AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
24.893

Hur har ni råd att lämna in bilen?

Sida 3 av 7
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nog är det väl rätt så rejäl skillnad på att byta glödlampa och kamrem? De flesta ligger nog kunskapsmässigt här nånstans mitt i mellan.

-------
//Lövet
ni
520
niklas100
520d 2008
Man måste ju ändå ge bmws reklammakare kred för att lyckats få nästan alla att tro att en stämpel i boken från BMW är det enda som betyder nåt
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Poängen är också att när man ringer BMW och bokar tid för service begriper dom vad som skall göras. På Mekonomen har jag mer än en gång fått stå och förklara rad för rad vad verkstaden förväntas göra vid ett specifikt miltal ("Jaha, du ville ha ny bromsvätska också. Okej, då blir det en slant till...". Det innebär dock inte att BMW är prisvärda, det är dom inte, men att alternativen tyvärr är ungefär lika svindyra. Om man inte vill hamna hos Bussige-Berra som "nog" kan fixa din bil.

Jag förstår att killen som jobbar på auktoriserad BMW verkstad här ovan tycker att det är rimliga nivåer med tanke på utbildning, utrustning, administration etc. Poängen är dock att när en bilmekaniker tingar samma timtaxa som en flygingenjör är det inte bilmekanikerns höga omkostnader som driver priset. Det är osund konkurrens.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Skulle man ha varmgarage med ngn form av lyft och motorlyft skulle man i princip bara behöva lämna bort lack/riktjobb..

Problemet är att där jag bor kostar en villa med garage 4 mille och uppåt... En affärsidé är ju att köpa sig en lada/byggbar tomtmark utanför tätorten och hyra ut platser för lite större meckjobb vecko- eller månadsvis. Typ "500/vecka med tillgång till lyft, 1500/månad"/. 10 betalande så borde det bära sig... :) (fanns det inte en tråd om det?)
Cliff Barnes: håller med. Det räcker med att se hur tuff BMW Sverige varit de senaste åren med att reducera antal auktoriserade verkstäder (även om nu Mechanum adderats). Lägg därtill att det sedan är ett ännu mindre antal ägarfamiljer till återstoden...
En liten reflektion av värdeminskning vs reparationskostnader så blir inte värdeminskningen kännbar förrän den dagen man säljer bilen (även om den i kronor räknat oftast blir den stora posten). Det är ju lite skillnad på att ta en förväntad försäljningsförlust efter 3-5 år jämfört med att behöva hosta upp 7000kr skattade medel för en plötslig utgift.

Både jag och min fru var för ett antal år sedan arbetslösa under en period och vi hade vid tillfället en fullt betald nyare bil (320 -04) som var såpass ny så servicen var gratis och garantin gällde fortfarande. Även om bilen naturligtvis tappade i värde så var det väldigt skönt att slippa utgifter för helförsäkring, service mm under denna tid även om dessa med facit i hand hade varit billigare än värdeminskningen.
Med risk gör att låta lite arrogant: jag tycker det är enkelt: man ska vara lite kritisk till priser, tänka efter innan och inte skämmas för att fråga vad de tar i timmen för ett jobb. en del av mina bekanta frågar inte ens om timtaxan, för de skäms för att verka snåla. Och detta TROTS att jag vet att de absolut INTE har mycket pengar.

Är man så dum/lättlurad/naiv/okunnig att man betalar 1500 -2500 kr/h eller mer för enkla jobb, trots att det finns alternativ om man kollar runt lite - då får man faktiskt skylla sig själv.

Inget illa menat med det, alla använder ju sina egna pengar som man vill själv. :)
En klassiker är som på volvo där man i samband med annan reparation även får betala för bromsbyte även fast de var tvungna att plocka bort bromsskivan.

Den lilla meken jag brukar lämna till brukar ha en annan fras.
"vill du montera nya belägg och skivor allt är redan nere så det enda som tillkommer är materialet"

Men volvo de tog arbete för första jobbet sedan "arbete bromsar" trots att detta redan var utfört för arbete #1 som man lämnade in bilen för.
Det är i allmänhet mycket dyrt att lämna in bilen.

Själv gör jag inte så mycket mer än byter olja och filter själv, tyvärr. Har dock rätt bra koll ändå, vilket man väl delvis fått genom autopower.se och att läsa om andras problem.

Finns utan tvekan mycket grova pengar att tjäna på att själv köpa märkes delar tex från Tyska internet sajter och/eller tyska Ebay och sedan fixa själv alternativt om man hittar bra mekaniker som accepterar att man har med sig eller beställer delar själv.

Förslag: Skulle vara kul, bra och lärorikt med något form av nätverkande mellan gör det självare.

Gör det självare kan tjäna bra pengar på att hjälpa till och vi andra kan få vara med och lära för att sedan klara av mera saker själva.

Risken är väl att ett sådant nätverk kan röra sig i gråzonen för att det ska anses vara svart arbete, inte vet jag och egentligen bryr jag mig inte så mycket heller, det borde gå att sköta snyggt. Skulle inte ha det endaste minsta dåligt samvete.

Är så sjukt trött på många verkstäders höga priser på arbete och reserverdelar samt även i vissa fall brist på kompetens.

st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Bytte kamrem på en Alfa 156 igår kväll.
Ca 2000.- i delar och 2,5 h arbetstid.
Verkstad tar enligt hörsägen ca 10 000.- för jobb och delar.
Gör en arbetskostnad på 3200.-
Visst i garaget har jag ingen arbetsgivaravgift mm mm men ändå.
På vissa jobb tar verkstäderna in grymma pengar.
Själv är bäste dräng ;)
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Gör en arbetskostnad på ca 3200/timmen skulle det vara.
Karl-Hilding
För cirka 15 år sedan. Kom till en däckverkstad för att balansera bilen 4 hjul.
Frågade vad det kostade. 400 kr blev svaret. Ok sade jag.
Körde in bilen på rampen. De tog av hjulen och balanserade men rensade inte fälgarna på vikter först utan böjade balansera med gamla 50 grams vikter på. Tillsägelse från mig och de började grymta att det spelade ingen roll? De skall bort sade jag, och så blev det.
När jag skulle betala så var priset helt plötsligt 600 kr?
Jag fick ett fast pris på 400 kr sade jag.
Ja sade meken, men det kostar ju att demontera och montera hjulen.
Va menar du, sade jag, skulle jag kommit med 4 hjul under armen eller skulle jag själv monterat dem?
Ok då, sade han men det blir moms på 400 kr. så det blir 500 kr.
Ni är ta mig f-n inte kloka sade jag. Nog nu med era jäkla uppskörtningar .
När ni lämnar pris så är det konsumenter ni pratar med och då är ALLA priser inkl. moms.
Jag lade 400 kr på disken och sade. Behåll dricksen för det har ni fötjänat och hit kommer jag aldrig mer. Ville säga hönshjärnor också men besinnade mig. Detta var en större däckverkstad i Ulricehamn där jag och hustru tillbringade mycket tid. Nu pratade jag inte deras dialekt så de trodde väl att jag var turist och skulle skörta upp mig.
Men oberoende så tog arbetet max 20 min. Relativt bra tidlön.
Men vad tar en frisör? Min tar 335 kr för klippning som tar en kvart. Ingen dålig tidlön där heller och deras verktyg är sax o kam.
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Okey har jobbar som mek på märkesverkstad för ett tyskt bilmärke:)

Kund vill ha ny nyckel.
1800kr för nyckeln.
1600kr för att koda in den. 1.3 timmes arbete står det i pappret.

Jag som mekaniker ska koda in den, så här jag man.

Kör in bilen i hallen ser till att kunden inte får följa med.
stoppar in nyckeln i tändningen läge 2 vänta 5min ta ut den igen, jobb klart.
Går tebax och jobbar med något annat.
Lätta pengar för 5min va?

Exempel två.

Byta bromsklossar fram, behövs en diagnosdator säger dom till kunden. runt 2500kr.
klossarn 500-800kr.

In med bilen lyft upp den stäng och larma bilen, byt klossarna som vanligt, inget slipande eller putsande bara på med lite pasta.
15min senare ut med bilen.

Bra timpeng va?

Snittar ca 20timmars arbete om dagen om man går efter deras papper som dom debiterar timkostnaden på.

Så jaa, vi blåser folk, inte undra på att ägaren till verkstaden kan plocka ut några 5-10 miljoner årligen i bonus.

ch
129
cheffer
525i -90
werpa:
Då missköter ju du ditt yrke också om du inte slipar, smörjer upp etc men även din chef eftersom han uppmanar till att ljuga för kund. Datorn kan kopplas in för att släcka koder om beläggslitageindikeringen har varnat eller för att nolla för beläggbyte iofs. Har själv jobbat som mekaniker (förmodligen ett av de sämsta jobben som jag kommer ha haft inom mitt yrkesliv då det är uselt betalt, stressigt och slitsamt. Iaf där jag arbetade, vilket var en märkesverkstad för ett antal märken (7st om jag minns rätt)). Vid en vanlig oljeservice så körde iaf jag och många av mina kollegor så att vi gick runt och kollade hela bilen, scannade för felkoder på datorn, kände på alla leder, smörjde alla gångjärn och var det rejält skitiga mattor i bilen så tog vi ut och skakade av/blåsa av dessa bara för att det skulle synas att vi gjort något i bilen också samt givetvis den inräknade testkörningen som är vid en service (är faktiskt det inräknat på bromsbyte också för att säkra jobbet).

Vissa jobb kan det så typ 3.3 timmar på men i praktiken på en använd bil som gått några år så kan det ta 5.5 timmar men det debiteras ändå bara för 3.3 för det står så i papperen och ett annat jobb kan det stå 1.5 timmar men det tar 0.5 så visst, ibland blir folk blåsta men i vissa fall så blir de även underbebiterade. Visserligen så tar ju verkstäderna hutlösa priser så det är väldigt sällan någon minusaffär ändå så det försvarar jag inte utan jag håller med om att det i många fall handlar om blåsningar. Såklart skiljer det väl även en hel del mellan verkstäder också men överpriser kör de flesta med. Har man inte fri service så förstår jag inte hur folk har råd att göra de stora servicerna på verkstad, är ju otroliga pengar det handlar om! Att jämföra det med värdeminskning på bilen tycker jag är lite dumt då bilen är något som är betalt (eller lån som betalas av, hur som helst är det en summa som man betalt redan) medans servicen eller verkstadstjänsten är ett nytt/nya inköp som man gör och de är väldigt dyra. Att köpa något för 10k är ju betydligt mer kostsamt än att förlora 10k i värde på något som man redan äger.

Där jag jobbade så tog de 1300+moms om jag minns rätt, jag är fullt utbildad och 3+års arbetserfarenhet och med det så fick jag som mest upp min lön i 17500 före skatt och då var jag inte sämst betald utan de fanns de som jobbat där längre än mig med lägre lön. Första tiden där fick jag 13000 före skatt, vilket är under kollektivavtalet dessutom. Det var tack vare att jag gick under som jag fick upp min lön till 17500 för jag hotade med att gå till facket.. Där jag jobbade gillade de att utnyttja fas3 och andra långtidsarbetslösa samt utnyttja att det är dåligt med jobb så det var väldigt underbetalt men chefen ägde både ferrari och köpte en yacth strax efter att jag började så där var det inga problem med pengarna direkt. Inget höjdarjobb kan jag ju säga men kollegorna var trevliga iaf haha.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
17500 kr/mån före skatt? :| Det är vad jag betalar för mitt hus varje månad...

/Masten
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Det positiva med att tjäna dåligt början av sin yrkeskarriär är att man har större respekt för pengar och sina medmänniskor den dagen du tjänar bättre...

BMW M-POWER
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
På denna verkstad jag talade om:

Oljeservice var lika med oljeservice inte springa runt å kolla bilen eller diagnos.
In med bilen göra minimalt och snabbt ut igen.

Jo ifall lampan lyser behövs den nollställas, alternativt låta bilen vara strömlös ett tag.
Men på dessa bilar har elektroniskt ställt vätska-tryck, så menar dom på att saker kan gå sönder utan datorn, vilket det inte gör.

Däremot på dom dyra modell/motor bilarna var vi tvungna att vara lite mer noggranna.

Detta problem kan härledas till Provisionen och aktieägarnas krav på utdelning.
Jobbar man 20arbetstimmar på en dag får du mer i lön..

Vad gör alla då? jo jobbar minimalt per bil.

Med detta menar jag, lämna in på märkesverkstad som inte behöver bry sig om sitt rykte lika mycket som Knuttsons bilmek AB, eftersom runt 73% lämmar in bilen där den är köpt.
Skillnad att jobba på märkesverkstad, och vanlig.

Det bästa var 3timmar för ljuddämparbyte på en skapligt ny bil. Men hallå`?
En blind person gör det på 1timme även om allt är sönderrostat.
Fram med rörkap, värm bort fastrotade upphängning (induktionsvärmare), på med nya dämparen, Ditt med rödförband med tätningsmassa skruva ihop. Tar det typ 30min med kaffe paus?
Ligger plus nu 2.5 timmar :)

Vidare har dom enorma tidspåslag på allt.
Kodnycklar, (fram med datorn står det) i helvete heller, i med nyckeln å vänta bara typ 5min)
uppdatera mjukvara, diagnos, felsökning, mm,mm.
Uppdatera mjukvara, även den segaste bilen tar max 15min.

I slutändan är det pengarna som styr. Aktieägarna vill ha valuta för sitt instoppade kapital.

Sedan kan man snacka om yrkesstolthet tills man blir grå med får du 3000:- mer i månaden (efter skatt) så vad väljer man?

Kolla senast med Telia? sparkas x hundra personer för deras vinst inte blev högra än 5.3MILJARDER.
Deras mål var typ 5.4 -5.5 kommer inte ihåg men något sådant.

Återigen aktägarnas krav på utdelning.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
GINO: +1!
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Medmänniskor har ingen betydelse. köper du dina kläder gjord i Sverige?
Köper du din mat gjord i Sverige`?
Köper du olja/bensin/etanol framställd och gjord i Sverige?

Nä tänkte la det. Bra resonemang NOT!

Det där med respekt för pengar är bara något påhitt som fattiga kommit på.
Bara för man tjänar bra betyder det inte att man inte respekterar pengarna vad nu respekt för pengarna betyder?

Be till dom eller? ritualer?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
werpa:

Ditt senaste inlägg skyller jag på att du fortfarande är ung och inte är färdig utvecklad för det vuxna livet...
Läs mitt sista inlägg igen!
Står det någonstans att man skall agera Jesus?

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.