklart hyra) men pengarna räckte inte alls och med den lönen skulle jag aldrig kunna flytta ut. Tjänar väl fortfarande rätt dåligt men helt klart tillräckligt för att överleva och sätta undan lite pengar varje månad om jag inte gör något impulsköp. Det var f.ö inte en själ där på verkstan som tjänade över 25k före skatt (dock ser ju företaget väldigt bra ut, utifrån och för kunder då de har mycket reklam, många kampanjer samt syns mycket och vunnit årets företagare har de gjort för något år sedan också. Undrar vad folk skulle säga om de visste hur anställda blev behandlade samt utnyttjandet av arbetskraft och arbetslösa..)

Vad du säger om respekt för pengar stämmer väl möjligtvis till viss del, dock så är jag från en familj i vad som skulle klassas som undre medelklass och vet att man behöver jobba för sina pengar och det gör jag än idag. Det är knappast så att man får mer respekt för sina medmänniskor för att man får slita för svältlön medans någon slapptask jobbar hälften av tiden och plockar ut dubbla degen, det får motsatt effekt.

werpa:
Låter som en riktig hycklarverkstad.. Tycker ändå att det är lite dåligt av de anställda att inte göra mer än så. Att vi betedde oss som vi gjorde, eller iaf jag var inte pga någon sagt åt oss det utan för att det känns rätt att göra det när en person betalat mycket pengar för att lämna in sin bil. Tar ju inte så lång tid extra och det gör stor skillnad för kunden som blir nöjd och kommer tillbaka, dessutom var det många som ville ha hjälp med bilen after hours så att säga.

Tycker du har lite rätt i det med pengar också, man lägger ju sina hårt fördärvade slantar på det man vill. Jobbar för att leva, inte leva för att jobba. Dock tycker jag du verkar ha lite kall syn på medmänniskor men det behöver ju inte vara sant alls, kan ju bara vara sättet du skriver på som missuppfattas och jag vet ju inget om dig och hur du beter dig mot folk irl :)
Verdi
Min teori är som följer.

Är man van att tjäna dåligt och spendera allt man får in varje månad så kan det vara svårt att ställa om till att själv sätta stopp innan saldot på kontot gör det.

Är man däremot van att ha en sparad slant så måste man själv sätta stopp. Annars bränner man ju den sparade slanten rätt snabbt.

Förklarar iaf varför fattiga människor som vinner mycket pengar brukar hamna i diverse problem. De kan inte hantera pengar på det sättet helt enkelt.
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Jo självklar ville man göra ett bra jobb ur kundens perspektiv. Hade gladligen använt hela den rekommenderade tiden till att verkligen serva bilen.
Men som sagt 3000kr är 3000kr mer och på 15000:- är det bra många procent.
Hade man haft en fastlön istället för dom 3000:- i provision hade man lagt mer tid och omsorg på bilarna. Men nu var det inte så, vilket är synd.
Jag var bara där ett kort slag som tur var. Men idag gör dom samma sak, har fortvarande lite kontakt med vissa från verkstaden.

Det exemplet jag drog om medmänniskor var kanske lite kortfattat.
Men det blir lite dubbelmoral när man pratar om medmänniskor.

För här sitter vi, köper kläder från tex H/M som gör sina kläder i tex Asien eller liknade.
Dom jobbar 10+ timmar om dagen med piss lön för att vi ska kunna köpa en t-tröja för 49kr.
Samma sak med bensin/diesel/etanol eller vad som man nu råkar köpa som härstammar från sådana trakter.

Finns givetvis även bra företag som betalar vettig lön med dom är i minoritet i kläddes/elektronik/mat branschen.

Vi lever i ett samhälle där pengar styr många av våra val.
Har man att välja mellan att laga bilen så den fungerar och få 3k extra.
Eller:
Laga bilen med omsorg och gå igenom den som man borde och förlora 3k.

Så är inte valet svårt inte för mig eller många andra.
Detta beslut har ingen att göra med att man inte gillar medmänniskor eller värderar dom lågt eller annat nedsättande. Det är bara det att PENGAR styr väldigt ofta.

Detta ser vi i många branscher, tex hemtjänst, kommunala-färdmedel, ålderdom, sjukvården.
Industri ja listan kan göras lång.

Därför blir det så tröttsamt när man drar paralleller med medmänniskor och pengar.
Blir dubbelmoral.

Verdi
Karl-Hilding,
17 tusen för boende är högt men inte anmärkningsvärt. Dessutom är det inklusive amortering så det säger egentligen ingenting om den verkliga boendekostnaden.
Karl-Hilding
Verdi:

Det var väl så jag skrev eller hur?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har precis hämtat bilen från service (Inspektion inte oljeservice) hos auktoriserad BMW-verkstad, och räknar jag på vad materialen kostat mig från exempelvis Mekonomen blir det cirka 1200:- de tagit för övrigt arbete.

Räknar jag på vad det kostat mig att byta olja själv, sex liter bensin á 90:- (Nej det finns inga mackar med lift kvar i stan tyvärr) och cirka 90:- för GDS-hallen räknat på tiden för oljebyte i hall har det alltså "i praktiken" kostat mig en tusenlapp. Sedan kan man kanske spekulera i att tid är pengar om man själv skulle gjort det?

För den slanten har de gått igenom bilen enligt BMW´s schema, mätt belägg, bromsskivor, glykol, kollat eventuella felkoder och allt vilket jag fick protokoll på samt smort upp bromsarna då HB kunde vissla lite när det är kallt ute. De har även ställt in klockan som jag av lathet lämnat på sommartid, så något slarv enligt det som beskrivs ovan verkar det inte handla om.

Jag tycker det är en rimlig debitering:
Dels för bekvämligheten att slippa skita ner händerna själv, dels för tryggheten i att någon besiktigat bilen (Jag har inte tummen mitt i handen, men är trots allt en glad amatör och inte utbildad eller intresserad av att pilla själv mer än ibland) och sedan vill jag inbilla mig att det påverkar andrahandsvärdet positivt med en full servicebok från auktoriserad verkstad.

Åtminstone på en nyare bil?

//Bjersér
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Man kan ju räkna som man vill, men om man bor i en villa med hyfsat garage så går det ju snabbare att byta olja själv, ca 15 min totalt. Det är ju mindre än vad de flesta har till och från den auktoriserade verkstaden endast i bilkörning och sen måste man ju vänta på att mekanikern och dessutom bokat en tid. Så att man sparar tid och eventuella reskostnader kan man ju inte ta för givet.

Men jag kan förstå att man hellre betalar lite och slipper problemet att man gör det själv. Det är ju inget man ska behöva skämmas för. På samma sätt som det är trevligt att köpa mat istället för att alltid laga den själv.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Varför amorterar man på ett hus? Hur har man råd med det, snacka om att slänga pengarna i sjön :)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Får börja med att klargöra angående mitt inlägg,

"Det positiva med att tjäna dåligt början av sin yrkeskarriär är att man har större respekt för pengar och sina medmänniskor den dagen du tjänar bättre..."

Den var absolut inte riktad mot någon överhuvudtaget.

Det var bara en åsikt till cheffer´s inlägg angående anställda som hade dåligt betald på den arbetsplatsen han jobbade på.
Sen att vad man skall ha i lön går att diskutera alltid men allt under kollektivavtal är skandal enligt mig.

werpa:

Att du både jobbar och pluggar samt spenderar dina pengar på din hobby är Respekt för mig.
Jobbar man och tjänar sina egna pengar på ett hederligt sätt och dessutom gör sig av med dem på det man tycker är roligt kan inte bli fel i min värld så länge man har kontroll på allt.

Skall fatta mig kort angående vad respekt för medmänniska och pengar är! (Enligt mig)

Respekt för pengar= Inte hamna i sådana situationer som folk i lyxfällan eller supa bort pengarna direkt efter löning och leva resten av månaden på nudlar eller tigga pengar från folk runt om kring en bla.
Det går att skriva en bok om ämnet men det var bara två typ exempel.

Respekt för medmänniskor=Att inte se ner på folk samt tro att alla har råd med den senaste bilen, senaste luren etc.
För ett tag sen var det någon stolpskott här på forumet som undrade varför folk åkte omkring i gamla häck samt hånade människor och hade allmänt nedsättande attityd mot andra, flera kommer säkert ihåg den tråden...

Sen att du werpa börjar dra in arbetare som jobbar i H&M´s fabriker under kassa förhållande etc är inte relevant.
Finns hur mkt skit som helst i världen för den delen.

cheffer:

Början på ditt senaste inlägg riktad mot dig har jag lite svårt att tyda.

BMW M-POWER
Karl-Hilding
GINO:

Tänk att jag K-H ger dig +1.
Bra skrivit!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
KH:

Vi kanske inte har samma uppfattningar om allt men ibland så :)
Tack!

BMW M-POWER
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Robert Lundberg: Frågan är väl snarare varför man inte ska amortera på sitt hus. Det är knappast sunt att ständigt vara belånad upp över öronen. Jag amorterar för övrigt knappt 6000 kr/mån, 3000 kr är drift och resten är ränta.

/Masten
Bra sagt Gino, jag håller med också!

Det var väl han ortopeden, Martin någonting, som startade en tråd "Varför kör ni omkring i era gamla bilar?"

Jag är ganska säker på att han gjorde det för att skapa underhållning, provocera - vilket han lyckades ganska bra med :) Det gäller att inte ta allt som skrivs på så blodigt allvar. Åtminstone inte i en så uppenbart galen tråd. :)

För att hålla sig till tråden så tycker jag det låter helt otroligt bedrövligt att bilmeckar som debiteras så högt, ändå har så dåligt betalt.

Mitt råd till er är att ta er en funderare om vart pengarna hamnar egentligen? Jag anser att ni har en chans att slå er in på marknaden, just av det skälet att priserna i storstäder är så skruvat höga, och pengarna går rakt ner i fickorna på fastighetsägare och verkstadsägare -- inte mekanikernas fickor.

Fundera på att ev slå er ihop med någon annan och starta eget. Och gör inte misstaget att dra på er en massa kostnader (dyr hyra etc), och var inte så giriga att ni försöker sätta samma pris som de stora verkstäderna - då torskar ni ju direkt. Men om ni kan göra ett bra jobb för t ex 800 kr/h, då tror jag ni åtminstone dubblar de pengar som ramlar ner i era egna fickor varje månad.

Om ni tar det lite lugnt, och jobbar upp ett förtroende och en kundkrets, då tror jag det finns enorma möjligheter för duktiga mekaniker.

Kör hårt! :)
ni
520
niklas100
520d 2008
Intressant tråd ska själv lämna in min bil på oljeservice fick pris på 2200 kr
Då är frågan vad får man egentligen för pengarna
Enda anledningen är stämpeln i boken men frågan är när ska man sluta serva på märkesverkstad
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
I stockholmstrakten kör dem flesta verkar de som på noll amortering! Uppe i norr amorterar man så hårt de bara går utan att man behöver leva på nudlar o vatten!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.